Bab 19

8.3K 334 1
                                    

Pagi yang indah ! Biasa la hujung minggu, pelajar yang jenis malas drive untuk pergi class adalah hari yang paling ditunggu- tunggu.

Setelah selesai menyiapkan sarapan untuk my beloved hubby, aku bercadang untuk menyiram pokok bunga yang tersusun rapi di luar rumah. Aku nama je perempuan tapi taman tu memang jarang disentuh oleh aku. Asy yang lebih banyak menghabiskan masa di taman berbanding aku.

Baru sahaja kaki sebelah kanan ku menapak di luar rumah, asy dari dalam rumah sudah menjerit memanggil namaku. Belum sempat aku memusingkan badan, dia sudah memelukku dari belakang dahulu.

"You pergi mana ? I cari you, you hilang. I ingat you dah hilang. I thought i will lose you forever. Jangan tinggal I sayang. Jangan" dengan nada suara sedih. Matanya sudah mula berair seperti tidak lama lagi akan gugurlah air mata lelakinya. Ya Allah Asy ni. Takut sangat kehilangan aku.

Aku pusingkan badanku lalu mengangkat mukanya. "Hey dah dah. Tu mimpi je yang. Mimpi. I tak lari dari sayang. I selalu ada sini dengan you." lalu menyeka air matanya. Lalu asy memelukku semula.

Sebiji macam budak kecil bila mimpi hantu. Ingatkan anak sedara Asy je macam tu, rupanya dia pun sama. Janganlah anak aku macam ni. Jenuh nak memujuk sorang-sorang. Eh kau nak anak banyak ke ?

Selepas menyuruh Asy pergi mandi, aku menunggunya di meja makan.

"Good morning sayang !". Aku yang terkejut terus tercampak pinggan di tanganku lalu pecah berderai di atas lantai.

Mya- "you ! Look what you have done !" Lalu menujuk ke arah pinggan yang pecah. Asy hanya tersengih menunjukkan sebarus giginya yang tersusun cantik. Tahu la gigi lawa.

Aku terus mengutip pinggang yang pecah itu. Tiba-tiba aku tersalah pandang dan serpihan pinggan itu menyebabkan jari ku berdarah.

"Ouch !" aku melihat jariku. Dah berdarah. Asy ni suka bergurau sampai anggota badan aku berdarah. Tak sayang bini ke pe ni ?

Asy terus berjalan ke arah ku. "Sayang. Macam mana boleh berdarah ni. Dah dah biar situ. Nanti I kutip. Meh duduk dulu atas kerusi" menarik aku duduk di atas kerusi.

"Meh I tengok jari tu." Setelah memberikan jariku kepadanya, aku ingatkan dia akan mengambil minyak gamat dan kapas untuk membersihkan lukanya. Rupanya tidak. Dia 'dok' belek jari ku.

"You ni. Kalau tengok je, I pun boleh buat" lalu menarik jariku semula.

Asy mengambil jariku semula lalu terus masukkan ke dalam mulutnya. Aku terkejut melihat tindakannya. Ya Allah ! Kotor kot, dia hisap darah tu !

Selepas menghisap semua darah, dia mengeluarkan jariku dari mulutnya lalu pergi meninggalkan ku. Takkan terasa dengan apa yang aku cakap ?

Ketika aku ingin bangun dari kerusi untuk mengambil ubat gamat, asy datang kembali ke arah ku lalu menarikku ke arah ruang tamu. Aku hanya diam dan mengikut dia.

Setelah duduk di sofa, dia mengeluarkan ubat gamat dari satu beg nya lalu meletakannya di jari ku dengan perlahan.

Melihat muka Asy dari jarak yang dekat memang mengasyikkan. Mukanya yang bersih, matanya yang cantik. Beruntungnya aku dapat Asy. Aku yang asyik melihat mukanya sampai tidak sedar jariku sudah siap di balut oleh asy.

"Puas mentelaah muka I ?" Lalu mencuit hidungku. Ok blushing ! Kantoi sudah !

Ketika itu, cahaya matahari yang bersinat terang tepat terkena di muka ku. Ketika aku ingin bangun kerana malu, Asy terus menarik tanganku sehingga aku terduduk di atas pehanya.

Dia menarik muka ku agar memandang mukanya. "Mata you.. coklat cantik" dan terus memandang mukaku. Bila mata ku terkena cahaya matahari, warna coklat mataku akan kelihatan terang.

"I jarang tengok mata berwarna coklat yang cantik macam ni". Aku terus menutup mataku. Malu woi ! Dari mula kahwin sampai sekarang, kerjanya memuji mataku sahaja.

Dia menarik tanganku lalu mengucup dahiku. "Tak yah malu dengan I. You tu isteri I". Aku senyum sahaja.

Tiba-tiba telefonnya berbunyi. Dia memandang ku lalu berkata "sayang, kejap ye. Sat lagi kita sambung k. I tak kiss pipi you lagi" dan terus berlari masuk ke dalam bilik untuk mengambil telefonnya. Kureng punya suami !

selepas mengangkat telefonnya dan bercakap dengan si pemanggil, asy keluar dengan muka masam. Dah kenapa tu ?

"kenapa you ?" Lalu melihatnya duduk di tepi ku. Aku ingatkan dia nak dudk tepi aku, rupanya dia pergi baring di atas pehaku.

"I kene ikut Akmal pergi Melaka tengah hari ni. Patient sana perlukan khidmat kami." laaa tak best nya !

Mya- " hmm tak pe la. Kerja you jadi you kene ikut. Lama ke ?"

Asy - " tak lama. 3 hari je. Hari isnin I balik"lalu memainkan jarinya di tanganku.

Mya- "hemm nanti i rindu you" lalu menyilangkan tangan di dada.

Asy- "i pun rindu you juga" lalu menyilangkan tangannya di dadanya juga, mengejek aku.

Mya- "youuuuu ! I tak memain !"

Asy - "youuu I pun tak memain !" Dengan nada yang sama dengan nada suara ku.

Aku terus bangun. Malas melayan perangai mengada dia. Dia terus menarik tanganku dan aku terjatuh di atas pehanya.

"I will miss you dear. sungguh ! Tak main" lalu senyum kepada ku. Pape je la Asy.

Mya- "dah. I nak pergi kemas baju you. You pergi makan dlu. Makanan ada atas meja"

Asy -"baik sayang. Muah muah muah". Aku senyum sahaja. Mengada tahap merepek memang sifat semula jadi dia.

Setelah meletakkan begnya di dalam kereta. Aku berdiri di tepi kereta.

"You dengar sini. Kunci pintu. jangan bagi orang tak kenal masuk rumah. Call I selalu. Sms kalau I tak angkat. Selalu pegang phone. Jangan cakap dengan orang tak kenal. Jangan terima barang dari orang tak kenal. Jangan.." belum sempat dia menghabiskan ayatnya, aku menutup mulutnya.

"I tahu sayang. You ingat i budak ke yang nak terima gula-gula dari orang lain ?" Merepek ! Aku dapat coklat benda kalau dah besar panjang macam ni.

"Yes you are my child. My little girl. My baby girl." Lalu mencuit hidungku.

"Haa yela tu. Dah. Hati- hati. Sayang you" lalu menghulur tangan.

Asy terus menunjukkan dadanya. "Apa ?" Aku bertanya.

"Letak sini tangan tu supaya you tahu you selalu dalam hati I "

Aku terus menumbuk dadanya. Nak sangat tangan. "Aduh sakit la. Ha I tak leh drive dah. Centu I tak leh ikut Akmal. Jom masuk " lalu menarik tanganku.

Merepek ! "Tak yah nak mengada asy. 3 hari tak lama sayang. Dengar k ? Dah dah meh salam"

Selepas bersalaman, asy masuk ke dalam kereta dan terus bergerak ke luar rumah. Setelah keretanya hilang dari pandangan, aku masuk ke dalam rumah.

3 hari tu lama sayang. I akan rindu you Adi Asyraf. Akan selalu rindu.

Doktor Itu Saya Punya !Where stories live. Discover now