"HEEYARKK! HEEYARKK! Mati kau!" Terlompat-lompat anak dara si Mak Imah itu memijak ulat bulu yang tak berdosa diatas rumput.
"Long, buat apa pulak tu. Nak masuk olimpik ke apa kamu ni?" Tegur Pak Mat sambil menggelang-geleng kepala. Si Zirah ni memang kerja rajin, tapi kalau dapat main-main kalah budak tadika.
Aku tersengeh. Laju aku menghampiri Pak Mat. "Tadi Pak Mat, ada ulat bulu besar! Suka hati dia je nak makan daun tu. Mula-mula Along alihkan dia kat rumput, manalah tahu dia boleh bantu kita makan rumput-rumput liar tu. Nanti tak payahlah Pak Mat mesin rumput. Tapi, boleh pulak dia mendarat baik punya kat baju Along. Along pun apa lagi, buka silat lah! Tapi along dah terbunuh dia pulak. Geli punya pasal. Hu..hu" Aku menggaru-garu kepala sambil tersengeh. Kalau cacing aku okay lagi, tapi bukan ulat bulu! Big No!
Pak Mat mengurut dada. Kalau dilayan si Zirah ni boleh semput aku. "Sudah lah tu, pergi siram pokok kat sana tu. Pak Mat belum siram lagi." Pak Mat menunjukkan halaman rumah. Sebelum berlalu sempat lagi Pak Mat berpesan.
"Siram pokok tau, jangan siram dinding rumah pulak. Kita bukan bomba." Pak Mat tersenyum. Sempat lagi nak perli Zirah.
Almaklumlah, mula-mula dulu manalah aku tahu itu pondok jaga. Dengan gembiranya aku siram. Pondok tu pulak penuh dengan pokok-pokok renek yang memanjat kat dindingnya. Aku ingatkan pokok, sekali Pak Li keluar dari pondok dengan baju basah satu badan. Boleh pulak aku tanya PakLi. "Bila masa hujan Pak Cik? Kenapa basah ni?" Pak Li hanya memandangku denganrasa geram sambil menghayunkan cortanya dengan perlahan ke tapak tangannya. Wah, gaya macam nak kejar aku satu halaman ni. Hu..hu!
Oh, benda tu tak akan berlaku lagi! Kesian Pak Li, mandi hujan lagi pulak nanti. Hu..hu! Aku menghampiri paip air. Paip getah yang panjang itu aku ambil. Yeah!! Saya suka siram-siram ni. Mula-mula kita siram pokok-pokok Pain yang ada disekeliling pagar tu. lepas tu siram pokok-pokok yang lain dan akhir sekali kita siram pokok bunga yang ditanam disepanjang laluan masuk.
"Akak, buku math Anis semalam tu tertinggal y akak. Anis ambik ye." Anis yang ada di balkoni ditingkat dua tu melaung kuat. Semalam Anis tidur dengan aku, bajet nak belajarlah konon. Padahal main game sampailah pukul dua pagi! Mampus kalau Datin tahu. Hu..hu!
"Ambik lah. Akak tak kunci pun pintu tu." Aku tersenyum kearah Anis sambil tangan aku masih meliar menyiram pokok-pokok bunga kertas di laluan masuk itu. Anis tersenyum dan terus berlalu.
Anak mata aku terlihat pula di tingkat tiga. Pintu cermin itu terbuka, angin yang masuk menolak-nolak langsir. Sesekali aku terlihat sesuatu. Namun hanya seketika bila aku terdengar satu suara.
"Uit! Agak-agaklah! Kamu ingat aku ni pokok ke?" Aku melontar pandang ke kiri.
Ternganga aku sekejup. Habis baju kemeja hitam milik Emel basah lencun, aku tak tahu pulak aku dah tersiram tempat parking kereta! Namun tangan aku yang masih memegang paip dan dihalakan ke arah lelaki itu tetap tak aku alihkan. Malah, tiap kali lelaki itu mengelak dari terkena air.. Tiap kali itu jugaklah getah paip itu ikut langkah Emel sambil menyembur air. Aku tak tahu kenapa aku buat macam tu. Benda tu berlaku secara sponta tanpa dipinta. Ha..ha!
"Kau ni memang nak kena kan?" Emel menghampiri Zirah yang masih ternganga! Pura- pura tak sengaja budak ni! Marah betul aku!
Emel menarik paip itu, namun aku masih tak mengaku kalah. Sememangnya aku sengaja buat macam tu. Alang-alang terkena, biar kena betul-betul. Ini merupakan balas dendam!
Pergelutan berlaku. Masing-masing sudah basah. "Baik kau bagi! Kang aku sumbat paip ni dalam mulut kau." Marah Emel!
"Ish! Aku peduli apa! Sebelum kau buat macam tu, aku lilit-lilit paip ni kat badan kau." Balasku geram.
YOU ARE READING
JODOH DAN TAKDIR (C)
Romancekadang-kadang berjumpa dengan orang yang kita tak suka tu la permulaan baru dalam hidup kita.. tapi bila kita dah rasa sayang, tak semestinya itu kekal jadi milik kita.. sorry cerita ni sedikit pain untuk dibaca. 🤧