Keuze 1 - Hoofdstuk 2

952 61 4
                                    

In de avond krijgt Maaike een appje. Ze pakt haar telefoon van haar nachtkastje en opent het appje. Ik ben morgen wat later, zadel jij Starbucks op? We rijden alle bij wel een halfuurtje in het vrije uur Rosa. Maaike antwoord dat het goed is. Dan legt ze haar telefoon weer weg en valt in slaap.

De volgende ochtend is het zaterdag. Het is een stuk kouder dan gister. Maaike doet de rits van haar winterjas dicht en springt op haar fiets. Ze parkeert haar fiets in de fietsenstalling van de manege. Ze haalt Starbucks halster en loopt dan naar het weiland toe. Esther zet Starbucks in de ochtend in het weiland samen met de andere pony's.

Zodra ze bij het weiland aankomt, staat Starbucks al bij het hek te wachten. Maaike maakt het hek open en knuffelt de fjord. Daarna doet ze zijn halster om en klikt het halstertouw vast. Starbucks loopt braaf mee naar de poetsplaats. Maaike borstelt Starbucks op zijn rug, buik en benen. Dan maakt ze de hoeven schoon en loopt naar het kastje toe, om het zadel en hoofdstel te halen. Als ze net de singel vast maakt, komt Rosa aangelopen. Ze heeft een nieuwe witte rijbroek en een roze polo aan. Maaike kijkt naar haar kleding: een oude paardrijbroek, met hoge sokken en oude vieze gympen.

'Ik ga als eerste' zegt Rosa zonder gedag te zeggen. Zonder dat Maaike kan antwoorden pakt ze het hoofdstel en doet maakt het vast. Daarna loopt ze met Starbucks naar de buitenbak. Maaike loopt haar zwijgend achterna. Ze heeft geen zin in ruzie. Maaike doet haar paardenvest goed dicht en gaat op de omheining zitten. Er rijden nog twee oudere vrouwen op hun paarden. Rosa laat Starbucks in het midden halthouden en klimt in het zadel. Daarna laat ze Starbucks op de binnen hoefslag stappen. Al snel neemt ze haar teugels op maat en draaft ze aan.

Rosa maakt verschillende dressuurfiguren en gaat verder op de andere hand. Na een kwartier laat ze Starbucks aanspringen in galop. Ze laat hem een paar voltes rijden in galop en laat hem dan van hand veranderen en galoppeert nog een poosje op de andere hand. Na een half uur heeft ze de fjord al helemaal in het zweet gewerkt. Maaike neemt Starbucks over en klimt in het zadel. De fjord is al moe en heeft geen zin meer. Maaike zucht.

Ze stijgt na tien minuten weer af en brengt Starbucks naar zijn stal. 'Ga jij de stal nog uitmesten?' vraagt Rosa alsof zij de baas is. Maaike zet Starbucks vast bij de poetsplaats. 'Ik heb het vorige week ook al gedaan' komt ze voor zichzelf op. Rosa kucht geïrriteerd. 'Ik moet zo al weg'. Voor dat Maaike nog wat kan zeggen is Rosa alweer verdwenen. Maaike zucht. Ze moet echt wat meer voor zich zelf opkomen. Dan zadelt ze Starbucks af en brengt hem naar zijn stal.

KeuzeWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu