Bab 48 Konflik

17 2 12
                                    

Sudah seminggu Badar menunggu mereka kembali di atas batu itu namun hampa. Setelah tahu Badar ternyata hanya Raja Buangan, sangat sukar untuk di terima oleh mereka.. jika mereka meneruskan pengembaraan bermakna apa yang mereka buat hanya sia-sia.
Zafar menjenguk Badar yang sedang duduk di atas batu itu.

Badar: ada apa-apa berita tak?
Zafar : tak ada..

Zafar menjadi sayu melihat Badar yang murung seperti itu. Badar memang orang setia kawan.. jika itu Zafar, dia sudah lama mencari orang lain. Mungkin Badar perlukan masa untuk memulihkan fikiran nya....
Mereka bertiga tinggal di rumah kecil Zakaria itu. Tama juga membantu Zakaria sedikit. Kadangkala Tama berlatih sendirian.

2 minggu kemudian,....

Badar : ada apa-apa khabar?
Zafar : tak ada .. ni makan daging ni. Pari-pari buat.

Badar hanya makan sedikit.

Badar : tak ada selera. Kau habiskan la.
Zafar : Badar, aku nak pinjam kuda kau.
Badar : haa pakai lah..

Zafar sebenarnya ingin mencari mereka semua dengan kuda itu pergerakan nya cepat... Mereka semua ada di Kampung sutera... Tetapi berpecah tempat... Heigo, Gelana dan Delima tinggal di bukit, sedang kan Man tinggal bersama keluarga angkat nya di kampung itu. Crisa pula menjadi penulis buku di kampung itu untuk menyara hidup. Sedangkan Ozen menjadi nelayan.

Zafar : ok semua orang aku dah jumpa...

Zafar belum bertemu secara langsung. Dia hanya mengintai dari jauh tindak tanduk mereka. Sudah 3 hari dia berada di sana memikirkan cara untuk mengajak mereka kembali..

Zafar : mungkin aku kena ajak dia orang satu persatu.. tapi siapa dulu? Hmmm haaa Crisa!

Dia pun mendatangi Crisa di tempat menulis buku.

Crisa : apa kau buat sini? Kelompok Badarien dah berpecah. Tak payah lah pujuk aku...

Belum sempat mengeluarkan kata-kata, Crisa sudah membebel dan pergi... Begitu juga yang terjadi ketika Zafar bertemu dengan Ozen dan yang lain nya...

Ozen : tak boleh. Baik aku hidup macam ni.. santai. Balik je makan ..

Zafar pergi dengan perasaan kecewa. Namun dia tetap cuba lagi...

Man : tak nak aku. Gila ke aku nak bahaya kan nyawa aku untuk Raja buangan...

Mereka terus mengutuk Badar namun hanya menyebut Badar sebagai Raja Buangan...

Heigo : suruh lah raja buangan tu balik je..
Gelana : ya betul tu ..
Delima : errrr saya ikut je...

Zafar pergi kerana merasa kecewa yang teramat pedih.... Sesampai nya dia ke rumah kecil itu, dia terus ke tanah lapang... Kelihatan Badar masih duduk tertunduk..

Tama : dah 3 minggu dia macam tu. Makan pun sikit. Badar kan makan kuat..
Zafar : itu lah yang aku risau.. Dia tak macam diri dia.. faham ?
Tama : kalau kau pergi dekat dia, dia akan tanya perkara yang sama..
Zafar : sebab tu aku tak pergi dekat dia...
Tama: ok lah. Aku nak berlatih pedang...
Zafar : esok kau pula pergi.. pujuk lah mereka .
Tama : hmm haish. Ya lah .

Tama terus pergi berlatih. Zafar masuk ke rumah Zakaria..

Zakaria : macamana?
Zafar : tak nak juga..

Zafar menggeleng kan kepala nya. Dan baring melentang melihat syiling..

Zafar : apa Core kau?
Zakaria : Pedang ... Type Raja
Zafar : hmm macam Badar.. ada juga pedang raja walaupun bukan itu core dia...
Zakaria : biasa lah tu.
Zafar : aku sepatutnya panggil kau abang sebab usia kau dah beratus tahun. Tapi bila tengok kau masih muda.. rasa macam tak kena je..
Zakaria : hahaha. Tak apa.. Zakaria saja...

The New KingWhere stories live. Discover now