AHAD pun tiba! Petang nanti Zirah dan Emel akan bertolak pulang. Sebelum pulang di habiskan sepenuh masa bersama keluarga tercinta!
"Mak masak nasi lemak sedap!" Puji Emel.
Sejak dia duduk sini, asyik nak order mak masak nasi lemak je! Sampai aku pun tak sempat nak order apa-apa, mak lebihkan dia dari aku. Ikutkan hati aku ni, aku nak campak dia balik KL!
Mak Imah tersenyum. "Mak tahu Emel suka. Sebab itulah mak buat lagi hari ni. Mak ada bungkus kan untuk korang bawak balik. Insyallah, nasi lemak ni tak basi. Mak tak letak santan banyak sangat tadi." Mak Imah ligat membancuh air teh susu.
"Dia ni tolak kayu dengan besi buruk je. Semua dia bedal mak." Aku menyelit. Geram pulak tengok mak manjakan sangat si Emel sengal ni!
Emel menjelir lidah. "Anak mak yang lagi sorang ni jealous nampaknya. Almaklumlah kurang kasih sayang." Emel menyindir.
"Ish! Kita pulak? Cucuk dengan garfu ni kang!" Aku menunjukkan garfu yang aku pegang. Emel hanya tersenyum bangga. Banggalah Mak Imah sayangkan dia. Puihh!
"Ish, asyik gaduh je. Sejak datang sini, tak pernah mak tengok Along layan Emel dengan baik. Tak baik Long, nanti dah jadi suami. Tak akan nak layan suami macam ni?" Mak Imah mula membebel.
Ternganga aku sekejup! Mak salah faham ni. "Mak? Emel jadi suami Along? Tak apalah Mak, Along tak nak." Aku terus membawa pinggan ke ruang tamu. Memprotes kata-kata mak yang selalu membela Emel!
"Mak, dia mana tahu lagi." Emel berbisik.
Mak Imah menerkup mulutnya, terkejut. Tersilap cakap pulak! "Lah, Mak mana tahu. Habis tu bila Emel nak bagi tahu dia?"
Emel mengerutkan dahinya. "Kejup lagi. Emel nak makan nasi lemak mak ni puas-puas!! Ermm, sedap! Mak nak?" Emel menyuakan sudu yang berisi nasi lemak ke mulut Mak Imah.
Mak Imah tersenyum, dibuka mulutnya. Alahai, hilang kempunan aku nak anak lelaki! Alhamdulillah! Tak dapat anak lelaki, dapat menantu lelaki yang baik ni pun aku bersyukur!
********
"AMAN! Yang sana tu! Sana! Alah! Terlepas lagi!" Zirah menepuk dahi! Aman yang berada didalam sungai hanya menggeleng-geleng lemah.
"Macam mana nak dapat ikan macam ni Long! Along asyik menjerit je! Lari semua ikan.." Aman mengomel.
Aku mencebik. "Yela-yela, Along diamlah ni." Aku duduk diatas batu besar itu diam-diam. Aman pula sudah ketawa mengkekeh melihat aku seakan merajuk dengannya.
"Tepi sikit boleh?"
Aku menoleh ke kiri! Pantang betul bila ada orang tiba-tiba nak share duduk bila banyak lagi tempat duduk kosong yang boleh diduduk! "Ish, kau lagi. Bosanlah!" Ujarnya bila melihat wajah Emel disebelahnya.
Emel mencebik. Satu hari nanti mesti kau tak bosan bila tengok aku! "Kedekut sangat dah kenapa? Nak duduk sikit pun tak bagi, nak pinjam mak pun tak bagi." Bebel Emel.
Aku hanya diam sambil memandang Aman yang terlompat-lompat menangkap ikan. "Kenapa datang sini?"
"Saja, nak pujuk buah hati merajuk." Jawab Emel bersahaja.
Laju saja kepala aku memandangnya. Emel hanya tersenyum. "Siapa? Aku?" Aku menuding jari telunjuk ke arah muka sendiri sambil tersenyum sinis. "Gila. Bila pulak aku jadi buah hati kau?"
"Dah lama dah. Sekarang tinggal kau je, nak mengaku atau tak." Emel tersenyum lagi.
"Aku rasa kau ni demam. Baliklah, kang melarat pulak demam ni." Aku menghalau. Aku datang sini nak tenangkn fikiran. Dia pulak mengusutkan fikiran aku!
YOU ARE READING
JODOH DAN TAKDIR (C)
Romancekadang-kadang berjumpa dengan orang yang kita tak suka tu la permulaan baru dalam hidup kita.. tapi bila kita dah rasa sayang, tak semestinya itu kekal jadi milik kita.. sorry cerita ni sedikit pain untuk dibaca. 🤧