"MACAM mana sekolah? Okay?"
Aku menoleh ke arah orang yang menyoal. Ayah.
"Okay je. Harini banyak cikgu bagi homework tapi Fahimi berjaya siapkan awal. Tapi lepas tu, semua kawan Fahimi minta tolong. Tak sempat nak rehat." Ujar aku.
Ayah tersenyum. Dia mengusap kepala aku.
"Pandainya anak ayah ni." Ujarnya.
Kemudian, dia menyoal Laliya pula.
"Liya pula macam mana? Dah seminggu dua sekolah ni? Dah dapat biasakan diri ke belum?"
Laliya membalas pandangan ayah.
"O.. okay je, Pakngah. Ari- eh.. Fahimi pun selalu tolong Liya." Balas Laliya dengan sopan.
Ayah terangguk-angguk mendengar jawapan anak sedara perempuannya itu.
Aku memandang wajah Laliya yang sedang tersenyum. Senyuman yang tampak ada kurang manisnya. Lantas memori kelmarin menerjah minda aku.
"Arif, kau tahu tak sepupu kau tu bila kau takde, dia lain je." Suara Taufiq, rakan sekelas aku terngiang-ngiang di minda.
"Haah, dia tak bergaul langsung dengan sesiapa." Raub pula menambah.
Aku memandang dua budak lelaki yang sebaya aku itu.
"Yeke? Biar betul korang ni."
Taufiq mengangguk pantas.
"Yee.. kau mana nampak sebab perangai dia berubah bila kau takde je." Jelas Taufiq.
Aku memandang Taufiq.
"Mungkin dia malu kot. Dia kan baru lagi kat sini. Lepas tu, first time dia bersekolah. Sebelum ni belajar dekat rumah je. Mungkin dia tak tahu cara nak bergaul. Korang tegurlah dia dulu." Aku memberi saranan. Cuba pertahankan sepupu aku itu.
"Aku pernah cuba tegur dia." Beritahu Raub.
"Ha, lepas tu?"
"Dia tak dengar. Bila aku tengok, rupanya dia tengah termenung." Raub tergeleng kepala mengingati hal itu.
"Bila kau tak ada, dia selalu melanguk je. Dia macam- " Taufiq menjedakan ayatnya.
"Macam?" Aku memintas.
"Macam orang ada masalah je."
"Tu lah. Mungkin ada sebab dia tiba-tiba nak bersekolah dekat sekolah biasa. Cuba kau tanya dia. Kau kan sepupu dia." Raub menambah.
Aku cuma diam.
•°•°•°•
"ARIF!"
Aku tersentak.
Persekitaran aku lihat. Kelibat ayah sudah tiada. Kemudian, aku menoleh. Ternampak Laliya. Wajahnya berkerut melihat aku.
"Termenung apa tu? Lama Liya panggil." Ujar budak perempuan 12 tahun tersebut.
Aku tersengih.
"Sorry. Liya nak apa?" Soal aku.
"Liya nak buat kerja sekolah. Nak suruh Arif ajarkan. Jom." Ajak Laiya.
"Jum."
Aku membuntuti langkah Laliya. Menuju ke arah bilik yang ditempatkan untuknya.
•°•°•°•
"APA khabar kawan Arif tu eh? Haritu Liya ada ternampak dia."
YOU ARE READING
PakLong
Teen FictionLelaki tu punya banyak cerita tapi tak satu orang pun ceritakan tentang lelaki tu pada aku. Pesan ibu, aku tak digalakkan untuk bergaul dengan dia. Pesan ayah, lelaki tu bahaya. Tapi, kenapa? Dan pada satu malam, lelaki tu datang ke bilik aku. Sejak...