Crisa berjalan-jalan di kota malam itu bersama Man yang menemani nya. Tempat itu sungguh indah dengan cahaya lampu yang menerangi kegelapan malam.
Crisa : cantik nya tempat ni. Macam kota romantik dalam buku cerita..
Man : ya betul. Kita pun macam tengah temujanji pula kan.
Crisa : hish kau ni. Cukup lah menggoda aku.. Goda lah orang lain.
Man : hahaha.. relax.. santai ja .. aku bergurau lah..Mereka berdua tiba di suatu tempat yang ramai orang berbaris. Ternyata tempat itu adalah klinik. Mereka pun masuk..
Jururawat : haa cik berdua sakit ke?
Crisa : tak.. kami datang nak tengok-tengok..
Dr. Kalatu : tak apa, biarkan mereka.Klinik itu agak kecil. Masuk saja dari pintu terus jumpa doktor dan tempat merawat pesakit.
Jururawat : pesakit seterusnya..
Pesakit itu duduk di kerusi samping doktor.
Dr. Kalatu : ada gejala apa-apa tak?
Orang kota : pagi ni saya agak susah nak bernafas.Doktor itu terus memeriksa keadaan pesakit itu.
Dr. Kalatu : sakit kamu ni agak parah.
O. Kota : berapa lama saya akan hidup?
Dr. Kalatu : sekitar setahun saja.Pesakit itu hanya tersenyum dan memeluk kawannya yang menemani dia.
O. Kota 80 : hei aku tinggal satu tahun lah. Hahaha..
O. K. 45 : ya ke ? Aku lagi lah.. 6 bulan je tinggal..Mereka tidak menunjukkan rasa takut akan mati malah gembira mendengar itu. Itu membuatkan Crisa dan Man agak terkejut.
Crisa : betul lah kata Mr. Ragaman.
Man : ya, orang-orang sini memang memiliki umur yang pendek.
Dr. Kalatu : ya. Mereka datang ke sini hanya untuk tahu berapa lama mereka hidup.
Crisa : kenapa macam tu?
Dr. Kalatu : itu sebab lapisan oksigen di sini menyekat perjalanan darah. Mereka semua mati tanpa tua.
Crisa : mereka suka mati muda?!Setelah semua penjelasan itu, mereka berdua keluar dan berjalan ke tempat lain. Di situ ada jualan makanan dan pakaian. Memang riuh rendah..
Man : kita beli makanan nak?
Crisa : kau ada duit ke?
Man : tak ada.
Crisa : nasib baik pak Maon bagi aku duit. Tapi duit emas. Kat mana nak tukar ni?Man hilang di sebelah Crisa.
Man : hahaha terima kasih lah jemput saya makan sini.
O. Kota 21 : ala bukan orang lain. Kenalan aku juga. Makan-makan..
Man : Crisa, sini!Man sudah pun beramah-mesra dengan penduduk kota.
Crisa : dia ni... Cepat betul akrab dengan orang..
Man : haa makan lah..
Ok 21 : kawan kamu ke ni man? Keeee isteri kamu..
Man : ehh mana ada. Saya kalau kahwin nak cantik macam puteri raja.. hahaha..
Ok 21 : hahaha..
Crisa : cis!
Ok 21 : makan lah jangan malu. Untuk man, saya bagi free je..
Crisa : nasib tak ada tama... Bang, kat mana nak tukar duit?
Ok 21 : sini tak ada tempat tukar duit. Tapi nak tukar dengan orang boleh. Berapa nak tukar?
Crisa : 1 emas..Orang kota itu tersembur mendengar perkataan emas.
O. Kota 21 : banyak sangat tu.
Crisa : kalau macam tu tak apa lah.. nanti saya cari orang lain
O. K 21 : bukan apa . Taraf hidup orang kat sini rendah..
Man : kenapa?
O.K 21 : kamu tahu lah, orang sini hidup tak lama. Macam abang, tinggal 3 bulan.
Man : abang... Tidak!!
O. K 21 : memang benar, bila kita tak ada nanti, orang yang mencintai kita akan rindu dengan kita..
Man : cukup abang. Jangan cakap lagi. Marilah kita nikmati saat ini.. minum bang!Mereka berdua menjadi rapat sambil minum.
Crisa : sebab tu ke?
O. K 21 : ya... Bukan itu saja, tengok tu. Anak-anak sini ramai. Setiap orang yang berkahwin boleh jaga anak sampai 7 orang.. itu untuk memastikan kota ini tetap ada.
Crisa : ohh macam tu..
YOU ARE READING
The New King
Aventura#Challenge 100 Bab Den tengok ramai penulis kita tulis sampai lebih seratus bab. sedangkan den paling2 cuma 20 lebih bab.. rasa lama sgt klau buat byk bab.. tp den dah fikir panjang.. untuk cabar diri den untuk menyesaikan challenge 100bab yg den bu...