KECOH malam itu pasal aku dan Tahriq diganggu hantu. Sejurus tiba di rumah, aku terus menceritakan kejadian tersebut sementara Tahriq pula hanya mendiamkan diri. Tak lama lepas tu, dia demam. Aku pun sama. Kami disuruh berwuduk sebelum tidur.
Tok.. tok.. tok..
Bunyi ketukan di pintu menyentak fikiran aku. Aku baru je mula rasa mengantuk. Haish. Pintu diketuk lagi. Jap, sekarang dah pukul berapa? Beberapa jam dah berlalu lepas kejadian tu dan aku pasti semua orang dah masuk tidur. Takkanlah.. hantu tu ikut aku ke?
Tangan aku tergapai-gapai, mencari telefon pintar di meja tidur. Takde. Aduh, aku baru bercadang nak buka lagu untuk hilangkan rasa takut ni. Masa ni lah telefon aku nak hilang. Tapi sejak bila telefon aku hilang? Aku tak perasan pun. Bila difikir-fikir balik, aku tak pernah sentuh telefon sepanjang hari ni. Jadi aku pun tak tahu bila dan di mana telefon aku hilang. Atau.. ia jatuh masa aku lari dari hantu tadi?
Pintu diketuk lagi. Kali ini diiringi dengan satu suara yang menyeru nama aku.
"Arif.."
Eh jap. Ni bukan suara perempuan. Aku menghembuskan keluhan lega. Aku kenal suara ni. Ni suara Paklong. Bulu roma aku turun kembali. Tak jadi nak naik. Aku bergegas membuka pintu. Semalam dia datang bagi duit raya, hari ni dia nak bagi apa pula?
•°•°•°•
"NAH, telefon Arif."
Aku menyambut huluran Paklong yang merupakan telefon pintar milik aku dengan terpinga-pinga. Macam mana boleh ada kat dia?
"Mana Paklong jumpa?" Soal aku.
"Dalam bilik Paklong. Mula-mula Paklong tak tahu milik siapa, tapi Arif sorang je yang pernah masuk bilik Paklong." Balas lelaki berumur itu.
"Cuainya Arif ni. Tak perasan pula boleh jatuh kat bilik Paklong. Terima kasih, Paklong." Aku tersengih-sengih.
Paklong tersenyum melihat reaksi aku. Barangkali teringatkan seseorang yang dikatakannya petang tadi.
"Kalau macam tu, Paklong minta diri dulu." Ujar Paklong kemudiannya. Ingin beredar dari sini.
Tangan aku pantas menarik bahagian bawah bajunya. Memandangkan sampai situ je aku boleh tarik.
Aku perasan yang Paklong tersentak dengan perbuatan aku tu tapi dia bereaksi biasa.
"Kenapa Arif?" Soalnya.
"Urm.." Aku masih memikirkan untuk mengatakan atau tidak tentang apa yang ada dalam benak fikiran aku. Tapi kalau tak cakap, alamatnya tak tidurlah aku malam ni.
"Boleh tak Paklong teman Arif tidur malam ni? Arif takutlah." Pinta aku.
Aku nampak jelas raut wajah Paklong yang terkejut dengan permintaan aku. Kemudian, riaknya berubah seperti memikirkan sesuatu.
"Please?" Ujar aku lagi. Raut wajah kasihan aku pamerkan.
Paklong menghembus nafas.
"Okay. Tapi Paklong teman sampai Arif tidur je. Lepas Arif tidur Paklong terus keluar. Boleh?" Paklong memberitahu.
Aku tersenyum. Anggukan aku beri.
"Boleh. Terima kasih lagi sekali, Paklong." Spontan, aku terus memeluk lelaki berumur itu.
•°•°•°•
YOU ARE READING
PakLong
Teen FictionLelaki tu punya banyak cerita tapi tak satu orang pun ceritakan tentang lelaki tu pada aku. Pesan ibu, aku tak digalakkan untuk bergaul dengan dia. Pesan ayah, lelaki tu bahaya. Tapi, kenapa? Dan pada satu malam, lelaki tu datang ke bilik aku. Sejak...