Aris POVKapal terbang selama mendarat di atas bumi. Sudah dua bulan aku tidak pulang ke sini. Aku mendukung Afiq di belakang badanku. Beg roda diheret keluar daripada balai pelepasan. Aku melabuhkan punggung di bangku. Nafas dihela. Afiq baru sedar daripada tidur.
"Mana rumah mak long kau?" Afiq masih terpinga pinga. Aku memakaikan topi pada kepalanya. Cuaca di sini makin panas. Risau juga kalau tiba tiba Afiq ni pengsan.
"Abang jalan la nanti Afiq tunjuk". Aku akur. Pantas Afiq memegang tanganku erat. Kami berjalan di sekitar bandar bersama bagasi di tangan kiriku. Malu? Tak. Anggap saja aku tak wujud.
"Kenapa abang pakai sarung tangan hitam ni? Dekat sini mana ada salji". Aku melepaskan tangan Afiq. Mask di wajah dilurutkan.
"Ada parut dengan tangan aku". Mask ditarik semula. Afiq tidak peduli dengan jawapanku. Dia tidak banyak tanya. Sebab itu lah aku selesa dengan dia. Selalunya budak budak lain akan banyak tanya sehingga mereka puas.
Kami berhenti di sebuah rumah teres setingkat. Afiq menekan loceng beberapa kali. Seorang perempuan dalam lingkungan 20-an menapak keluar daripada rumahnya. Dia tersentak apabila melihat Afiq.
"Kak Dina. Ni Afiq". Afiq ingin bersalam dengan makhluk bernama Dina itu tetapi makhluk itu menepis tangan Afiq. Aku menarik tangan Afiq supaya berdiri di sebelahku.
"Ni siapa pula ni? Nak minta sedekah? And kenapa ada luggage? Ni bukan hotel". Dina menjelingku sekilas. Aku melurutkan mask di wajahku dan menyimpan ke dalam poket seluar.
"Aku nak hantar anak saudara kau ni semula. Papa dia baru saja meninggal sebab kena bunuh". Kataku dengan wajah yang tiada perasaan. Afiq tersenyum kecil. Dina mendengus geram sambil melihat wajahku.
"Alololo kesian dia.. Papa dah tak ada ya? Nak tinggal sini? Jangan berangan la! Kau fikir ni rumah anak yatim?!" Dina menunjal kepala Afiq beberapa kali. Aku menepis kuat tangan Dina.
"Kau nak berkasar bukan dengan budak ni.. Tapi dengan aku". Mataku tajam memandang Dina.
"Hey ingat aku nak sangat ke?! Amik la budak ni bawa balik rumah anak yatim sana! Dah tak ada mak bapak menyusahkan orang pula!"
Darahku mula naik. Tangan Afiq dilepaskan. Aku menghampiri Dina hingga tubuh Dina terdorong ke belakang dan menghampiri dinding. Mata kami bertaut rapat.
"Mak aihh!! Dina kenapa kau kasar sangat dengan mamat hensem macam ni. Ya Allah aku tak boleh. Mata dia. Aku nak pengsan".
"Dina! Hey! Kau jantan mana hah?! Apa kau nak buat dekat anak aku!" Kepala penyapu dihentak pada tubuhku beberapa kali. Aku melepaskan Dina. Afiq berlari anak ke arahku.
"Mak long! Afiq rindu mak long". Afiq memeluk tubuh badan wanita tua itu. Dia menolak tubuh Afiq hingga terjatuh ke atas lantai.
"Anak luar nikah! Jijik! Eii!! Berambus sana la! Jangan nak peluk aku sangat! Dan kau jantan sesat.. Kalau nak sangat ke anak aku ni masuk minang terus!"
"Siapa nak dekat anak kau yang tak ada hati dan perasaan dekat anak buah sendiri?"
Satu tamparan hinggap pada pipiku. Wanita tua itu melepaskan geram. Afiq memelukku.
"Mak long.. Jangan pukul abang Aris".
"Lebih baik korang berambus! Aku tak nak tengok muka korang dah! Ni Afiq.. Jangan nak panggil aku mak long sangat. Siapa mak long kau?! Dasar anak luar nikah. Mak anak sama saja. Dua dua tak guna!"
Aku melepaskan keluhan. Pantas aku menapak keluar dari rumah itu. Afiq menurut langkahku. Bagasi diambil. Rumah aku dituju.
"Abang rumah siapa ni?"
Soalan Afiq tidak dijawab. Pintu rumah dibuka. Bagasi dicampak ke atas lantai. Aku menapak naik ke atas. Pintu bilik dikuak kasar. Gunting di atas meja diambil lalu aku menoreh lenganku hingga berdarah. Jeritan dilepaskan. Nafasku tercungap cungap. Tubuhku terduduk di atas lantai.
"Abang Aris! Abang! Kenapa darah?! Jangan tinggalkan Afiq!" Afiq memelukku. Air matanya mengalir laju.
YOU ARE READING
THE END (4)
Mystery / Thriller"Aku laparkan daging manusia. Dahagakan darah segar dari tubuh manusia. Mereka cari pasal dengan aku, akan datang bala pada mereka. Hidup mereka tidak lama. Bila bila masa akan terkorban". Bermula dari zaman kolej hingga sekarang, dia tak pernah ber...