Bab 15

9.1K 342 2
                                    

Ala ! Hari ni aku dah mula semula belajar di USM. Tak best la. Tak dapat duduk rumah, manja dengan my hubby. Eh jangan nak menggatal ek Mya.

Ketika sedang jalan di koridor untuk pergi ke cafe, aku teringat akan peristiwa di rumah sebelum aku datang ke sini.

"You bye. I nak pergi class dah" sambil menghulur tangan untuk salam. Asy memandang muka ku dan tangan ku silih berganti.

"Kenapa tengok tangan I macam tu ? Cepat la I nak salam". Aku masih menghulurkan tanganku. Jangan sampai aku emo pagi-pagi ni Asy ! Isy. Dia boleh tengok je tangan aku ni. Aku dah lenguh tangan dok hulur je dari tadi.

Tiba-tiba Asy mencium tanganku yang aku hulur dari tadi lalu sambung melihat telefon bimbitnya. Aku sudah terkejut dengan reaksinya lalu memukul lengannya.

"Apa you ni ! Eiyyyy I nak salam la !" Aku sudah mula membuat duck face sebagai tanda aku merajuk. "Tu buat muncung tu nak I kiss bibir you pula ke ?" Kata Asy. Aku terus menutup mulutku dengan tangan lalu menggelengkan kepala.

Asy sudah tergelak melihat telatahku. Eiy Asy gedik !

"Dah dah biar I hantar" lalu menarik tanganku ke arah kereta. Aku ikut sahaja dia.

"you, biarlah I drive sendiri. I tak nak susahkan you. I can drive la", berdiri aku di tepi pintu bahagian penumpang. Asy memandangku lalu meletakkan kedua-dua tangannya di atas pintu kereta. Ok suami aku kacak !

"Myasara Nasuha, isteri Adi Asyraf !" Jerit kecil Asy. Aku tersentak dan terus sedar dari lamunanku. "Ye apa dia ?". Aduh malu ! Kantoi usya muka suami sendiri.

"I love you ~" dengan suara yang lembut. Aku senyum sahaja. "Love you too three four five". Asy tergelak mendengar jawapanku. "Dah masuk dalam. No excuse" dan terus masuk ke dalam kereta. Haih nak tak nak kena masuk juga dalam kereta.

Ketika dalam perjalanan untuk ke universiti ku, aku bertanya semula kepada Asy.

Mya- "you. Kenapa tak bagi I drive sendiri ?"

Asy - "ya Allah tak habis lagi dari tdi. You ni nak drive sendiri sangat ni kenapa sayang ?" Sambil memandang ke arah jalan.

Mya - "tak la. I tak nak susahkan you. Tu je"

Asy- "Atau sebenarnya you ada bf yang nak jemput you balik sekejap lagi ? Sebab tu tak nak I hantar kan ?"

Mya- "ya Allah ! Mana ada sayang. I sayang you je sayang"

Asy- "betul ni ?"

Mya- "promise ! Betul ! Tak tipu. Ok ok you hantar, amik I k ?" Lalu menggenggam tangannya yang berada di atas pehanya.

"You jangan. Haa nanti tak pergi kerja I hari ni". Aku terus memukul lengannya. Mengada ! Baru nak sweet sikit.

"Hahaha I gurau jela. Ok dah sampai. Good luck sayang. Study smart k my baby girl". Ok bersemangat terus nak pergi class ! "Ok you too honey !".

"Ok my bee". Aku yang hendak keluar dari kereta terus tidak jadi untuk keluar. Aku pandang Asy. "Kenapa bee ?".

"Sebab bee yang dapatkan honey" lalu kenyitkan matanya. Oh baru faham. "Ok ok. Hehe. You nak salam" lalu aku hulurkan tanganku.

"You nak tangan mana ? Kiri or kanan ?". Hello ! Orang salam tangan kanan k cik Asy.

"Tangan kanan la wak" aku balas. "Kenapa tak salam dua-dua ?". Eh eh. Boleh ke ?

"Kenapa ?" Aku tanya semula. "Sebab dua-dua sayang punya". "Oh mai. Sweetnya my hubby. " aku balas sehingga membuat Asy ketawa. Setelah habis sesi salam bersalaman. Aku terus masuk ke dalam kawasan universiti.

Pang ! Ya Allah sakitnya pinggang aku. Tula Mya. Berangan lagi. Orang berjalan pandang depan. Kau berjalan sambil berangan.

"Are you ok Mya ?". Eh suara lelaki ? Aku terus mendongak ke atas. Ha'ah la lelaki. Aku senyum. "Im ok." Balasku. Tiba-tiba dia menghulurkan tangannya sebagai tanda untuk membantuku bangun.

Aku masih waras dan tahu batas- batas pergaulan. Walaupun aku belum berkahwin ketika ini, aku tidak akan menerima sambutan tangannya. Lagi la sekarang aku sudah menjadi isteri orang.

Aku menggelengkan kepala lalu bangun sendiri. "Sorry. Saya kene pergi sekarang" lalu tinggalkan lelaki itu.

Kenapa muka dia macam familiar ? Aku pernah jumpa ke ? Eh biarlah. Tak penting.

Aku baru sedar aku sudah lambat untuk masuk ke class. Aku berjumpa Syaf dan Elly terus di dalam class.

"You are late again bae" kata Syaf. "Sorry sorry. Aku.." belun sempat aku menghabiskan ayat ku, prof Fiqa sudah masuk je dalam class.

Tiba-tiba telefonku berbunyi menandakan ada sms masuk. Aku membaca sms yang masuk.

Asy - "hai my honey boo, miss you already.". Aku tersenyum melihat smsnya

Mya- "miss you too my bee boo."

Asy- "prof dah masuk kelas ?"

Mya- "dah tapi you lebih menarik perhatian I "

Asy- "oh mai. You buat I nak ambik you kat U then bawa balik rumah"

Aku tergelak kecil membaca ayatnya. "Kan baby. Amik la I. I nak balik rumah. Duduk dengan you"

Asy- "habis class I amik you k. Before that. When the day turns night, would you be my neon light ?"

Mya- "yes i would. But you prefer I to be your doc or your virus ?" Tanya aku pula.

Asy- "both because withour virus, doc takkan wujud"

Ok suami aku sweet. Tiba-tiba. "Myasara nasuha. Please pay your attention on my class". Semua pelajar memandang ke arahku.

Ya Allah malunya ! "Baik prof" dan terus masukkan telefonku ke dalam beg. Dan ketika aku melihat semua pelajar di dalam class hari ini, aku baru perasan lelaki yang aku langgar tadi belajar di dalam kelas yang dama dengan ku.

"Orang lain ada suami juga tapi tak de lah sampai tak fokus dalam kelas". Aku menjeling sahaja Elly.

Emm persoalan sekarang siapa lelaki tu ? kenapa pandang aku semacam ?

Doktor Itu Saya Punya !Where stories live. Discover now