Bab 9

12.8K 418 6
                                    

"You, sekejap lagi kita pergi beli barang dapur boleh ? Barang rumah you dah banyak yang habis " aku bercakap sambil membasuh pinggan. Hari ketiga aku menjadi isteri kepada Adi Asyraf. Tiada apa yang berubah, cuma indah dan bahagia menemani sepanjang hariku.

"Barang dapur rumah kita sayang." Ucap Asy yang sedang duduk di meja makan. Punya melahap spaghetti goreng aku sampai tambah dua kali. Sedap la tu !

"Ok 'barang rumah kita sayang' " aku mengajuk cara Asy bercakap. Nak bersayang konon pagi-pagi ni.

Tiba-tiba aku merasakan satu tangan sedang memeluk pinggangku dari belakang. "You cakap apa tadi ? I tak berapa dengarla. Ulang balik boleh ?" Sambil dagunya di letakkan di bahuku. Alahai nak bermanja pula pagi ni.

"I cakap suami I ni nakal and gedik". Aku mencuit hidungnya dengan sabun basuh pinggan. "Amboi main sabun nampak. Kalau nak main sabun bukan dekat sini.". Asy basuhkan tanganku yang penuh sabun lalu menarikku masuk ke bilik. Bilik ada sabun ke ?

"You nak pergi mana ni ?". "Kata nak main sabun. Jom la mandi sama". What ?! Memang tak ar ! Aku melepaskan tanganku dari pegangan Asy. "Kalau tak nakal sehari tak boleh ke ? Ish !". Asy hanya senyum menampakkan lesung pipitnya. Cair hati aku pagi ni !

"Ye ok. Dah pergi tukar baju pastu kita pergi beli barang dapur". Aku masih berdiri di situ tanda masih marah. "La kenapa tak gerak. Atau sebenarnya you nak...". Aku membuat muka bingung kepada Asy.

"Nak apa ?". "You nak I tukarkan baju you ? I ok je. Jom !" Penuh bersemangat dia mengucap 'jom' lalu menarik tanganku. "Adi Asyraffffff !". "Ok ok ye. I tak nakal dah" lalu berlari masuk ke dalam bilik. Eiy suka buat aku marah pagi-pagi ni.

Kami sepakat untuk membeli barang di pasaraya Giant. Semasa di dalam kereta, asy kata "you ambil je apa you nak. I bayar". Lalu aku membalas "kalau I nak laki sorang ?". Asy memberhentikan keretanya secara mengejut di tepi jalan lalu memandang muka ku.

"Boleh dengan syarat bagi I satu baby boy dan satu baby girl". Nadanya seperti ingin marah. Kuat cemburu juga suami Mya ni.

"Ye ok I memain je la. Dah dah. Sambung drive". Asy menunjuk pipinya lalu berkata "ni denda sebab cakap benda yang I tak suka". Ok faham. "Kalau tak mahu bagi ?" Aku menduga. "Kalau tak mahu, I nak baby boy sekarang juga".

"Amboi fikir I ni apa ? Vanding machine ? Terus nak baby sekarang.". Merepek Asy ni ! Fikir bila nak baby, terus ada dalam perut ke apa ? Aku pula yang panas sekarang.

"Haa ok ok. Sorry ye. Yela yela. I sambung drive" lalu mengucup pipiku. "Tu denda I" lalu sambung memandu. Aku yang terkaku dengan tindakannya hanya mendiamkan diri.

"Kenapa sayang senyum sensorang ni ? Ni mesti fikir pasal.." aku terus menutup mulutnya menggunakan tanganku. "Jangan nak cakap benda merepek kat tempat awam boleh tak ? Nak merepek biar kat rumah je" lalu aku melepaskan tanganku dari mulutnya. "Wangi la tangan sayang. Meh tutup la lagi mulut I".

Ya Allah suami Mya ni. Aku memukul lengannya. Aku dah tak fikir ni tempat awam ke apa ke, perangai Asy makin lama makin mengada ! Dia ketawa kecil.

Aku memilih barang manakala Asy menolak troli. Seusai membayar segala barang yang dibeli, kami sepakat untuk terus pulang ke rumah dan tidak mahu singgah di mana-mana. Bak kata Asy "I nak spent my time just with you"

Setelah sampai di rumah, aku mengajaknya makan aiskrim yang telah dibeli sebentar tadi. Kami duduk di meja makan sambil menghadap aiskirm Cornetto Vanilla Chocolate.

Aku suakan aiskrim ku ke mulut Asy. Apabila Asy mengangakan mulutnha, aku masukkan aiskrim itu ke dalam mukutku sendiri. Hahaha !

"Amboi. Nakal dah sekarang." Lalu menyuakan aiskrimnya kepada ku . Aku tahu taktiknya tetapi aku sengaja mengangakan mulutku. Rupanya dia melanggarkan sedikit aiskrim ke pipiku. Eiy !

"Apa ni ! Kotor la !" Aku ingin mengelap kotoran itu tetapi dihalang oleh Asy. "Biar I lapkan." Dia mengambil tisu di tepinya lalu mengelap pipiku. Alah nak ajet sweet la tu !

"Kenapa tak pergi hospital ?" Aku mulakan topik tentang hospital. "Sebab you tak nak ikut. You tahu setiap manusia ada penyakit. Jadi doktor juga tidak lari dari dihidapi penyakit". Ok macam seronok je cakap pasal doktor. "Oh yeke. Kalau doktor, ubat dia sama ke ?".

"Sama je. Tapi ikut doktor tula. Kalau macam I, ubat dia lain. Special sikit". Lain ? Kenapa ubat dia lain ? Dia ada penyakit pelik ke ? tantah radies ! Eh tu penyakit ajing gila. LOL la Mya.

"Kenapa special ?" Aku bertanya. "Nak tahu ?". Aku menganggukan kepala ku. "Sebab virus I kuat". Wooo macam serius je penyakit dia.

"Virus you jenis apa ? I student science so maybe I know the type of your virus". "Oh student sc emm nak tahu ?". Eiy berapa kali nak tanya ni ! Aku menganggukkan kepala buat kesekian kalinya.

"Meh dekat dengan I. I cakap". Aku pun mendekatkan wajah ku kepadanya. Macam serius je virus dia sampai nak kene berbisik. Lalu dia mengucup bibirku. "Bibir you la virus dia. Emm vanilla. Sedap". Asy sambung makan aiskrimnya.

Ya Allah ! Boleh dapat penyakit sakit jiwa aku kalau perangai Asy macam ni sentiasa.

"Puas dapat kiss ?" Aku makan aiskrim dengan kasar. Geram ya amat sekarang ni. "Puas. Nak lagi boleh ?" Asy mengerdipkam matanya beberapa kali.

Aku menolak pipinya, "tak yah nak mengada. So apa ubat You ?" Aku mengubah topik menjadi topik hospital semula.

"Oh ubat I mahal. Walaupun penyakit I ni common, tetapi ubat I hanya ada satu je. Ubat ni memang tak de ganti. Kalau dia tiada, I mati". Ok macam serius je. Sampai sentuh bab mati.

"Apa ubatnya ?". Aku memberi tumpuan sepenuhnya kepada Asy.

"You adalah ubat I Myasara Nasuha. Without you, I'll die. Penyakit I is always miss you. From the first we met until now. Please dont go away from me again. I need you, I love you and i mean it". Ucapannya yang tulus dan ikhlas membuat aku terkedu.

Baru nak feeling layan ayat sweetnya, Asy sudah mula dengan perangai nakalnya.

"You tak nak balas ke I love you too ?". Haiyo. Macam mana aku nak balas kalau aku sendiri masih bingung dengan perasaan aku. Asy terlalu baik. Terlalu sayangkan aku. Cuma aku masih ragu-ragu untuk menerimanya, membuka hatiku untuknya. Maafkan saya Asy, buat masa ni saya tak mampu membalasnya. Aku hanya senyum kepada Asy.

"Tak pe. I faham. Take your time k darling" lalu mengenyitkan matanya. Ketabahan dan kesabaranmu memikat hatiku Adi Asyraf.

"Kalau sampai bila-bila I tak mampu balas ? " aku menduga. Asy berhenti dari bergerak untuk membuang sampahnya laly memandangku. "Kenapa sampai bila-bila ?".

"Mana la tahu sampai bila-bila I tak dapat sayang you". Aku hanya bergurau. Ketika itu aku tidak memikirkan tentang hatinya yang mungkin terguris.

Mukanya sudah berubah. "Susah sangat ke you nak terima cinta I ? Walapun kita sudah berkahwin ?". Aku pula yang speechless ketika itu. Sudah ! Aku hanya ingin bergurau.

"You bukan itu maksud I. I cuma nak..". "Its ok. I will make sure you will say that you love me dalam masa 3 minggu dari sekarang. Just wait " asy memotong percakapan ku lalu terus keluar dari rumah.

Kau salah cakap ke Mya ? Kejap kenapa Asy cakap jangan tinggalkan dia 'lagi' ? Siapa Asy sebenarnya ni ? Dia sudah kenal aku sejak bila ?. Bila Asy balik, aku akan pastikan semua persoalan terjawab !

Doktor Itu Saya Punya !Where stories live. Discover now