حاول مراد أن يتذكر أي شي ، حاول أن يتذكر لما كان يعاملها بتلك الطريقة الفظة ، انه لا يستطيع تذكر شيئاً سوى صورة لها بخياله وهي ترتدي فستاناً قصيرا باللون الأسود ، تبدو به اجمل فتاة رأتها عيناه ، كانت بحفل ما على مايبدو ، لكن لايتذكر متى أو أين كان ذلك ، وعندما فكر قليلا تذكر والديه بالتأكيد انهما يعلمان شيئاً ما ،لذا قام بمهاتفة والده لعله يستطيع اخباره بشيء ما ، وبعد محاولات عديدة للاتصال قام والده أخيراً بالرد ، وبعد سؤاله عن الحال والأخبار سأله مراد : بابا ، هو انا علاقتي بتاليا كانت عاملة ازاي ، اقصد اتجوزنا ليه او ازاي ، حياتنا كانت عاملة ازاي قبل مااعمل الحادثة ؟!
الأب : علاقتكوا كانت عاديه زي اي زوجين، بتحبوا بعض ، انت بردو مافتكرتش حاجه عنها .
مراد : لا مش قادر افتكر اي حاجه ، بس من الواضح اننا مش زي اي زوجين بنحب بعض زي ما انت بتقول.
الاب: ليه بتقول كده؟!
مراد: مفيش حاجه يا بابا ماتشغلش بالك انت ، انا هقفل دلوقتي وهكلمك بعدين .
حسنا والده كما يبدو لا يعلم شيئا ، سيحاول مع والدته ، لذا قام بمهاتفتها أيضاً وسؤالها فأجابت والدته : بصراحة يامراد انت اتجوزتها م الاول عشان باباك ، لان باباها كان صاحب باباك ووصاه عليها قبل مايموت ، وهي عشان ماتسافرش عند أهل مامتها باباك غصبك تتجوزها ، لكن بعد الجواز أنا معرفش علاقتكوا كانت عاملة ايه ، أنا سألتك كتير بس ماكنتش بتقولي حاجة ، بس اللي اعرفه انك كنت بتقعد عندك بالشهور وكنت بتيجي مبسوط وعايز ترجع بسرعة ، ف أنا حسيت انك حبيتها ومرتاح عشان كده كنت بتبقى عايز تفضل ف مصر .
مراد: كنت بقعد هنا شهور ؟! انتي متأكدة ياماما؟!
الأم : أيوه طبعا متأكدة ، انت كنت بتيجي لما باباك بيتصل عليك عشان الشغل هنا وكنت بتيجي مضطر .
قام مراد بإنهاء المكالمة أكثر حيرة ، ألم تخبره تاليا أنه لم يكن يظل بالمنزل سوى ليوم واحد فقط ، هل كانت تكذب عليه ، ولكن لما ستكذب هي لا تعلم شيئاً عن حادثه ، لاتعلم أنه لايستطيع تذكرها ، ولكن أين كان يظل طوال الأشهر التي يقضيها بمصر ان لم يكن بالمنزل ؟!
قضى ليلته يفكر بما يحدث ، حتى حل الصباح وهو مستيقظ لم يستطع النوم ، أما تاليا فقد ارتدت ملابسها الرياضية وخرجت من غرفتها لممارسة الرياضة كعادتها ، تفاجئت بمراد أمامها يرتدي أيضا ملابسه الرياضية التي يرتديها منذ وصل لهذا المنزل ، نظرا لعدم تواجد غيرها .
مراد: صباح الخير ياتاليا ، حلو لبسك النهارده صحيح هو ضيق بردو بس ع الاقل مش مكشوف .
أنت تقرأ
لقد بلغت مرادي
Romanceتاليا ومراد زوجان لكن بقوانين وضعت لحياتهما ولكن مع فقدان مراد لذاكرته هل تتغير هذه القوانين أم يذهب كل منهما بطريقه