BAB SEMBILAN

3 1 0
                                    

BERMULA lah rutin aku sebagai tukang kebun! Rutin harian setiap pagi ialah menyiram pokok. Eh, aku rasa rumput pun aku siram. Dah Pak Mat sendiri yang cakap..

"Kamu siram je semua tumbuhan yang berwarna hijau."

Dengan naif nya aku ikut. Lepas selensai siram pokok. Aku menuju ke arah taman yang banyak bunga. Makaaihhh... banyak gila bunga! Kalau Shah Rukh Khan nampak ni, mesti dia terus menari-nari. Aish! Apa aku merepek ni? Ni mak punya pasal lah ni, aku dah diancam imaginasi filem Bollywood!

Semua sekali ada 178 buah pasu tak kira kecik atau besar. Nampak tak yang aku ni dah tak ada kerja pergi kira pasu pulak dah. Pasu-pasu kat sini tak sama langsung dengan pasu mak. Pasu kat sini semuanya berkilat-kilat dan aku dapat rasakan yang pasu ni mahal-mahal belaka.

Okey. Kita berbalik kepada pengiraan tadi. Semua sekali ada 178 buah pasu. Dua batas bunga matahari dan berderet-deret pasu panjang atau namanya 'planter box' yang terisi segala macam jenis bunga. Paling menarik-narik tangan aku nak sentuh ialah bunga melati. Teringat cerita bibik pasal bunga ni.

"Bunga putih kecil berbau harum ini dilambangkan sebagai kesucian dan kemurnian. Melati Putih bahkan ditetapkan sebagai Puspa Bangsa atau Bunga Nasional bagi masyarakat Indonesia. Bunga Melati merupakan kemestian hiasan rambut bagi pengantin adat Jawa dan Sunda. Melati juga digunakan sebagai lambang persahabatan abadi. Jika kita dapat jambangan bunga Melati dari seseorang yang kita sukai atau dari sahabat perempuan yang kamu suka, pupus sudah harapan. Pasalnya, dia ingin kamu menjadi temannya saja."

Hah! Itu bibik yang cerita, bukan aku. Kalau betullah cerita tu, aku tak akan tanam pokok ni kat rumah aku bila dah kahwin nanti. Yelah! Buatnya suami aku petik bunga ni lepas tu bagi kat aku, bukankah itu maksudnya dia nak aku jadi kawan dia je? Eh, macam tak logik je.

PINNNNNN!!! PINNNN!!!!!!!

Lenyap sudah muka Bibik dalam fikiran aku. Haaaihh! Aku cukup benci dengar bunyi hon tu. Kalaulah aku ni raksasa, dah lama dah aku pijak-pijak sampai lumat kereta tu dalam tanah!

"Kau ni, nak kerja ke curi tulang? Siap boleh bersiar-siar lagi kau kan? Kau ingat ni taman bunga?" Sebaik saja keluar dari kereta, lelaki itu terus menyemburkan ayat-ayat tadi.

Aku memandangnya bersilih ganti dengan pokok bunga tahi ayam yang ada disebelahku. "Memang muat!" Secara spontan aku bersuara. Cadang nak cakap dalam hati je. Tak sangka terluah pulak!

"Apa yang muat? Dah gila ke kau ni?" Emel mula yakin yang perempuan dihadapannya itu memang gila. Lepas ni, nak bagitahu Ummi. Aku dah agak lama dah, dia ni ada masalah otak. Tengok gaya pun tahu. Kalau bercakap, nak menang je!

"Yelah muat. Muat aku sumbat pokok tu kat celah-celah gigi kau. Mungkin cara itu saja yang boleh buatkan kau diam satu hari." Luahku dengan agak tenang. Tak faham kenapa lelaki ni cukup tak suka bila tengok aku! Padahal aku tak pernah sakitkan hati dia. Cuma aku rasa macam nak pijak-pijak hati dia je. Haaihh! Alien mana yang boleh tahan dengan perangai dia ni? Cuba cerita kat aku?

"Kau jangan lebih-lebih. Karang esok jugak kau berhenti kang." Emel mula mengugut. Aku tak faham betul lah minah ni. Berani betul dia lawan cakap aku? Dan aku paling tak faham kenapa aku rasa tak boleh langsung tengok muka dia? Rasa puas pulak dapat kenakan dia. Tapi kadang-kadang aku pulak yang terkena!

"Oh! Takutnya hamba dengan ugutan itu. Oh takutnya! Oh takutnya!" Tergedik-gedik aku meluahkan siap menggoyang-goyangkan bahu lagi tau. Aku masih goyang-goyangkan bahu sambil menuju kearah Pak Mat. Tak cukup gedik ke tu? Aku rasa macam tengah menari gelek dangdut!

"Pak Mat dari jauh sudah menggeleng-gelengkan kepala. Kalau Zirah berjumpa dengan si Emel, tak akan pernah tak muncul 'kilat berdentum-dentum'. Mesti ada saja benda yang mereka gaduhkan.

Akulah kalau cicak kobeng ni, ada jugak kena lastik dengan getah kang! "Woi, cicak kobeng! Kau ingat cantik tergedik macam tu? Dah macam kucing OKU." Emel terkebil-kebil sekejap, baru terfikir apa yang dicakap. Kucing OKU? Ada ke? Bukan KKU ke? Ah! Nantak lah! Terus dia berlalu masuk ke dalam rumah.

Zirah yang masih tergedik itu terdiam. Kucing OKU? Ditoleh ke belakang, Emel sudah masuk ke dalam rumah. Kau ni memang nak makan cangkul tiga rasa kan? Kecik besar, kecik besar je aku tengok mamat tu! 

 Kau ni memang nak makan cangkul tiga rasa kan? Kecik besar, kecik besar je aku tengok mamat tu! 

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
JODOH DAN TAKDIR (C)Where stories live. Discover now