Bie.. apa you tak kejutkan i. Dah gelap dah. Mira merenung wajah datuk Mukhriz.
You tidur lena sangat i malas nak kacau.
i ingat nak ajak you tengok sunset.
tak pa esok pagi kita tengok sunrise aje.
you tau sunrise kat mana? tanya Mira.
Sunrise kat kampung you Mira. Salah ke i pun nak jenguk Mak Ngah you. Pak Su you and Mak long you.
Mira diam. Ok,jawabnya ringkas.
So sekarang jum i mandi dengan you lepas tu dinner. jangan kata i tak kotakan janji pulak. jum..
*************
Mira hanya menyarung jeans dan t shirt begitu juga dengan Datuk Mukhriz. t shirt yang senada dengan Mira. Selalunya Mukhriz hanya berani mengenakan pakaian sedondon dengan Mira ketika diluar negara. Kali ini dia tampil berani kerana urusan penceraiannya dengan Hani telah dua minggu berlalu. walaupun bondanya belum di maklumkan. Tetapi dia dan Hani telah memaklumkan kepada kedua ibu bapa Hani. Ibu bapa Hani menerima keputusan mereka dengan hati yang terbuka dan tetap berterima kasih kepadanya kerana berusaha untuk menyayangi Hani.
dah jum.. ajak Mira.
i drive sebab i nak bawa you tempat makan kegemaran i.
ok, datuk Mukhriz mengangguk dan menjawab pantas.
Mira menghentikan kereta Caldina nya di sebuah seafood.
Menu kita malam ni makanan laut lah? tanya Datuk Mukhriz.
i kan anak laut tentulah. tak kan you tak tau kita kenal baru semalam ke? balas Mira.
ok darling. i ikut je apa pilihan you. makanan laut favourite i. you tahu tak kalau nak dapat anak lelaki mesti banyak makanan laut. datuk Mukhriz sengih.
mengadanya you malam ni. i tak kata pun nak anak dengan you.
Mira ketawa bila melihat wajah datuk Mukhriz mencuka.Mereka berjalan bagai pasangan kekasih. Mira memilih tempat dihujung sekali menghadap laut. Memesan makanan kegemarannya. ketam masak butter, sup timun laut, udsng goreng cili dan ikan kerapu swet and sour.
banyak nya ling habis ke you? tanya datuk Mukhriz kurang pasti.
You kata you sayang i kalau i gemuk i nak tengok you masih sayang ke tak. ujar Mira.
Datuk Mukhriz senyum. I tak kisah you gemuk ke kurus i tetap sayang you sorang i janji dan i pasti. Faham?
Mira mengangguk faham.
Mereka menjamu selera tanpa banyak bicara. Sesekali Datuk Mukhriz menyuapkan udang atau ketam ke mulut Mira. Tanpa di sedari sepasang mata memerhati mereka dari jauh.
Azmi tidak keruan melihat drama di depan matanya dari jauh. Majlis reunion sekolah langsung tidak menjadi hiburannya. Dia menghampiri meja itu.
Mira sergahnya. Mira kaget sedikit terkejut.
Abang Mi, kenalkan boss Mira. Datuk Mukhriz,Datuk ini sepupu i,Azmi", dia berlagak selamba.
Boss apanya makan bersuap baju sedondon Mira. Mira kerja apa malam-malam macam ni," Azmi membalas pedas.
Saya dengan Mira memang kekasih. Saya ikhlas nak ambil Mira sebagai isteri", datuk Mukhriz membidas.
Datuk nak jadikan Mira ni isteri datuk yang ke berapa? Mira, berapa harga Mira yang dia beli? serentak dengan kata-kata itu Datuk Mukhriz menghadiahkan penumbuknya ke muka Azmi.
Mira kaget seketika. Cuba berusaha meleraikan pergaduhan tersebut. menolak Azmi dan mempertahankan Mukhriz.
Mira tunang aku. kau tahu tak? Azmi menghambur kata-kata yang mengejutkan Mira dan Mukhriz.
Abang Mi mimpi ya? tak pernah pun Mak Long pinang Mira. lupakan Mira.ujar Mira.
ehh, Mukhriz kalau betul kau sukakan Mira buktikan. Ambik dia dengan jalan yang betul bukan heret dia ikut suka kau aje. Azmi masih meneruskan katanya tidak puas hati.
Mira menarik Datuk Mukhriz berlalu pergi.setelah membayar bil mereka menuju ke kereta dan terus memecut pulang.
sungguh Mira tidak sangka akan jadi adengan seperti itu. kebetulan yang memeranjatkan.apabila sampai di rumah Datuk Mukhriz tetap berdiam. Mira mengambil beg ais untuk di tuam di bibir Datuk Mukhriz sempat jugak Azmi membalas tumbukan datuk Mukhriz tadi.
Mira, betul ke dia tunang you? you tak cintakan i ke Mira?
Mira hanya diam.
Mira Edora sepanjang i kenal you, you tak bisu dan tidak pula pekak. kata Mukhriz.
dia bukan tunang i. i dengan dia tak pernah bertunang. pasal cinta i. i pun masih keliru dengan perasaan i bee. i minta maaf. i keliru antara perasaan terhutang budi dengan cinta. kalau tak kerana you mungkin i dah mati. you yang selamatkan i. Mira terpaksa juga berterus terang dengan apa yang terbuku dihatinya.
i ikhlas lepaskan you Mira. pasal perkara tu you jangan ungkit lagi. i tak paksa you terima i lagi. i minta maaf menodai you selama ini Mira. you kelemahan i. i jatuh cinta dengan you kali pertama i jumpa you di kelab.i bersama you bukan sebab i tak percayakan you masih suci atau tak tapi i takut you lari dari i. i takut Mira you hilang tanpa kenali i.
Mira memeluk erat Datuk Mukhriz dia tidak menyangka Datuk Mukhriz mencintainya sepenuh hati. Dia bukan perempuan murahan pada fikiran Datuk Mukhriz.
Tidurlah Mira i nak rehat.
pelukan Mira Datuk Mukhriz leraikan. Datuk Mukhriz masuk ke bilik sebelahnya bukan bilik utama. Mira cuba mengejar Datuk Mukhriz tetapi dia telah pun mengunci bilik itu.Mira berlalu dia ingin mandi dan berehat. esok dia perlu bangun awal.
YOU ARE READING
Mira Edora
Romancesemanis wajah yang digunakan untuk memiliki segala yang ingin dimilikinya. dia tidak betah untuk hidup susah. baginya seorang wanita perlu dibayar harga yang tinggi untuk dimiliki. sesiapa yang ingin memilikinya perlu membida harganya yang tinggi. m...