Keuze 2 - De ontknoping (Deel 1)

358 34 8
                                    

Maaike staat stil en voelt haar hartslag sneller gaan terwijl ze het briefje nogmaals bekijkt. Dit is haar kans om erachter te komen wie de saboteur is!' Hallo?' een klein meisje met een blonde vlecht tikt op haar schouder. Maaike draait zich om.' Mag ik er misschien langs?' vraagt het meisje kattig.

Maaike knikt en stapt van het trapje af.

Het meisje loopt mopperend langs haar naar buiten maar Maaike hoort het niet. Ze staart alleen naar het briefje in haar handen. Gedachtes razen door haar hoofd heen. Misschien is dit wel een valstrik? Moet ze het wel doen? Straks gebeurt er iets met haar?

Haar gedachtes worden verstoord door Gea die wat naar haar roept.' Wat?' vraagt Maaike terwijl ze op kijkt en het briefje in haar zak doet.' Starbucks is uitgebroken!' roept Gea nog een keer.' Wat?!'. Maaike rent naar de stal van Starbucks toe. Inderdaad! de deur staat open! ' Volgens mij is hij naar buiten gerent' Gea komt aangerend met een halstertouw.

Maaike pakt het touw van Gea aan en rent naar buiten. Ze blijft hijgend buiten staan. Waar kan Starbucks naar toe zijn gerend? Misschien naar het bos? Maaike wil net een sprintje inzetten richting het bos, als ze paardenhoeven hoort. Dan komt Jochem met Starbucks aangelopen.

De fjord verzet zich, maar Jochem heeft zijn halster stevig vast.' Je hebt hem gevonden!' Maaike rent naar de twee toe en knuffelt Starbucks.' Waar was je nou jochie?'.' Ik was bezig met het weiland mestvrij te maken toen hij over het hek de wei in sprong' legt Jochem uit. Maaike neemt Starbucks van hem over en kijkt hem verbaasd aan.' Dat heeft hij nog nooit gedaan!

Dat hek is een meter hoog!'. Jochem haalt zijn schouders op.' Paarden doen rare dingen als ze verliefd zijn' zegt Jochem. Hij klopt Starbucks op zijn hals en verdwijnt dan weer richting het weiland. Maaike fronst haar wenkbrauwen terwijl ze haar fjord bekijkt.

' Ben jij een beetje verliefd?' vraagt Maaike. Haar fjord briest. Maaike lacht en leidt Starbucks naar binnen.' Aha, daar hebben we onze uitbreker' Gea komt aangelopen en kroelt Starbucks op zijn hals.' Waar kan hij staan?' vraagt Maaike.' Ehm, zet hem maar even in de paddock vanavond. Dan zorg ik dat de deur door Jochem wordt gemaakt zodat hij dit weekend tijdens het ponykamp gewoon weer in zijn eigen stal kan staan'.

' Oke, dan breng ik hem daarheen en dan ga ik naar huis' antwoord Maaike en ze loopt met Starbucks naar buiten toe.  De volgende ochtend is Maaike vroeg wakker. Ze heeft amper geslapen. Maaike draait zich om naar de wekker die op haar nachtkasje staat.

Acht uur geeft hij aan. Maaike zucht en staat op. Ze springt snel onder de douche, trek haar paardrijd kleren aan en loopt dan naar de keuken om een broodje te eten. Terwijl Maaike haar bruine boterham met hagelslag op eet, haalt ze het briefje uit haar paardrijbroek. Ze leest alles nog een paar keer door. Even twijfelt Maaike.

Moet ze wel gaan? Op dit moment heeft ze echt een vriendin nodig. Maar Nienke is een weekend weg met haar familie en met Merel heeft ze geen contact meer sinds ze weg is gegaan.  Maaike staat op, zet haar bord op het aanrecht, pakt haar sleutels van tafel en loopt naar haar fiets toe. Als Maaike bij de manege komt, zijn de meeste paarden hun ontbijt nog aan het op eten.

' heey, jij bent vroeg' zegt Gea verast. Ze duwt de voer kar voor zich uit en zet het tegen de muur aan.' Ja, ik had niks te doen' zegt Maaike.' Nou dat komt mooi uit. Hier is altijd genoeg te doen! zeker nu het ponykamp eraan komt!'. Maaike knikt. De hele ochtend is ze bezig met klusjes doen. Als ze om een uur eindelijk klaar zijn, loopt Maaike naar Starbucks toe.

De fjord ligt lui in het zand als ze het hekje open maakt. Pas als Maaike een paar biksjes uit haar broekzak haalt, gaat Starbucks op staan.' Snoepkont' zegt Maaike lachend terwijl Starbucks de brokjes uit haar hand eet. Maaike zucht terwijl ze over Starbucks voorhoofd aait.' Ik moet wel gaan he?'. De Fjord kijkt op en briest. Maaike knikt vastberaden.

' Je hebt gelijk!'. Maaike doet de fjord zijn halster om en lijdt hem uit de paddock. Ze geeft Starbucks een lange poetsbeurt om te zorgen dat de tijd wat sneller gaat, maar als ze haar pony heeft opgezadeld is het nog maar twee uur. Maaike haalt haar schouders op en doet haar cap op. Ze kan het niet langer houden dus klimt ze in het zadel.

Bovendien moest ze een half uur rijden naar het Berkenpad. Maaike zoekt met haar laarzen de beugels en drijft Starbucks dan aan. Ze stapt langs het weiland richting de weg. Infinitie komt naar het hek toe gedraafd zodra Starbucks langs het weiland stapt. Hij stopt even en briest naar Infinitie toe. Maaike laat de teugels even vieren zodat ze aan elkaar kunnen ruiken.

Maar na een minuut heeft Maaike het wel weer gezien.' Kom op Starbucks. We zijn straks terug'. Maaike drijft aan en met een beetje tegenzin stapt Starbucks naar de weg toe. Eenmaal op het zandpad neemt Maaike de teugels op maat en draaft ze aan.

Na drie kwartier komt Maaike bij het Berkenpad aan. Ze had expres een omweg genomen om niet zo vroeg te zijn. Maaike laat Starbucks halt houden en kijkt op haar telefoon. Tien voor drie. Dan schiet Maaike een plan te binnen. Als ze zich nou in de bosjes verstopt met Starbucks, dan kan ze diegene eerst bespieden. Straks is het een val. Maaike kijkt om zich heen.

Het Berkenpad werd aan de linkerkant omheind door bomen en takken en aan de rechterkant door een soort riet. Maaike besluit om met Starbucks tussen het riet te gaan staan. Ze springt uit het zadel en loopt met Starbucks het riet in.

Gelukkig is een Fjord niet heel groot dus steekt het riet boven Starbucks uit. Even lijkt het alsof er niemand komt, maar om tien over drie hoort Maaike hoefgetrappel. Ze duwt het riet een klein beetje weg zodat ze kan zien wie het is. Het meisje laat haar pony halthouden en kijkt om zich heen. Maaike houdt haar adem in. Dat is Rosa!         

Deel 2 van de Ontknoping komt zaterdag online!

Het kan zijn dat dit hoofdstuk een ander lettertype heeft dan de rest van mijn delen. Dit komt doordat ik dit op een word-document heb getypt en daardoor dus een ander lettertype heeft.  Katolovehorses en HnneBajen hebben allebei het goed geraden: Rosa is de anonieme helper! Dus jullie krijgen een rol in mijn nieuwe paardenverhaal!

KeuzeWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu