TI-GA • PU-LUH • SEM-BI-LAN

113 5 0
                                    

"ARIF.."

Suara Paklong kedengaran. Aku tika ini sedang baring mengiring dan membelakanginya.

"Pandang sini, nak." Ujar Paklong. Nadanya perlahan saja. Mirip persis abah caranya. Bukan ke aku ada kata yang diorang ni agak sama?

Aku perlahan-lahan memusingkan badan. Menghadap Paklong. Lelaki itu sedang duduk di hadapan aku.

"Arif marah Paklong ke?" Soal Paklong tiba-tiba.

"Marah untuk?" Aku menyoalnya semula.

"Urm.. sebab Fahimi? Paklong tak pernah bagitahu Arif pasal dia." Ujar Paklong. Dia memandang tepat wajah aku.

"Tak. Arif tak marah pun. Kalau marah, takkanlah Arif sambut Paklong elok-elok petang tadi." Balas aku pula.

"Kenapa pula? Pakcik makcik yang lain Arif marah pula? Termasuklah Tokwan." Paklong mengemukakan rasa peliknya.

"Mungkin sebab Paklong sorang je yang panggil Arif dengan nama 'Arif' dan bukannya 'Fahimi'. Pada Arif, itu maksudnya Paklong anggap kitorang adalah dua orang berbeza dan Arif bukan pengganti dia tapi Arif adalah Arif." Ujar aku.

Terkebil-kebil mata Paklong mencerna butir bicara aku.

"Betullah tak marah ni?" Soal Paklong lagi.

"Betul. Lagipun macam rugi je kalau nak marah. Dah lah lama tak jumpa." Ujar aku pula. Senyuman aku berikan pada Paklong.

Paklong menghembuskan nafas lega.

"Paklong, macam mana Fahimi meninggal?" Soal aku dan soalan tersebut membuat Paklong tersentak dan terdiam.

Paklong memandang aku. Aku dapat lihat yang matanya mula berkaca. Ah silap aku tanya soalan ni. Tapi Paklong tetap bersuara juga.

"Dia.. dia meninggal sebab Paklong. Paklong yang buat dia mati." Ujar Paklong.

Dahi aku berkerut.

"Apa maksud Paklong? Paklong bunuh dia ke?" Soal aku yang kepelikan.

Paklong menggeleng.

"Arif dah tengok semua video dalam kamera lama tu, kan?" Soal Paklong pula.

Aku mengangguk sebagai jawapan.

"Lepas kitorang kantoi tu.. situasi kitorang jadi macam Paklong dengan Arif sekarang. Dipisahkan. Perkara tu buat Fahimi rasa bersalah dan kemurungan. Akhirnya, depresi tu menyebabkan dia.." Bicara Paklong mula diganggu dengan esakannya sendiri. Air mata jatuh ke pipi tanpa henti.

Aku yang melihatnya jadi serba salah. Sumpah aku tak suka lihat orang menangis. Tapi, menangis lah salah satu cara untuk mengekspresi diri dan luahkan rasa sedih.

"Dia bunuh diri, Rif. Dia gantung diri dia dalam bilik yang sama Teh Iqah bunuh diri. Dekat bilik yang tersorok dalam bilik store tu." Sambung Paklong lagi. Air matanya dikesat menggunakan tangan.

"Sejak tu, Paklong diharamkan untuk bergaul dengan mana-mana anak buah. Kecuali Makteh dan Tokwan, semua orang palau Paklong." Jelas Paklong lagi.

Aku terdiam. Masa aku masuk keluarga ni dulu, aku ingatkan Paklong yang sombong. Rupanya ada sebab-sebabnya.

"Paklong buat janji dengan ibu ayah kamu untuk tak ganggu kamu bila diorang dah jadikan kamu sebagai anak angkat." Ujar Paklong lagi.

"Tapi Paklong langgar janji tu." Respon aku.

Paklong mengangguk.

"Paklong dah dimaklumkan yang dia serupa kamu. Tokwan dah pesan awal-awal. Masa tu Paklong fikir, 'rupa mungkin boleh serupa, tapi sifat dan sikap dia takkan sama'. Rupanya Paklong silap. Bila Paklong tengok Arif pada hari pertama kamu datang kampung ni.. macam mana kamu salam makcik pakcik. Kamu macam Fahimi. Kecuali masa dengan Makndak lah."

Ayat terakhir Paklong buat aku tergelak. Aku ingat lagi yang aku tak menyalam Makndak pada ketika itu. Kelakar bila ingat balik.

Paklong menyambung lagi.

"Tapi, bila Paklong jumpa kamu malam tu. Masa Paklong bagi duit raya tu. Paklong sedar sama macam pun rupa, sifat dan kebijakan korang berdua, ada satu benda yang takkan sama."

"Apa dia?" Soal aku. Tertanya.

"Perasaan kamu. Bila Paklong tengok mata kamu. Dari hari pertama sampailah hari ni, mata kamu tak macam dia." Jelas Paklong.

"Hah? Bukan kitorang seiras ke? Sampai boleh jadi kembar." Soal aku. Kalau mata tak sama, wajah mestilah tak seratus peratus mirip.

"Paklong tak maksudkan secara fizikal. Maksud Paklong, cara pandang Arif dan cara pandang Fahimi terhadap Paklong tu lain." Ujar Paklong. Dia menepuk dahi mendengar ujar aku.

Aku tersengih melihat tingkahnya itu.

"Apa yang lain?" Soal aku pula.

"Kamu pandang Paklong macam seorang anak tengok ayah dia. Macam mana kamu pandang abah, begitulah kamu pandang Paklong. Arwah Fahimi pula dia pandang Paklong dengan penuh.. erm, dia pandang Paklong macam pandang-"

Aku memintas.

"Kekasih?"

Paklong tersentak.

"Betul kan? Dia suka Paklong, kan?" Soal aku.

Perlahan-lahan Paklong mengangguk.

"Dan Paklong pun suka dia." Ujar aku dan Paklong sekali lagi mengangguk.

Kami berdua diam. Tiba-tiba sahaja senyap. Masing-masing dengan fikiran sendiri. Sehinggalah aku memecahkan keadaan itu.

"Bila Paklong tengok Arif, Paklong takde rasa apa-apa macam dengan Fahimi ke?"

Paklong nampak tertegun dengan soalan aku.

"Er.. mestilah ada. Tipulah kalau Paklong cakap tak ada." Jawab Paklong.

"Oh, jadi Paklong adalah terdetik nak cium Arif? Nak buat benda tu dengan Arif?" Soal aku lagi.

"Benda tu?" Paklong buat-buat tak tahu.

"Alah, benda yang Paklong buat masa kantoi tu. Takkan Paklong nak saya tunjuk video tu kot?" Aku mengusiknya.

Wajah Paklong memerah. Malu agaknya.

"Jujurnya, ada. Tapi Paklong tahu yang Arif ni normal." Ujar Paklong pula. Wajahnya dipaling ke arah lain bagi membuang malu.

Aku diam sebentar memikirkan sesuatu. Apa yang bakal aku kemukakan ni agak ekstrem untuk aku sendiri.

"Kalau macam tu, Paklong nak try tak buat dengan Arif?" Soal aku.

Paklong terus memandang aku. Matanya membulat.

"Ha?"

"Anggap je Arif ni sebagai Fahimi. Tapi sekali ni je tau. " Ujar aku.

"Tak.. tak. Paklong tak boleh buat macam tu pada Arif dan lagi, Arif adalah Arif dan Fahimi adalah Fahimi." Ujar Paklong sekaligus menolak cadangan aku.

Aku mengeluh hampa. Dia ingat senang ke aku nak serah diri kat orang. Qhalif tu pun kena reject mentah-mentah.

"Kalau Paklong buat, Arif balik kampung semula. Deal? " Tiba-tiba je aku buat keputusan tersebut.

Paklong terpinga-pinga. Seketika kemudian, dia memikirkan sesuatu. Nampaknya cadangan tersebut masih tak meyakinkan dia.

"Kalau tak, Arif duduk sini sampai bila-bila dan tak balik dah." Kalini aku mengugut pula.

Paklong mendekati aku. Dia memandang aku dengan serba salah.

"Malam ni je.." Bisik aku.

PakLong Where stories live. Discover now