• B6 : CALL •

1.2K 70 4
                                    

Ayana hanya terduduk di ruang tamu sambil matanya leka menonton beberapa rancangan television yang tidak beberapa menarik.Zaman apa yang dia lalui ni, orang sekarang dah tukar smart tv la mana main rancangan biasa biasa ceni.(No recist,,just joking kay")

Akhirnya rancangan tv itu ditutup kemudian tubuhnya dibaringkan di sepanjang sofa yang tersedia di ruang tamu.Keluhan kecil terbit di hujung bibir.

"Bosannya.."Ayana melelapkan matanya sekejap.Nak tengok drama, ni tv biasa.Nak scroll tiktok, fon tak adala pulak.

Sedang dia leka memikirkan idea bernas untuk membuatnya gembira, terdengar bunyi kunci berlanggar antara satu sama lain daripada belakang sofa.

"You nak pergi mana?" pantas tubuh Yana duduk tegak sambil matanya melirik ke arah Firash yang sudah berpakaian lengkap dengan uniform tenteranya.

"Aku ada kerja dekat office.Kenapa?" Yana mengangguk sambil mulutnya dibuat bentuk 'o'.

"Urm lama ke?"

"Depends.Kalau tak ada kes baru aku balik awal" ouh cenggitu.

"Oouh.Urm macam mana kalau I nak call you? Maksud I, incase ada urgent thing yang berlaku dekat I bolehla I call you..kan?" hum ada betulnya juga.

Beg silang yang dipakai oleh Firash dilorotkan daripada bahu kemudian zip dihadapan beg dibuka.Satu telefon pintar dikeluarkan.

"Lupa nak tanya.Nama kau apa?" soal Firash sambil wajhnya dipaling ke arah gadis itu.

"Ayana Naura"

"Ya..na.."Firash monolog sendirian sambil menaip sesuatu pada telefon pintar miliknya.

"Nah, buat masa sekarang ni kau guna dulu handphone tu.Tapi ingat, jangan nak buat contact orang luar pula.Nombor aku tak boleh disebarkan sembarangan kepada orang awam.Faham?" larang Firash awal awal.

"Okay!" telefon milik Firash aku ambil dengan teruja.Iphone 14 weh! Biar betul Handphone pendua pun guna ipong.Ni mesti sekarang dia guna iphone 15. Rindu pulak dengan iphone aku tu, sudahla new edition lepastu tak sampai beberapa minggu dah hilang tercicir dekat mana tah sewaktu aku kena pukul haritu.

"Ingat, call if urgent only.Kalau tak aku ambil semula telefon ni." laju Ayana mengangguk bersetuju.Cunlah ada telefon! Boleh layan youtube paling paling pun.

Selesai itu, Firash meneruskan langkahnya keluar daripada rumah meninggalkan Yana sendirian di rumah.

Sewaktu Firash sedang menumpukan perhatian pada kertas kerja yang perlu ditandatanganinya, tiba-tiba telefonnya berdering meminta diangkat.

"Helo-"

"You! I nak mandi, tapi shampoo tak ada. Serius ni urgent, you nak ke I stay dekat rumah you sambil berbusuk tak mandi?" Firash mengeluh kecil mendengar pertanyaan yang tak beberapa munasabah itu.

"Shampoo aku kan ada dekat dalam toilet bilik tetamu tu"

"Tapi ni shampoo lelaki"dalih Yana dalam panggilan.

"Bukannya kau bertukar jadi lelaki pun kan kalau pakai shampoo tu?"

"Tapi-"

Tit.

Terus sahaja panggilan dimatikan.Ada -ada jela dia tu.Kemudian, kerja yang tergendala disambung semula sehinggala telefonnya berdering sekali lagi.

LEFTENAN SPECIAL FORCESWhere stories live. Discover now