Mira Edora sibuk mengoreng cucur udangnya pada petang itu sambil menunggu kepulangan Mukhriz dan Tengku Maimunah yang menjenguk ke pejabat seketika. Urusan permohonan perkahwinan dia dan Mukhriz telah diuruskan pagi tadi. Memang kesudahannya dia dan Mukhriz akan berkahwin.
"Mira?", terkejut sedikit bila namanya disebut. Tengku Izrail rupanya.
"Awak masak apa Mira?", tertarik Tengku Izrail melihat cucur bulat-bulat macam cucur ikan bilis atau cekedok pisang.
"Cucur udang Izrail. Cubalah", jawab Mira.
"Mana udangnya tak nampak pun?", Izrail bertanya.
"Makanla dulu baru ada udang", balas Mira.
"Rajin awak Mira. Mengupas udang ni. Abang dengan bonda belum balik lagi ke?", tanya Izrail lagi.
Mira mengeleng.
"Kalau dia orang balik Mira suruh Suyanti panggil Ril ya. Kita minum petang sama-sama", pinta Izrail. Mira hanya mengangguk.
Setelah mengoreng ke semua cucur udang. Mira mengeluarkan puding kuning telur yang sempat dia buat awal pagi tadi. Dia dah buat dapur rumah itu macam dapur dia sendiri. Dah dia ingin makan. Macam-macam keinginan perempuan bunting rupanya.
Suyanti datang dari luar. Sibuk memotong ayam untuk makan malam nanti katanya. Mak Yam pula sedang memotong sayur.
"Sayang, you masak apa? I boleh bau dari pintu depan lagi", sapa Mukhriz.
"Mana bonda?", tanya Mira.
"Atas. Lepas ni dia turun", jawab Mukhriz ringkas.
"Biar i panggil minum petang. I dah siapkan", Mira terus berlalu.
"Mira. Biar..", niatnya untuk menghalang Mira tidak jadi. Mira memang dingin padanya.
Mira melangkah menaiki anak tangga hingga anak tangga kedua yang terakhir untuk sampai ke tingkat atas.
"Wah, sampai ke sini kau kejar Mukhriz ya?", Tengku Hani bersuara.
"Aku tak kejar Mukhriz lah. Salah ke aku di sini? Engkau pulak macam mana boleh masuk?", Mira membalas.
"Aku ni bekas menantu keluarga ni. Kau cuma bakal je. Entah jadi entah tidak. Nak ke bonda terima kau jadi menantu?", Hani memancing marahnya.
"Hani, belum balik jugak? Kalau kau sudah ambil barang kau baik kau balik", Tengku Maimunah bersuara.
"Lepas ni tolong jangan ganggu kehidupan Mukhriz, Hani. Kamu berdua sudah ada jalan masing-masing", tambah Tengku Maimunah.
Hani bergegas menuruni anak tangga dan melanggar Mira. Mira hilang keseimbangan terus jatuh dan tergelincir beberapa anak tangga ke bawah.
Sakit yang dirasakannya bukan kepalang. Nasib baik dia jatuh terduduk. Tengku Maimunah gamam melihat tindakan Hani. Hani terus berlalu keluar dari rumah tanpa mempedulikan Mira. Perlahan-lahan Mira menggerakan dirinya. Perutnya terasa senak. Punggungnya sakit. Jatuh bergolek dari 12 biji anak tangga memang menyakitkan. Hatinya mula berdebar mengingatkan kandungannya.
Tengku Maimunah memanggil Mukhriz agar membantunya membangunkan Mira.
"Kenapa ni bonda?", tanya Mukhriz.
"Hani tolak dia dari tangga", balas Tengku Maimunah.
"You ok?", Mukhriz memegang lengan Mira. Melihatnya dari atas ke bawah. Tompokan merah di skirt kain kapas Mira menarik perhatiannya. Wajah Mira pucat tanpa darah.
"Mira, anak i Mira.... Tengok i... You sakit ke?", Mukhriz panik. Bicaranya tidak teratur. Dia mula bimbang.
Mira masih belum mampu bersuara. Sakit yang dirasakan di bahagian ari-arinya mencucuk-cucuk. Peluh di dahinya mula merenek. Perasaannya sudah dimamah takut diusik bimbang. Badannya terasa seram sejuk.
Tengku Maimunah kehairanan. Anak? Anak apa yang Mukhriz maksudkan? Demi Tuhan kenyataan itu membimbangkan. Dia telah mengagak. Sudah terlalu tua dia sudah boleh mengagak seri wanita mengandung. Mukhriz memang melampau. Mungkin salahnya gagal mendidik Mukhriz. Sampai hati Mukhriz mengheretnya ke neraka. Dia tidak terkejut. Jantungnya tidak boleh menerima tekanan. Dia mesti mengawal semua kelajuan pergerakan perasaannya. Mukhriz menyebabkan dia perlukan lebih banyak umur untuk beribadat memandangkan Mukhriz mengkalungkannya dengan rantai dari neraka.
"Hantar Mira ke hospital Mukhriz sekarang. Ambil handbag dia cepat", hanya itu yang mampu dicadangkannya sekarang kepada Mukhriz.
Mukhriz terpinga masih memandang Mira. Lantas Tengku Maimunah menampar bahunya.
"Cepat Mukhriz", Tengku Maimunah berdiri disisi Mira yang sedang diam menahan sakit. Perlahan-lahan Mira melangkah cuba untuk berjalan dia ingin ke tandas. Celah kangkangnya terasa panas.
"Kamu nak ke mana Mira?", Tengku Maimunah bertanya.
"Tandas", balas Mira ringkas.
"Tak payah kamu duduk dulu. Bertenang Mira", Tengku Maimunah menenangkannya. Memegang tangannya membawanya ke sofa untuk duduk. Mira terus mendudukan dirinya di lantai. Kesakitan itu menyebabkan dia ingin mengerekot. Darah pekat membasahkan skirt putihnya. Ketakutan menyelubungi Mira. Dunianya terasa gelap dan kelam seketika. Tidak dia tidak boleh pejamkan mata. Dia perlu pastikan kandungannya selamat. Dia perlu ke hospital. Akalnya mula mencerna arahan-arahan logik. 'Mana Mukhriz?', akalnya berbisik.
"Cepat Mukhriz bawa i ke hospital. Anak i Mukhriz. Tolong selamatkan anak i. Tolong Mukhriz. Tolong Mukhriz i nak anak i", Mira merayu bila wajah Mukhriz disisinya.
Mukhriz segara mengangkat Mira membawanya ke kereta. Tengku Maimunah juga mengiringinya.
**************************Wajah Mira direnungnya mereka masih berada di ruangan kecemasan hospital. Darah Mira sudah membasahkan katil di wad kecemasan itu.
"Mukhriz, i minta maaf atas semua kesalahan i. Halalkan makan minum i. Maafkan i runtuhkan rumah tangga you", dalam kebingungan itu Mira sempat memohon maaf. Siapa tahu kesakitan yang dialaminya mungkin membawanya ke pintu ajal. Dosanya terbayang jelas di ruang mata.
"Tolong pohonkan maaf untuk i pada mak ngah dan pak su juga pada bonda you Mukhriz", Mira panik. Adakah ini rasanya sakaratul maut? akalnya berbisik. Hatinya semakin risau. Dia sudah tidak peduli apa yang dilakukan oleh doktor dan jururawat terhadap dirinya. Dia lebih risau pada dosanya.
'Ya Allah, aku tidak ingin menghadapi Mu pada saat dan ketika ini. Demi Mu Ya Allah aku gentar. Aku takut. Aku belum bersedia. Aku pohon berikan aku peluang berikan aku kesempatan walau hanya seketika. Berikan aku kesempatan Ya Allah. Aku merayu aku berharap. Aku belum bersedia menghadapMu Ya Allah. Berikan aku peluang kurniakan aku waktu. Ampuni aku Ya Allah aku sia-siakan segala ruang dan waktu yang Engkau beri. aku alpa dan lena dalam dakapan nikmat yang Kau uji. Kalau ini maut aku ya Allah aku tidak mampu untuk menghalangnya namun aku inginkan kesempatan ruang dan peluang' hatinya berbisik pandangannya semakin kabur dan suara-suara disisinya semakin jauh dan hilang. ~ Mira Edora
--------------------------------------------------
untuk EmyliaSharfizaJeffri yang meminta update serta semua pembaca Mira Edora.. Terima kasih..
YOU ARE READING
Mira Edora
Romancesemanis wajah yang digunakan untuk memiliki segala yang ingin dimilikinya. dia tidak betah untuk hidup susah. baginya seorang wanita perlu dibayar harga yang tinggi untuk dimiliki. sesiapa yang ingin memilikinya perlu membida harganya yang tinggi. m...