35

978 52 12
                                    

°Alice perspektiv°

Uppe innan solen. Solen hann knappt ta plats på himlen innan jag stod i köket. Jag står lugnt och lagar frukost till musiken som spelas på radion. Hela tiden ligger tankarna på vad mamma har att säga när hon kommer hem. Jag märker inte att Omar kommit in i köket, lagd sina armar runt min mage och börjat gunga min kropp i harmonisk takt.

"God morgon Alice" mumlar han med sin morgon raspiga röst innan han pussar mig mjukt i nacken. Hans händer glider bort från min kropp och upp mot skåpen ovanför mitt huvud. Han plockar ner o'boy pulvret och ställer det på bordet bredvid resten av grejerna. De stekta äggen och baconen lägger jag upp på en talrik som jag senare räcker över till Omar. Han slår sig ner vid bordet och jag går för att väcka Felix. Jag sätter mig ner på golvet bredvid soffan och stryker handen över hans panna och genom håret. Han är svettig, egentligen inte speciellt konstig med tanke på vad han gått igenom den senaste tiden.Jag skakar lätt på hans arm och han öppnar trött ögonen mot mig.

"God Morgon" säger han med en oerhört morgon raspig röst. Jag ler och reser mig upp från golvet, visar med en gest att det är frukost och går sedan till köket. Jag sätter mig ner bredvid Omar, många minuter hinner inte gå innan även Felix sitter vid köksbordet. Vi äter i lugn och ro, det är en sån där perfekt morgon, gårdagens mörken är som bortblåst, det är en vacker höst morgon, Felix och Omar pratar på och jag njuter mest av sällskapet och känslan av att inte vara ensam.

Blocket som ligger i fönstret plockar jag åt mig, med killarnas prat i öronen och ett leende på läpparna skriver jag noga ner vad jag vill få sagt.

"vi måste kolla och tvätta din rygg igen Felix"

"Måste ni det?" mumlar han och jag nickar. Efter frukosten plockar vi undan. Felix tar av sin tröja och jag virar av bandaget från hans rygg. Såren har läkt fint under kvällen och kommer antagligen läka ihop snabbt och fint.

Jag plockar fram en smörja ur förstahjälpen lådan och smörjer försiktigt in såren innan jag virar bandaget runt honom igen, ger honom en tumme upp och ett leende. Han ler tillbaka och drar på sig tröjan.

Resten av dagen går, vi hinner borsta tänderna, kolla på en film och äta lunch innan yttedörren slår i väggen.

"Alice? är du hemma gumman?" Mammas lätt oroliga röst hörs från hallen och jag reser mig upp ur soffan och möter henne i en efterlängtad kram. Bakom henne står Johan och ler lätt innan han tränger sig förbi och in i köket. Felix och Omar kommer båda försiktigt ut från Tv rummet.  Mamma ler glatt mot dom innan hon släpper mig och går mot dom.

"Hej! Vera, Alice mamma" säger hon och skakar deras händer.

"Felix, Alice kompis" svarar Felix med ett glatt leende och mamma nickar.

"Omar, Alice pojkvän" Svarar Omar och flinar snabbt mot mig. Som vanligt blossar den röda färgen upp i mitt ansikte.

"Åhhh så det är du som är Creepy Boy utan byxor" skrattar mamma och både Omar och Felix skrattar med.

"Jo, det är nog jag, eller det var i alla fall" svarar han. Jag suckar för mig själv och går in i köket där Johan sitter med sin kaffekopp. Jag slår mig ner mitt emot honom i väntan på att de tre andra ska prata klart.

Efter ett tag kommer de också in i köket, mamma plockar fram en kaffe kopp till sig själv och saft glas till oss, samt en kakburk. Vi fikar och de andra pratar på tills Omar och Felix bestämmer sig för att åka hem, skolan börjar i morgon och de behöver slutspurts plugga.

"Jo, Vi har en sak att berätta för dig Alice" säger mamma när vi sagt adjö och killarna lämnat vår uppfart och jag nickar. 

"Du ska bli storasyster" Säger hon glatt och jag bara Ler stort till svar.

Nyheten förvånade mig egentligen inte, mamma har nästan bara passerat 30 och hon har en förkärlek till barn. Jag är glad för mamma och Johans skull, det kan bli kul med en liten varelse springandes här hemma.


Silence | o.rWhere stories live. Discover now