CHAPTER 28

366 19 0
                                    

    “Kau gila ke?!” tengking Qays.

“Khawin dengan orang lain. Saya tak layak dapat awak. Saya ni siapa je lah kan? Kalau nak dibandingkan dengan awak macam langit dengan bumi.” kata Inara.

“Ada aku kesah aku ni langit ke bumi ke? Kau isteri aku. Jangan bagi cadangan bodoh Aafia.” Qays menahan amarahnya. Kenapa perlu menyuruhnya berkhawin dengan orang lain.

Just because I’m used to it, doesn’t mean it doesn’t hurt anymore. Ceraikan saya dan khawin dengan perempuan lain!” tengking Inara berlalu pergi.

Stop Aafia!” lengan wanita itu ditarik menuju ke kereta.

“Sakitlah Qays.” Qays membuka pintu kereta sebelah pemandu. Inara ditolak masuk ke dalam kereta.

Shut up!” setelah itu kereta meluncur laju dengan kelajuan 200km/j. Inara di sebelahnya hanya mampu mengucap panjang.

“Qays, hati-hati.” ucap Inara.

﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋

     Lengan Inara masih tidak dilepaskan. Langkah diatur menuju ke bilik mereka.

“Qays, kenapa ni?” tanya Amelia apabila mendengar kereta yang meluncur laju masuk ke halaman rumah tadi. Hal ini sungguh mengganggu lenanya.

“Kau jangan sibuk. Masuk and sambung tidur.” kata Qays lalu naik ke atas sambil menarik lengan Inara.

Pintu bilik dibuka dan Inara dilepaskan. Setelah itu, pintu bilik dikunci.

Now sambung apa yang kau nak cakap tadi.” arah Qays. Matanya memerah akibat amarahnya.

Inara yang diam memandang lantai itu dikerling tajam. Inara berasa takut dengan suaminya. Tidak pernah dia melihat Qays dengan sikap sebegini.

Speak, Aafia!” terhinjut bahu Inara mendengar tengkingan itu. Air mata sudah membasahi pipi.

“Saya cakap apa?” tanya Inara dalam keadaan tersedu-sedan.

“Kau suruh aku khawin lain kan? Kau suruh aku ceraikan kau kan?” tanya Qays.

Inara menggeleng kepalanya tanda tidak mahu. Dia hanya terlepas cakap.

“Kalau benda macam tu pernah ada dalam otak kau tu, minta tolong buang jauh-jauh. Aku tak sebodoh tu untuk buat something yang mengarut.” kata Qays. Tangan meraup rambut serta mukanya.

“Sekarang kau pergi mandi.” kata Qays. Kali ini, suaranya menjadi lebih lembut.

Inara hanya patuh. Dia bangun dan mengambil tualanya. Kaki dilangkah menuju ke tandas untuk membersihkan diri.

﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋

     Selesai kedua-dua mereka membersihkan diri, Inara turun buatkan air kepada Qays. Masuk sahaja ke bilik, susuk tubuh suaminya sedang berada di atas katil.

“Saya buatkan air untuk awak. Minumlah.” kata Inara meletakkan cawan yang berisi hot tea itu di meja bersebelahan katil.

“Aku minta maaf. Aku tak sengaja terkasar dengan kau.” kata Qays lantas bangun duduk di atas katil. Tangan mengarahkan agar isterinya duduk berhadapan dengannya. Inara hanya mengikuti arahan Qays.

“Aafia, aku tahu kau sakit bila tengok apa yang jadi tadi tapi percayalah aku. Aku tak buat apa-apa pun dengan perempuan tadi. Dia perangkap aku.” terang Qays. Mata Qays ditenung dalam. Ya, dia nampak keikhlasan dalam mata itu.

“Aku tak suka bila kau suruh aku khawin lain and ceraikan kau. Aku tak rela berpisah dengan kau Aafia. Aku jujur dengan kau yang aku dah mula sayangkan kau tapi aku tak yakin. Aku takut kau akan jauh dengan aku bila dapat tahu yang aku mula sayangkan kau.” jujur Qays.

“Kenapa saya perlu jauh dengan awak bila saya dapat tahu yang awak mula sayangkan saya?” tanya Inara hairan.

Melihat Qays yang hanya diam, Inara tersenyum kecil.

“Saya pun dah mula sayangkan awak Qays. Tapi bila saya nampak apa yang jadi dalam bilik tadi...”

No, no, no. Jangan fikir aku buat apa-apa dengan dia. Aku tak suka dia.” jujur Qays. Dia tidak menyukai perempuan jalang itu.

“Habistu, awak suka siapa?” tanya Inara bersahaja.

“Aku suka kau, stella.” kata Qays lembut. Tangan Inara diambil dan dicium sekilas.

“Bila awak nak bagitahu apa makna stella tu?” tanya Inara. Sudah beberapa kali dia bertanya tetapi Qays enggan menjawab.

Stella mean star in latin.” jawab Qays menyisip sedikit hot tea yang dibuat oleh Inara.

Why awak pilih nickname tu untuk saya?” tanya Inara.

“Kau yakin ke aku guna untuk kau je?” tanya Qays senyum sinis.

What?! Siapa lagi?” tanya Inara. Dia ingatkan dia dah dapat nama panggilan yang istimewa tetapi tidak.

“Tengku Inara Aafia.” lantas itu lengan Qays dicubit kuat. Mendesis sakit Qays apabila dicubit Inara. Harapkan tangan je kecil tapi bila cubit orang, kalah ketam.

“Kenapa stella?” tanya Inara lagi.

“Sebab kau bintang aku. Kau yang datang bagi sinar harapan dekat aku. Aku sayang kau, stella.” luah Qays untuk kesekian kalinya.

“Saya pun sayang awak.” kata Inara ikhlas.

“Jangan tinggalkan saya.” pesan Inara.

“Selagi Allah tak pisahkan kita, aku tetap dengan kau sampai akhir nafas aku.” janji Qays kepada Inara. Inara tersenyum mendengar janji Qays itu.

MY LITTLE STELLA (C)Where stories live. Discover now