Sepanjang hari ini. Aku lihat dia tersenyum dan tersengih.
Aku tak suka !
Sebentar tadi aku sudah memberitahunya tentang senyumannya itu. Aku tak suka dia senyum !
Kenapa dia buat juga ? Dia tahu ke yang aku tak suka ? Nak aku ulang sampai masuk kubur ke akan ketidak sukaan aku ini ?
Semua mata memandang dia. Dia hensem sangat ke sampai semua orang nak pandang dia ? Aku perhati dengan hati yang sebal
Kertas ditangan, aku genggam sehingga keronyok. Berani dia ya…
"Weh, Ayka. Kenapa…" Amir menerpa ke arah ku. Belum habis bicaranya, sudah terlihat sesuatu yang sama dengan aku. Benci lah dia ni !
"Kau…"
"Jom lah, Mir" aku terus berjalan meninggalkan Amir. Amir dengan pantas mengekori langkah ku ke bilik makmal. Sakit hati aku ni !
Kau tengok lah nanti. Kau memang kan !
"Hey, bro"
Rayyan hanya menjawab isyarat mata. Mukanya tidak usah dikata. Senyum habis !
"Aku cuma nak cakap. Tolong jangan senyum sangat hari ni. Ramai tengok" Amir sebagai kawan baiknya menegur
"Aku senyum je pun" balas Rayyan sekilas sambil tangan membetulkan rambut di cermin tandas lelaki
“Aku faham. Tapi kau jadi pusat perhatian hari ini. Ingat sikit yang kau ada isteri”
Rayyan bingung “Kenapa pula dengan dia ? Aku senyum pun dia terasa ke ?”
Amir hanya menggeleng “Kalau seorang dua boleh diterima lagi. Ni ramai pandang. Bahkan sampai ada yang minta nombor kau pada istri kau"
Rayyan terkejut. Dia terus memandang sahabatnya itu minta penjelasan
“Bini kau sampai kena denda berdiri dekat luar makmal sebab asyik mengelamun. Kertas yang cikgu bagi dia koyakkan macam tu je. Ingat sikit yang bini kau ada hati. Bila dia dah bagi hati dia untuk kau. Jangan pelik kalau perangai dia akan berubah dari sebelumnya kau kenal dia”
Rayyan tersentak
Amir terus menepuk bahu sahabatnya “Nanti pergilah pujuk dia tu. Kesian dia aku tengok dari tadi. Ada saja tidak kena dengan hari dia. Walaupun aku tak pernah jatuh cinta tapi aku faham yang dia sedang tahan cemburunya. Dia tak suka orang yang dia suka, suka orang lain atau disukai oleh orang lain. Jaga hati dia elok-elok. Okaylah, aku nak masuk makmal ni. Nanti tak memasal cikgu tuduh aku ponteng kelas dia. Bye bro”
Amir terus keluar dari tandas meninggalkan Rayyan yang tersentak dengan apa yang baru disampaikan olehnya sebentar tadi
YOU ARE READING
TAKDIR HATI KITA [C]
Teen FictionNUR MILAYKA | RAYYAN QAYYUM NUR MILAYKA ~ Seorang gadis ayu penampilannya tapi kasar bahasanya. Tidak banyak kawan selain Mufriez Kamal. Ya, Mufriez Kamal lah satu-satunya sahabat yang dia berkawan. Walau hakikatnya dia tahu yang Mufriez telah menyu...