De Stjärnföddas Bibliotek
~Blair~
Jag ville veta. Så jag ifrågasatte aldrig den osynliga tråden som drog i mig. Jag gick fram till hylla 7. Där började jag dras till vänster så jag svängde in på avdelningen om trolldrycker. Efter ett tag drogs medaljongen till höger. Gången om Amatorium, Antidotum, Angelica och Ambustio. Sen väster där så att jag kom in till avdelningen om Rehabilitering efter skador, sjukdomar eller formler som slagit fel. Jag kom fram till en ganska bred hylla intill väggen som inte såg ut som de andra. Hyllans färg skilde sig från de andras träfärgade och var mörkblå. Alla böckernas ryggar hade guldiga eller silvriga symboler på sig. Några med stjärnor, några med månar, några med solar. En av böckerna stack ut på något sätt. Det lös liksom lite om den. Den hade en månskära i mitten och stjärnor på vardera sida om den.
⭐️
⭐️
⭐️
🌙
⭐️
⭐️
⭐️Jag sträckte ut handen och tog tag i den för att dra ut den, men den lät sig inte plockas ut helt och ett litet klick hördes. Hela den bokhyllan svängde upp. Innanför fanns en rum ca 5x5 kvadratmeter med ett rektangulärt bord i mitten. 6 st stolar omringade det. Väggarna var täckta av flera bokhyllor med liknande böcker som de på den förra bokhyllan. Jag gick försiktigt in i rummet och bokhyllan gled igen bakom mig. Jag blev lite orolig, men både en osynlig kraft och min pappas medaljong ville hit så jag litade på dem. Jag förvandlade Winter och Flare.
"Har ni sett? Vad är det här för ett ställe?" sa jag.
Winter och Flare såg sig om och började undersöka stället. Jag började gå längs bokhyllorna.
'Det ser ut som om det är ett hemligt bibliotek i biblioteket,' sa Flare och drog ut en bok med sin tass.
Den föll ut och slogs upp.
'I forna tider och sedan tidernas begynnelse har Dyáda Psychí skyddat Tellus från ondskan,' började Flare.
"Vad är en Dyáda Psychí?" sa jag och plockade upp boken.
'Hmm... Jag har hört det förut. Men jag kan inte sätta tassen på det...' sa Flare eftertänksamt.
'Är inte det grekiska?' sa Winter.
'Det låter grekiskt. Men det är svårt att veta eftersom det inte står med grekiskt alfabet,' sa Flare.
"Grekiska? Har aldrig hört talas om att det varit en del av det magiska universumet," sa jag.
'Nja... Det är många fler språk som har sin roll i magin. Tyska för jord, ett språk som är ganska hårt och kräver mycket kraft, rysta för luft, ett språk som rullar på och låter snabbt, franska för vatten, ett språk där det krävs mycket teknik och flyter på som vatten, italienska för sitt flammande ursprung, galiciska för dess komplicerade historia, latin för dess långvarighet, hindi för dess räckvidd, hawaiianska för sin sällsynthet och engelska används även ibland för att nästan alla talar engelska. Listan kan fortsätta ett tag till, men grekiska användes mycket oftare förut. Faktiskt av vissa Stjärnfödda,' förklarade Flare.
"Verkligen? Det visste jag inte. Så du menar att vi kan använda grekiska?" frågade jag och bläddrade lite i boken.
Upp kom en sida. Rubriken var "Pos Dryáda Psychí metacheirisména oi ellinikés xórkia." Jag läste det högt.
"Flare. Du som kan grekiska. Vad står det" frågade jag.
'Hmm... Jag kan inte nödvändigtvis grekiska. Jag känner bara igen bokstäverna. Men du verkar tydligen förstå,' sa Flare och slog med svansen.
"Jag? Näe jag kan inte grekiska!" skrattade jag.
'Jo tydligen. Du kunde läsa det som stod,' sa Winter.
(A/N: οι ελληνικές ξόρκια var det som stod i boken men Blair kunde läsa det så att det uttalas som det ovan👆🏼)
Jag såg ner på bokstäverna och såg att det faktiskt inte alls var enligt vårt alfabet utan grekiska tecken och bokstäver. Ju längre jag såg på de så började de förändras till bokstäver jag kunde tyda och tillsist till ren och skär svenska.
"Hur Dubbel Själ använde de grekiska formlerna."
"Dubbel Själ??"
'Dryáda Psychí blir Dubbel Själ på grekiska. Det är ett namn på något,' sa Flare.
Winter knuffade till Flare.
'Owwww. Vad var det där för???' utropade Flare irriterat.
'Ohhh. Jag kom på det nu!'
'Dryáda Psychí är namnet på forntida Stjärnfödda. Men det var inte några vanliga Stjärnfödda. Att ha två Familiarisar var mycket mycket mer ovanligt än vad det är idag. Och idag är det ändå väldigt sällsynt. De Stjärnfödda var inte som Anton, Josh, Bella eller Bosse. De var som dig,' sa Flare allvarligt.
"Som mig?" ekade jag. "Hurdå som mig? De andra är precis lika Stjärnfödda som jag är."
'Du är Stjärnfödd på ett annat sätt,' fyllde Winter i. 'Icicleflare tillhör Själ och Sparkheat tillhör eld. Lavatone tillhör eld och Emberlight tillhör eld. Gleamingair tillhör luft och Firecandy tillhör Själ. Raintear tillhör vatten och Woodenstar tillhör jord. Vad är den gemensamma nämnaren Blair?'
"Jag förstår faktiskt inte, Winter," suckade jag.
'Både jag och Flare tillhör Själ.'
Det var sant. De tillhörde Själselementet. Jag tog upp boken. Jag tänkte ta med den och studera lite mer. När jag precis skulle putta undan bokhyllan som hade hjälpt mig in hörde jag röster. Jag knuffade upp en lite springa så att jag tydligare kunde höra. Lite lättad av att lönndörren inte gått i baklås eller något liknande. Jag tänkte inte riktigt när jag gjorde det. Det var ju faktiskt att tjuvlyssna.
"M-Melia! Det är inte sant!" stammade Julian.
"Säääkert. Jag vet att du gillar henne," skrattade Melia.
"N-nej! Melia! Jag gillar henne inte, har jag ju sagt!" sa Julian och jag kunde nästan se hur han började rodna. "För att vara ärlig gillar jag någon annan....."
"Åhhhhh. Vem då?" sa Melia intresserat.
"Gud du ger dig aldrig, eller hur? Jag måste faktiskt gå nu, Mel," sa Julian undaflyktigt.
"Jaja. Okej då," muttrade Melia.
"Då får du ursäkta mig ,men plikten kallar. Vi ses snart," sa Julian.
Jag spärrade upp ögonen. Julians ord ekade i huvudet. De var olika, men ändå så exakta. Vem var egentligen Julian Becker?✯❄︎✯
I wonder what Blair got so suspicious about🤔
//Sarilia
YOU ARE READING
Familiaris Academy ~ Starborn
FantasyUppföljare till "Familiaris Academy ~ Winternight and Flareblitz" som var vinnare i Wattys 2016!" Bästa placering #1 ~ Fantasy Jag ser att ni är tillbaka för att ta reda på vad som sker härnäst i vår kära Blair Hunter's liv. Nå, har ni funnit det dä...