E-PI-LOG

189 12 6
                                    

SEMUANYA belum selesai dengan sempurna. Aku belum sepenuhnya memaafkan ibu ayah, pakcik makcik yang lain dan Tokwan sepenuhnya. Pasal Laliya pun masih tergendala. Tapi, semuanya perlukan masa untuk diselesaikan dengan baik. Yang pasti, masalah dengan Paklong sudah selesai. Aku berjaya membuat Paklong diterima semula di rumah agam. Walaupun semua orang masih skeptikal dengan Paklong, tapi demi nak memujuk aku, diorang terpaksa terima syarat tersebut.

Harini aku akan pulang semula ke rumah agam. Paklong akan membawa aku pulang. Naik bas lah jawabnya memandangkan lelaki itu sendiri datang ke sini tanpa kenderaan.

"Bah, Arif gerak dulu." Ujar aku. Tangan abah aku salami dan kucup.

Aku dapat lihat mata abah berkaca. Dia menarik aku ke dalam dakapnya. Belakang badan aku diusap. Apabila pelukan terlerai, dia mengucup dahi aku.

"Jaga diri baik-baik. Apa pun yang jadi, abah sentiasa ada untuk Ayip. Abah sayang anak lelaki abah sorang ni. Sampaikam salam abah pada keluarga kamu di sana." Pesan abah.

Aku mengangguk tanda akur.

"Baik, abah."

Kemudian, Paklong dan abah pula bersalaman. Mereka berpelukan sebelum berbual sebentar dan bertukar pesan.

"Jaga diri elok-elok, bang. Jangan paksa diri untik kerja kalau tak sihat. Call je anak lelaki sulung abang tu kalau ada apa-apa. Sampai bila dia nak merajuk dengan abang? Lagipun, takkan dia tak sayang adik-adik perempuan dia?" Pesan Paklong pada abah.

Entah apa yang dia maksudkan. Aku tak tahu pula abah ada anak lelaki. Sepanjang aku duduk dengan abah, aku cuma nampak dua anak perempuan dia je. Tapi, aku ingat samar-samar yang kadang-kadang ada seorang lelaki datang untuk jumpa kakak-kakak aku. Entahlah. Masa tu aku kecil lagi. Mana nak ingat apa-apa.

"Haish, abang tak tahu lah dia tu. Kamu tu, jaga diri juga. Kita ni makin tua makin banyak pula penyakit. Jaga Arif baik-baik untuk abang." Abah pula berpesan.

Mereka berbalas pandang sebelum saling mengangguk.

"Dah. Pergilah. Nanti terlepas pula bas kamu." Ujar abah. Aku dapat dengar ada getaran pada suaranya. Nadanya tertahan-tahan sedihnya.

"Abah.. "

Aku memandang buat kali terakhirnya.

"Ayip.. Arif sayang abah." Ujar aku.

Abah tersenyum.

"Abah pun. Abah pun sayang Ayip." Balas abah.

Mata aku mula berkaca. Ah sedihnya.

"Nanti bila-bila Ayip datang lawat abah. Ayip takkan lupa abah sampai bila-bila." Ujar aku lagi.

"Dah lah tu, Yip. Kamu sengaja nak buat abah menangis. Zif, bawa dia pergi. Lama-lama kang abang tak sanggup pula nak biar dia pergi." Ujar abah sekaligus menyuruh Paklong untuk membawa aku pergi.

"Abang serahkan Arif pada Razif." Ujar abah. Dan itu kata-kata terakhir abah sebelum kami bergerak pergi.

"Baik, bang. Saya akan jaga Arif macam saya jaga nyawa saya." Paklong melafaz janji. Janji yang ternyata digenggam sampai nafas akhir.

•°•°•°•

"GEMPAR! Video seorang budak lelaki yang diculik tempoh hari tular. Video tersebut memaparkan penderaan yang dilakukan oleh kedua ibu bapa mangsa kepada kanak-kanak berusia 10 tahun tersebut. Video tersebut juga dipercayai disebarkan oleh penculik kanak-kanak itu sendiri.

Ibu bapa kanak-kanak kejadian menafikan kejadian yang berlaku di dalam video tersebut. Apatah lagi apabila mendapati ianya ditularkan oleh penculik anak mereka sendiri.

PakLong Where stories live. Discover now