Gambar Qays dipegang lama. Sungguh dia rindukan suaminya. Perlahan air mata menitis tanpa diminta.
“Ara, jom turun. Semua dah sampai.” ajak Tengku Maleeqa.
“Baik mama.” kata Inara perlahan. Air mata dilap perlahan.
Inara bangun dan meletakkan kembali gambar Qays di atas meja. Qaseh diambil dan kaki melangkah menuju ke ruang tamu.
Setibanya di tangga terakhir, dia melihat ruang tamu rumahnya penuh dengan ahli keluarganya dan kawan-kawan Qays.
“Walaupun daddy tak ada, banyak orang yang boleh berikan kasih sayang dekat anak mummy kan?” perlahan mata memandang anak di dalam dukungannya.
“Mummy!” jerit seorang budak lelaki. Kelihatan dia berlari ke arah Inara dengan penampilan yang berjubah dan berkopiah.
“Ya sayang.” jawab Inara bersama senyuman.
“Jom.” ajak Niel.
Inara membalas dengan anggukan dan berjalan bersama anak-anaknya. Hari ini mereka membuat solat hajat dan mendoakan Qays supaya tenang di alam sana.
Kaki melangkah ke arah sofa yang menempatkan semua tetamu itu. Dia mengambil tempat di sebelah Tengku Idlan Hazeem dan Tengku Maleeqa.
“Ara nak makan apa-apa?” tanya Faqih.
“Ara nak air je.” jawab Inara.
Faqih berjalan dan menuju ke arah air yang telah disediakan dan mengambil segelas air untuk adik bongsunya.
“Thanks, angah.” ucap Inara dan mendapat anggukan dari Faqih.
‘Semua berkumpul dekat rumah kita abang. Abang tak nak balik?’ kata hati kecil seorang isteri yang merindukan suaminya.
Tiba-tiba satu deringan dari telefon Inara menyebabkan semua yang berada di ruang tamu melihat ke arah yang sama.
Inara melihat nombor yang tertera di telefonnya. Dia tidak mengenali nombor tersebut tetapi dia masih menerima panggilan itu.
“Ara. On speaker.” kata Hail sebelum Inara menerima panggilan tersebut.
Ara yang mendengar apa yang diarahkan oleh Hail itu mengangguk dan membuka pembesar suara pada telefon itu setelah menerima panggilan.
“Hi.” suara seorang lelaki menerjah pendengaran semua yang berada di ruang tamu itu.
“Siapa ni?” tanya Inara hairan.
“Takkan dah lupa lelaki yang kau pernah sayang dahulu?” tanya lelaki tersebut.
“Aidan?” teka Inara.
“Rindu aku tak?” tanya Aidan kembali.
“Kenapa call?” tanya Inara tanpa menjawab soalan yang ditanya oleh Aidan.
“Aku dengar kau dah habis pantang kan?” tanya Aidan.
“Awak nak apa sebenarnya?” tanya Inara. Dia tidak suka bila lelaki lain mengambil tahu tentang dirinya selain dari orang yang rapat dengannya.
“Okey, aku sebenarnya nak bagitahu kau sesuatu.” jujur Aidan.
“Qays dah mati kan?” tanya Aidan membuatkan Inara terkejut.
“Macam mana awak boleh tahu?” tanya Inara.
“Sebab...” ayatnya sengaja dibiarkan tergantung.
“Bagitahu je la Aidan!” suaranya sudah naik satu oktaf.
YOU ARE READING
MY LITTLE STELLA (C)
RomanceMegat Qays Al-Qayyum. Seorang lelaki yang memiliki tubuh badan yang tinggi, mempunyai sepasang mata berwarna dark grey yang boleh menarik perhatian ramai wanita. Tetapi kisah silamnya tidak seperti keluarga yang lain. "Kalau dia buang kau, biar aku...