Hoe meer Maaike zich probeerde te concentreren op de les, hoe meer haar gedachtes afdwaalde naar Layla. Er klopte gewoon iets niet.Maaike hield alles goed in de gaten op de manege. Ze wilde niet nog eens verrast worden door Layla.' Wat zie jij er slecht uit' merkte Sanne op. Maaike stopte bij de stal van Starbucks.' Slecht geslapen' antwoordde ze.' Door die brief?' vroeg Sanne.
Maaike schrok. Had Sanne toch die brief geopend.' Hoe kan je slecht slapen van een brief' zei Maaike lachend. Sanne glimlachte.' Geen idee. Ik dacht misschien zat er toch iets in?'. Maaike schudde haar hoofd.' Nee. Helemaal niks'.
Maaike zette Starbucks vast bij de poetsplaats. Ze wilde niet alleen zijn. Het klonk misschien overdreven, maar Maaike was toch bang. Die Layla wist alles van haar. Wie weet wat ze van plan was.
' Hij bloed' Maaike schrok op uit haar gedachte. Het meisje dat naast haar een pony aan het borstellen was, wees naar de voorbenen van Starbucks.' O dank je' antwoordde Maaike. Het meisje keek haar raar aan en ging toen verder met haar eigen pony.
Maaike bukte en keek naar het voorbeen van Starbucks. Bij zijn rechterbeen zat een wondje. Niet groot, maar het bloedde wel. Maaike besloot om Tamara even te gaan halen. Misschien moest ze het infecteren.
Terwijl Maaike naar Tamara op zoek ging, bedacht ze zich dat Layla dit misschien gedaan kon hebben. Ze had weleens wat gelezen over zogeheten paardenbeulen die een paard verwondde. Maar Maaike wuifde die gedachte snel weer weg. In dit soort gevallen ging het niet om een klein sneetje in het voorbeen.
Bovendien gebeurde dat meestal bij merries. Maaike kreeg al rillingen als ze eraan dacht. Er waren mensen die plezier haalde uit het verminken van een paard. Hoe ziek was je dan? Daarnaast leek Layla ook niet het type ervoor. Ze zag eerder een vieze oude man voor zich en niet een knap achttienjarig meisje.
' Ik denk dat het door het hek komt' zei Tamara. Ze bukte bij het voorbeen.' Heeft hij buitengestaan?'. Maaike knikte.' Gister'.' Dat zal het zijn. Check voor de zekerheid ook even de stal op eventuele scherpe dingen. Ik smeer er wat spul op en dan moet het binnen een paar dagen weg zijn'. Maaike knikte.
Nadat ze Starbucks geborsteld en opgezadeld had, besloot ze even snel in de stal te kijken. Nu was het nog druk bij de stallen. Als haar les voorbij was, waren de meeste mensen weg. Maaike schoof de staldeur open en keek in het stro. Ze schopte wat weg met haar laarzen en voelde goed de randen. Maar er was niks scherps te zien.
' Wat doe je?' Maaike schrok.' Je hoeft niet te schrikken hoor. Ik ben het' Sanne leunde tegen de staldeur aan. Maaike stond op.' Starbucks heeft een wondje op zijn voorbeen'.' Dat komt door de wei' zei Sanne.' Ik was het vergeten te zeggen. Hij had het toen ik hem uit de wei haalde'.
Maaike haalde opgelucht adem. Het was gewoon een ongelukje. Niks aan de hand. Ze was ook wel een beetje overdreven met de gedachte aan een paardenbeul. Maaike deed de stal weer dicht en liep terug naar de poetsplaats.
Ondertussen zat er iemand verscholen in de bosjes foto's te maken.
JE LEEST
Keuze
AdventureBegonnen op 19 maart 2014 Boek 1: Maaike is twaalf en gek van paarden. Samen met haar vriendin Rosa hebben ze een verzorgpony Starbucks. Maar dan houdt Rosa zich niet meer aan de afspraken, en chanteert ze Maaike. Wat is er aan de hand? Boek 2: Maai...