Setelah beberapa hari mereka mengalami kesukaran dari awal mencari kapal hingga sekarang, mereka sudah berada di tengah-tengah laut menuju ke benua Oasis. Sayangnya, kapal yang mereka naik kali ini adalah kapal yang berlandaskan angin semata-mata. Tiada alat atau teknologi yang menggerakkan kapal itu dengan sendiri.
Kenapa boleh jadi begitu? Ini kerana orang dari negeri rawi memegang erat dengan prinsip pelayaran dimana mereka tidak dianggap sebagai pelaut yang hebat jika mengharapkan teknologi yang ada di zaman itu. Para pelaut di negeri Rawi lebih gemar menggunakan kaedah lama iaitu menggunakan arah angin dan buruj. Bintang-bintang yang akan menunjukkan arah mereka berlayar.
Apa boleh buat? Pergerakan mereka menjadi lambat walaupun hati sudah terlalu teruja untuk merasai kehidupan baru di benua yang lain. Kapal itu di penuhi dengan satu kapten, satu penolong kanan dan 20 orang awak kapal. 20 awak kapal pula bekerja sebagai pendayung, pembersihan dan ada beberapa yang harus memasak.
Lagipun kapal yang mereka naik sekarang tidak di kenakan bayaran kerana pertolongan Raja Muda Muliadi Shahbar.
Heigo : aiiii dah sampai ke belum?
Crisa : belum...
Werza : lama lagi la.. kita dah 3 hari berlayar atas kapal ni...
Man : kau orang sedap lah. Ada ribut terus masuk ke dalam. Kami para lelaki ni...kena tolong mereka juga.
Ozen : yaaa.. penat dayung kapal rupanya..Mereka semua melihat Badar yang basah lencun....
Badar : aku buang air yang masuk dalam kapal. Tapi air tu masuk balik.. hahahaha... Kalau masuk kena orang lain tak apa. Kena aku juga..
Werza : hahaha kesian..
Delima : kita kena beradab dengan orang yang tumpangkan kita. Kan?
Badar : ye betul...Datang lah seorang kapten kapal memberitahu peringatan.
Tama : mesti ada benda nak jadi ni.
Man : ni tak lain tak bukan......
Ozen : ribut lagi...Semua awak kapal itu berkumpul...
Kapten : malam ini laut bergelora dengan sangat kuat... Jadi bersiap sedia lah!
20 awak kapal : aye kapt!!Mereka pun beredar dan membuat kerja masing-masing..
Tama : macamana mereka tahu ada laut bergelora?
Crisa : ini semua ilmu berlayar. Mereka dapat tahu dari pergerakan angin dan awan..
Zafar : hebat crisa. Untung bawa Crisa. Banyak yang kita tahu.
Crisa : hehehe biasa lah.
Man : tengok lah siapa yang jaga...
Crisa : jangan perasan!
Man : ehhh...
Zafar : jadi kita tak perlu tukar pakaian .. kita akan terus basah sampai esok pagi ..
Ozen : betul tu...Malam itu, sepertimana yang dikatakan kapten kapal, benar ada nya laut bergelora. Keadaan ketika itu sangat gelap. Terombang-ambing kapal yang mereka naiki. Ombak besar datang ke arah mereka. Tama terus mengeluarkan pedang nya untuk cuba memotong ombak itu.
Tama : Angin di bawah bayu!!!
Dia menggunakan teknik dua pedang Angin tetapi tidak berhasil. Seperti ada yang menangkis serangan itu.
Badar : nanti dulu. Tengok betul-betul..
Mereka semua berhenti sejenak dan fokus melihat apa yang sebenarnya ada di depan mereka.
Awak kapal 2 : itu... Ada tangan!!!
A. K 5 : ada gergasi!!! Gergasi laut!!!Penolong kapal terus keluar dari tempat nya dan melihat suasana itu...
Zyara : aku tak percaya apa yang aku lihat! Abang!!!
Kapten : pusingkan kapal!!! Elak!!Semua orang terus bergerak ke tempat pendayung. Dengan air laut yang tak tentu arah, mengganas mereka cuba untuk mengubah laluan.
Zafar : ini betul-betul nama nya pengembaraan!!! Ini sama seperti dalam buku cerita yang aku baca masa kecil dulu!!!
Zafar menjadi teruja melihat kejadian itu...
YOU ARE READING
The New King
Macera#Challenge 100 Bab Den tengok ramai penulis kita tulis sampai lebih seratus bab. sedangkan den paling2 cuma 20 lebih bab.. rasa lama sgt klau buat byk bab.. tp den dah fikir panjang.. untuk cabar diri den untuk menyesaikan challenge 100bab yg den bu...