Bab 4

954 68 47
                                    

Tangan yang lincah bergerak mengupas kulit bawang di dapur berhenti. Makcik Dayana mencuri pandang ke arah Oja yang baru saja selesai memasang kanopi di luar rumah dan ke dapur untuk mendapatkan segelas air sejuk. Sempat mata mereka bertembung arah dan saling berbalas senyuman buat seketika, sebelum Oja meminta diri untuk masuk ke dalam.

"Inilah anak si Ramli tu. Aku suka tengok si Seroja ni. Pandai berdikari, ringan tangan, suka bekerja keras. Huh... kalau saja anak aku bujang memang dah lama aku masuk meminang ni." Makcik Dayana memuji.

Sejuk hatinya melihat Oja. Kalaulah anak tunggalnya itu tidak berkahwin, sudah lama dia pinangkan Oja buat Samsul.

"Aku setuju sangat. Rupa tu aku tak kisah. Tapi Seroja tu cantik juga, biar dia tak pandai nak urus diri. Orang kata... kecantikan itu tak dinilai dari rupa. Tapi dari hati." tambah Makcik Fina. Makcik Dayana angguk setuju.

Ramai yang terjatuh hati dengan keperibadian Oja. Tetapi keinginan mereka untuk memperisterikan Oja ditolak mentah-mentah oleh Nek Bedah. Soal itu... biarlah Oja yang tentukan sendiri. Dia tak suka memaksa. Dan, dia tahu Oja tak suka dipaksa.

Terbantut langkah Balqis, isteri kepada Samsul ke dapur. Apabila dia mendengari nama Seroja disebut- sebut.

Terasa ingin tahu apa yang dibualkan oleh Ibu mentuanya dan Makcik Fina. Balqis pasang telinga di tepi pintu.

Tetapi, apa yang di dengari oleh Balqis cukup melukakan hatinya. Dia sudah berkahwin dengan Samsul. Dan, dikurniakan dua cahaya mata. Takkan itu tidak cukup puaskan hati Makcik Dayana?

"Aku tak tahulah ilmu apa yang Balqis guna sampaikan Samsul terhegeh-hegeh nak dekat dia. Kalau bukan dia yang kandungkan cucu aku, isteri kepada anak aku. Aku tak pandang lah si Balqis tu." luah Makcik Dayana penuh rasa kecewa.

Makcik Fina hanya mendengar luahan Dayana. Macam dia tidak tahu Balqis curi-curi dengar ditepi pintu. Tetapi Makcik Fina diamkan saja. Bukan hal dia nak sibuk. Selamatkan diri sendiri lah katakan.

"Walaupun kau berkeras nak jadikan si Seroja tu menantu kau. Tapi kau kena ingat... si Bedah tu ada. Berapa banyak pinangan yang dia tolak semata-mata nak biarkan Seroja buat pilihan sendiri?" Makcik Fina menggeleng kepala.

Tahu benar dia tak suka dengan Balqis. Dicampak, dihumban, dibuat macam mana sekalipun. Balqis, isteri sah kepada Samsul. Ibu kepada Farhan dan Fareed.

"Kau tak payah nak sibuk nasihatkan aku, Fina. Aku tahu apa yang aku buat." balas Makcik Dayana. Masih berkeras dengan keputusannya.

"Cuba kau bayangkan, kau dekat tempat Balqis. Mak mentua kau tak sukakan kau, dan berniat nak kahwinkan anak dia dengan orang lain. Apa kau akan rasa?" soal Makcik Fina.

Riak muka Makcik Dayana berubah masam. Ada saja yang dijawab oleh Fina.

Balqis menarik nafas lega. Mujur ada Makcik Fina.

"Mak, ada apa-apa yang saya boleh bantu?"

Makcik Dayana terkejut dengan kehadiran Balqis secara tiba-tiba di hadapan pintu. Harap-harap dia tak dengar apa yang dibualkan oleh mereka tadi.

Makcik Dayana ukir senyum dibuat-buat. Cuba menutupi rasa gementarnya. Takut-takut kalau Balqis tahu, dan mengadu kepada Samsul. Habislah dia nanti.

"Eh, tak ada. Lagipun tak lama lagi nak habis ni." Makcik Dayana tayang sengih sambil menyiku lengan Makcik Fina.

Makcik Fina angguk saja. "Hmm... tak ada apa-apa yang perlu kamu buat, Balqis. Pergilah berehat dekat dalam." ujar Makcik Fina, cuba menyedapkan hati Balqis.

Berpuas hati. Balqis masuk ke dalam.

Makcik Dayana menjeling ke arah Makcik Fina. Hampir-hampir dia ketahuan.

𝐐𝐀𝐅 𝐑𝐀𝐘𝐘𝐀𝐍 𝐔𝐍𝐃𝐄𝐑𝐂𝐎𝐕𝐄𝐑 [OG]Where stories live. Discover now