' Starbucks!' Maaike liep naar de wei toe. Het was zaterdag en ze was van plan om vandaag een stukje met Starbucks buiten te rijden. De fjord vond het heerlijk om ritjes te maken in het bos. Misschien ging hij zich dan eindelijk wat beter voelen. Maaike stapte over het schrikdraad en liep naar haar pony toe. Starbucks stond rustig te wachten terwijl Maaike zijn halster om deed. Dat was een groot voordeel van Starbucks. Hij rende niet weg.
Maaike nam hem mee naar de poetsplaats en ging haar spullen halen. Toen ze terug kwam, zag ze dat Tamara bij Starbucks stond.' Wat is er?' vroeg Maaike. Tamara wreef over een plek op Starbucks vacht.' Ik was hier al bang voor'. Maaike keek haar niet begrijpend aan.' We moeten Judith bellen'.
Altijd als de Jeep van Judith op de parkeerplaats stond, was er meestal iets mis. Ze was dierenarts.' Ja ik zie het' zei Judith. Ze voelde over een plek heen.' Wat is er?' vroeg Maaike. Judith was geen goed nieuws. Dat wist iedereen.' Voel maar'. Maaike kwam dichterbij. Ze voelde een bult op Starbucks vacht. Het was haar nog helemaal niet opgevallen.
' Is het ernstig?' vroeg Maaike. Judith zuchtte.' Het lijkt een tumor te zijn. Zeker als ik hoor waar Starbucks de laatste tijd last van heeft'. Maaike slikte. Een tumor. Kanker.
' Is dat dodelijk?' vroeg Maaike geschrokken.' Ik moet een beetje uit de bult opsturen naar het lab om het zeker te weten' antwoordde Judith.' Het betekend niet gelijk dat het dodelijk is. Er bestaan ook goedaardige tumors'.' Daar kan hij dus gewoon mee leven?' vroeg Maaike. Judith knikte.' Sommige paarden kunnen er geen last van hebben. Maar zover is het nog niet. We moeten het eerst zeker weten'.
Terwijl ze een beetje bloed afnam, probeerde Tamara haar gerust te stellen. Maaike probeerde haar tranen weg te vegen.' Het is nog helemaal niet zeker dat het ernstig is' hoorde ze Tamara zeggen. Maar wat als het wel zo was? Kon Starbucks beter worden? Maaike wist eigenlijk helemaal niet dat paarden ook kanker konden krijgen. Maar blijkbaar kwam het best vaak voor.
' Ik weet over een paar dagen meer' zei Judith. Ze legde de buisjes met spul in haar auto en stapte in. Maaike zei haar gedag en liep terug naar Starbucks. Maaike knuffelde hem. Ze hoopte stiekem nog dat het een droom was. Dat ze zo wakker werd gemaakt door haar moeder en het allemaal niet echt was.
JE LEEST
Keuze
AdventureBegonnen op 19 maart 2014 Boek 1: Maaike is twaalf en gek van paarden. Samen met haar vriendin Rosa hebben ze een verzorgpony Starbucks. Maar dan houdt Rosa zich niet meer aan de afspraken, en chanteert ze Maaike. Wat is er aan de hand? Boek 2: Maai...