Bab 3

1K 75 53
                                    



Angin berpuput perlahan. Gebar senja mula bertebaran di langit yang terbentang luas. Oja siap mengecat sebelum masuknya waktu solat fardhu maghrib. Sengaja Oja cepat-cepat agar tidak terlambat pulang ke rumah. Kelmarin petang, dia pulang pada pukul 8.20 malam setelah menyiapkan reban ayam Mak Cik Zahra. Tiba saja Oja di rumah, Nek Bedah menanti di anak tangga. Oja pula telan air liur melihat renungan tajam yang menyambut kepulangan Oja.

Hari ini dia tidak boleh balik lambat lagi!

"Nek Som! Nek Som!" jerit Oja dari bawah, namun tiada yang menyahut. Oja angkat bahu.

Mungkin Nek Som ke rumah Nek Bedah. Kalau orang tua itu saling bercerita. Cerita dari zaman belum merdeka, sehinggalah sekarang. Dikupas, dikorek, dijadikan sebagai topik perbualan.

Oja bercangkung. Makanan kucing dituang ke dalam mangkuk. Oja panggil kucing yang bernama Jupiter. Anak kucing berwarna oren, dan berekor pendek.

"Meow..."

Mata Oja liarkan ke sekeliling. Tiada. Ke mana pula perginya si Jupiter? Selalunya kalau Oja terlambat sedikit beri makan pada Jupiter, pasti anak kucing itu akan menunggu kedatangan Oja di tepi tangga.

Oja bangun. Air minum sudah ditukar. Mangkuk besi sudah terisi.

"Nanti aku datang lagi."

Oja toleh ke kiri. Ada kereta besar berwarna hitam yang terletak elok di kawasan rumah Nek Som.

"Kereta siapa pula ni?" Oja tanya diri sendiri.

Oja buat tidak peduli saja. Tiada kaitan dengannya.




Pokok mangga yang berbuah lebat menjatuhkan buahnya bila digoncang angin. Sekumpulan budak-budak berbasikal yang kebetulan melalui kawasan itu berhenti untuk mengutip buah tersebut. Qaf peluk tubuh. Membiar angin menyentuh kulit yang dilapisi baju T hitam. Dia tersenyum melihat gelagat mereka berebut-rebut, dan bertanding siapa yang dapat kutip buah lebih banyak.

Oja senyum kecil. Upah yang dia dapat hasil mengecat rumah Kak Hazwana disimpan buat membeli alat lukis yang baru dan barangan dapur.

Hari esok, dia akan berkerja seperti biasa dikedai runcit Uncle Muthu. Gaji yang dia dapat akan diguna buat membeli ubat-ubatan Nek Bedah dan membawa Neneknya itu ke hospital untuk diperiksa.

Selebihnya akan diguna buat membayar sewa tanah, bil elektrik, dan air.

Dari jauh, Qaf tertarik memandang ke arah seorang gadis yang sedang leka bercakap sesuatu dengan seekor anak kucing berwarna oren. Kening Qaf terjongket sebelah.

Cakap dengan kucing, huh? Jarang-jarang dia lihat. Qaf tayang sengih. Dari lagaknya bercakap dengan kucing itu, gadis yang comot dengan cat biru langit seperti memarahi anak kucing yang menayang muka tidak bersalah. Bercekak pinggang. Dengan mulut bercakap laju seperti peluru M16 melepaskan tembakan. Akhir sekali Qaf lihat. Gadis itu angkat anak kucing oren berekor pendek ke udara dan di bawa ke dalam pelukan. Qaf senyum tipis. Terhibur dengan drama pendek.

Qaf toleh ke belakang bila terdengar Zafrul panggil namanya.

"Cepat siap. Kita nak gerak awal ke masjid,"

Qaf angguk saja. Bila Qaf pandang semula ke hadapan. Gadis comot dan anak kucing telahpun hilang. Entah pergi mana, Qaf tidak ambil peduli.

Tiba saja di rumah. Seekor anak kucing berwarna oren dan berekor pendek sedang sibuk menghabiskan makanan kering yang dituang ke dalam mangkuk besi itu. Tadi pagi kosong... bila dia pulang ke rumah sudah terisi. Siapa yang isi?

𝐐𝐀𝐅 𝐑𝐀𝐘𝐘𝐀𝐍 𝐔𝐍𝐃𝐄𝐑𝐂𝐎𝐕𝐄𝐑 [OG]Where stories live. Discover now