Rambut hitam nya sedikit terbuai bila disapa angin lembut. Wajahnya kemerah-merahan berada di bawah terik cahaya matahari. Perutnya berbunyi, minta diisi tetapi dia mengabaikan sahaja.
Selera makannya hilang. Dia merindui Gemini. Sudah 3 hari dia tidak berjumpa dengan Gemini dan selama 3 hari itu, Gemini langsung tidak chat atau call dia. Apakah Gemini sibuk ?
Fourth menyelak buku rujukan yang berada di hadapannya. Mulutnya bergerak perlahan sambil matanya membaca setiap baris ayat di atas kertas itu.
" Fourth " satu suara lembut memasuki gegendang telinga Fourth.
" Gem ? " Fourth mengangkat wajahnya dan wajahnya yang bersinar tadi, menjadi murung bila nampak Satang berada di hadapannya.
Satang yang menyapanya. Bukan Gemini. Haih... Kecewa nya....
" Kau buat apa kat sini sorang-sorang ? " tanya Satang, duduk di hadapan Fourth dengan senyuman manis di bibirnya.
Fourth menongkat dagunya, " Tengah study. Dua minggu ke depan, kita kan dah exam. Nanti tak lulus, macam mana ? "
Satang senyum dan mengangguk, " Kau boleh ke dengan kimia ? "
Bila mendengar Satang menyebut kimia membuatkan ingatan Fourth teringatkan wajah Gemini yang memakai cermin mata bulat. Gemini selalu mengajarnya kimia. Mengingat wajah kacak Gemini membuatkan rindunya sedikit hilang. Bibirnya mengukirkan senyuman indah.
" Fourth ? " panggil Satang, menepuk meja membuatkan Fourth tersedar dari fantasi nya. Satang pelik melihat Fourth yang tersenyum-senyum sendirian tetapi senyuman Fourth itu sungguh mempesonakan dirinya.
" Iya ? " balas Fourth, memandang Satang. Jari nya bermain dengan bucu buku.
" Siapa Gem ? " tanya Satang, ingin tahu.
" Gem ? " Fourth mengulang kembali nama yang disebutkan oleh Satang itu.
Satang mengangguk, " Tadi time aku tegur kau, kau panggil aku Gem. Siapa Gem ? "
Fourth senyum lebar, " Gemini... Dia berharga bagi aku "
Satang hanya mengangguk sahaja. Siapa Gemini ? Bagaimana muka Gemini ? Apa hubungan Gemini dengan Fourth ? Perasaan cemburu menjalar di sekeping hatinya bila melihat Fourth malu dengan hanya menyebut nama Gemini.
" Kau ingat tak, first time kau chat aku, yang aku minta gambar kau tu ? " tanya Fourth.
" Ingat. Kenapa ? "
" Actually Gemini yang nak tengok muka kau. Bukan aku. Aku ingat Gemini terkejut tengok muka kau "
" Terkejut tengok muka aku ? Kenapa ? "
" Entah. Kau rasa ? "
" Aku handsome sangat ke ? " Satang senyum sambil mengusap dagunya. Dia membuat muka bangga.
" Ywek !! " Fourth berpura-pura muntah mendengar kata-kata Satang itu.
Satang ketawa melihat sikap Fourth. Sungguh mencuit hatinya.
" Kau dah lunch ? " tanya Satang.
Fourth menggelengkan kepala, " Tiada selera " jawap Fourth datar. Dia menutup buku kimia sambil bersandar di kerusi.
" Aku ada bawak sandwich tuna. Jom makan sama-sama " ajak Satang dengan senyuman manis.
Fourth menggelengkan kepala, " It's okay. Kau pergi lah makan sorang-sorang. Aku okay je kat sini "
" Mana boleh. Nanti perut kau masuk angin macam mana ? Kau boleh sakit tau kalau kau tak makan lunch " pesan Satang dengan dahi berkerut.
" Aku masih boleh bertahan lah. Jangan risau "
YOU ARE READING
[ BL ] Flower and Cigarettes
Romance" Apakah kau masih simpan bunga itu ? " - Gemini " Iya, aku masih simpan. Kau ? " - Fourth " Masih dan ia sungguh mekar sekali " - Gemini . . . . . . . . . . . .. . . . " Mahu dengar sesuatu yang manis ? " - Gemini " Berhe...