Chapter 18

3.3K 148 6
                                    


Keesokkan paginya mereka semua datang lambat ke sekolah disebabkan malam semalam pulang ke rumah pada pukul 12.45 malam .

Syiqa menyarungkan kasut di kakinya , dalam masa yang sama dia menyuapkan sekeping roti ke dalam mulut .

" Mama ! Syi pergi dulu bye ! takecare ! " ucap Syiqa lalu melangkah pergi meninggalkan rumah . Dia berlari sepantas yang mungkin untuk sampai ke sekolah .

Bila tiba di sekolah , kelihatan kawan-kawannya yang sedang berdiri di luar pagar sekolah . Syiqa segera mendekati kawan-kawannya .


" Weh korang pun lambat ke ? " soal Syiqa sambil menulis nama di buku rekod .

Nalin mengangguk .

" Ni pasal semalam la pergi menari tak ingat rumah . " ujar Ana .

" Tulah , nasib baik bapak aku dah tidur semalam . Kalau tak mampus aku dia tahu lelaki hantar aku balik semalam . " ujar Najwa pula .

" Aik , lelaki mana pulak ni yang melekat dekat kau ni wa ? " balas Izzah . Najwa mencebikkan bibirnya .

" Apa kau ingat aku tak laku ke ? " soal Najwa sinis . Dia menjeling Izzah yang sedang berjalan di sebelahnya .


****************


Setibanya di kelas , masing-masing melabuhkan duduk di tempat sendiri .

Pintu kelas diketuk dan figura itu masuk lalu memberi salam dan disahut baik oleh pelajar yang lain .

" Ada tak dalam kelas ni yang bernama Syiqa Erina ? " soal lelaki itu .

Syiqa yang sedang menunduk di bawah meja , terhantuk .

Aduh sakitnya !

" Kau buat apa syi dekat bawah tu ? " tanya Ezzah .

" Ni ha aku cari si bahalol ni ! " jawab syiqa lalu menunjukkan sebatang pen kepada Ezzah .

Dia lantas bangun dari menunduk .

" Yes saya Syiqa Erina . " jawab Syiqa .

" Saya nak berjumpa awak di luar . " ujar lelaki itu lalu pergi melangkah keluar dari kelas .

Syiqa hanya akur dan mengikuti belakang lelaki itu .

Tiba-tiba jalannya terhenti . Dia memandang manusia yang sedang berpeluk tubuh sambil menyandarkan diri di dinding .

Syiqa tersenyum sinis . Apa lagi mamat ni nak ?

Dia meneruskan langkah ke arah lelaki tadi .

" Ni ke yang kau nak jumpa sangat ? " ujar Syiqa lalu menjeling Furqan yang berada disebelah .

Lelaki itu mengangguk dan berlalu pergi .

Sekarang hanya tinggal mereka berdua .

Keadaan menjadi senyap apabila masing-masing tidak bercakap .

" Kau taknak cakap aku bla dulu . " ujar Syiqa lalu berura-ura ingin pergi .

Pantas Furqan menghalang jalannya . Dia berdiri menghadap Syiqa .

" Kenapa masa majlis tu kau menari dengan orang lain , dan bukannya aku ?" soalnya .

Aku berang dengan soalannya . Siapa yang menari dengan siapa dulu ?!

" sebab kau tak layak nak menari dengan aku " balas Syiqa sinis .

" Habis kau ingat lelaki tu layak ke menari dengan kau ? " mukanya yang putih menampakkan lagi wajahnya yang merah tanda sedang menahan amarahnya .

" Layak . daripada aku menari dengan orang suka mungkiri janji . " perli syiqa . dia memalingkan wajah daripada menatap muka Furqan . Sakit hatinya apabila ditipu .

" Oh , pasal aku dengan perempuan tu ? haha tu girlfriend aku la . " balasnya sinis dan itu membuatkan hati seorang perempuan hancur .

Syiqa menolak badan Furqan jauh darinya .

" Kalau kau dah ada girlfriend , kenapa mesti kau nak mempertikaikan lagi dengan siapa aku menari ?! " jeritku dimukanya .

Hampir saja tangannya hendak melekat dipipiku tetapi ditahan oleh seseorang .

" Jangan kau berani nak sentuh girlfriend aku . " ujar satu suara . Syiqa menoleh ke belakang .




XOXO.SYIQA

TEENS IN LOVE  [ C ]Where stories live. Discover now