Bab 2

3.8K 221 26
                                    


Kerusi ditarik lalu aku melabuhkan punggung di hadapan tingkap. Mataku meliar memerhati gelagat pesakit jiwa di taman. Ini lah perkara yang aku akan lakukan apabila bosan datang tanpa diundang dalam diri aku. Kakiku sudah makin pulih. Tidak perlukan kerusi roda untuk membawaku berjalan sana sini.

Seorang pesakit lelaki berkepala botak sedang berlari sekeliling taman itu. Nama dia Fuad. Dia memang seorang yang hyperactive tak bertempat. Kalau boleh nak lari naik ke bumbung hospital ni lepastu terjun ke bawah. Ya aku pernah suruh dia berbuat macam tu. Tapi dia cakap dia gayat.

Mataku melirik pada seorang pesakit lelaki yang sedang menulis sesuatu di meja. Nama dia Tariq. Entah mana datang alien macam dia ni. Suka tulis sesuatu tak kira di mana mana dia berada. Tangan tak reti duduk diam. Mesti ada saja benda dia nak conteng.

Tariq mengangkat wajahnya lalu memandang ke arah tingkap di mana aku berada. Dia melempar senyuman padaku sambil melambai lambai tangannya. Aku sekadar menarik senyuman kelat. Dia menyambung semula kerjanya.

"Daniel?" Senyumanku mati. Dia datang lagi. Perlahan lahan dia menapak menghampiriku. Bahuku disentuh. Aku menepis tangannya. Dia mengeluh berat.

"Awak dah makan?"

Aku senyap.

"Doktor Hani cakap awak dah makin sihat. Saya rasa syukur sangat".

Aku senyap lagi.

"Tiga tahun saya tunggu awak keluar dari sini. Minggu depan awak dah boleh keluar".

Dan sekali lagi aku senyap.

"Kenapa awak senyap? Daniel pandang la saya". Tangannya memegang daguku dan mengalihkan pandanganku menghadap wajahnya. Aku menepis kuat tangannya.

"Jangan sentuh aku".kataku dingin.

Risya mengeluh berat. Dia melutut di hadapanku. Tanganku dirangkul erat. Dia menarik senyuman manis. Pandanganku masih lekat ke luar tingkap.

"Daniel, abah awak datang kan hari tu? Dia ada cakap dengan saya yang awak tak jumpa dia pun. Kenapa awak buat macam tu?"

Abah mengadu pada Risya ke? Tch... Macam budak budak. Risya,tunang aku. Abah dah tunangkan aku dengan Risya tiga tahun lepas. Abah yakin Risya boleh menjaga aku selama aku berada di hospital sakit jiwa ni.

"Jom turun bawah nak? Kita ambil angin segar. Macam best je dekat taman tu". Risya menarik lenganku. Aku masih membatu di kerusi. Risya menghela nafas berat. Dia mengangkat wajahku supaya memandangnya. Mataku melirik ke luar tingkap. Aku lagi rela pandang orang tak waras dekat bawah tu daripada pandang orang dekat depan mata aku ni.

Perlahan lahan Risya melabuhkan punggung di atas peha aku. Dengan segera aku menolak tubuhnya ke dan dia terjatuh ke atas lantai.

"Kau keluar! Aku jijik dengan kau la perempuan!!" Risya mendengus geram. Dia mencapai beg tangannya lalu menghentakkan kakinya keluar dari dalam bilikku.

Haa hentak lah hentak. Hentak kuat kuat sampai roboh hospital ni pun tak apa. Boleh aku keluar cepat.

Langkah diatur turun ke taman. Fuad berlari mendapatkanku. Nafasnya termengah mengah. Kedua belah bahuku dipegang. Aku memberinya pandangan kosong.

"Daniel tadi aku nampak perempuan cantik...eiii suka laa!!" Fuad menepuk kedua belah tangannya sambil melompat keriangan. Aku menarik senyuman nipis.

Di sini semua memanggilku Daniel. Tiada seorang pun akan panggil aku Aris kecuali Doktor Hani. Aku rasa aku perlu tinggalkan nama Aris tu. Nama tu bawa bala dalam diri aku. Kau tak rasa macam tu ke?

Aku duduk di sebelah Tariq. Dia tidak perasan akan kehadiranku di sebelahnya. Dia terus menulis sesuatu dalam bukunya. Sesekali aku melihat apa yang dia tulis.

Ouh silap bukan tulis tapi dia melukis. Potret? Lukisan dia cantik. Dia melukis gambar seorang perempuan bertudung serta cardigan. Aku cam muka  perempuan itu. Ingatan aku serta merta teringatkan dia.

"Kau lukis siapa tu?" Tariq terkejut lalu menoleh ke sebelah. Terkejur sangat dia ni. Aku je pun yang panggil bukan malaikat maut datang jemput kau.

"Aku tak tahu nama dia tapi dia ada datang sini hari tu. Dia hadiahkan aku buku lukisan ni". Tariq menarik senyumannya. Dia menyambung lukisannya.

Putri Irsa Amani. Mana awak?

THE END (4)Where stories live. Discover now