Bab 27

1.6K 119 0
                                    


Afiq sudah tidak pedulikan aku. Sebab apa? Sebab makanan kegemarannya berada di hadapan matanya. Penyedut minuman dimasukkan ke dalam mulut. Air disedut untuk membasahkan tekak. Bahuku ditepuk kuat. Aku terbatuk batuk.

"Daniel! Aku ingatkan kau dah lupa jalan balik sini. Eh dah ada anak? Bila kahwin? Dah la tak ajak". Aku menjelingnya sekilas. Tanganya ditarik supaya duduk di kerusi. Suara dia memang menarik perhatian orang dekat restoran ni.

"Dua bulan je aku tak balik. Dia ni Afiq. Adik angkat aku". Khai tersenyum lalu menepuk perlahan kepala Afiq. Afiq masih dengan alam makanannya. Tidak pedulikan keadaan sekeliling. Kalau aku letak bom sebelah pun dia masih dengan makanan dia. Badan tetap kecil.

"Kau tahu tak. Betapa lonelynya aku bila kau blah. Nasib baik aku cepat dapat kawan baru". Khai mula membebel pasal aku tak balik. Aku hanya memandang  Afiq makan hingga ke cebisan terakhirnya.

"Aku nak balik". Aku terus bangun dan beredar bersama Afiq. Khai mendengus geram.

Afiq menarik tanganku dengan kuat. Langkahku terhenti lalu terus menoleh ke belakang. Aku duduk mencangkung di hadapan Afiq.

"Afiq tak larat la nak jalan".

"Siapa ajar kau makan banyak?" Afiq tersengih lalu menunding jari telunjuknya ke arahku. Aku mendukung Afiq di belakang badanku. Kepalanya diletakkan pada bahuku. Langkahku diatur ke bank. Aku menurunkan Afiq ke bawah.

"Sejuknya...". Afiq memeluk tubuhnya. Kad dicucuk pada mesin. Duit dalam akaun bank aku makin bertambah setiap bulan. Abah memang akan masukkan duit ke dalam akaun aku setiap bulan. Aku tak pernah guna.

Duit dibawa keluar. Aku mendapatkan Afiq lalu mendukungnya kembali. Aku membawa Afiq ke bandar. Tempat menjual kereta dituju. Afiq melompat turun ke bawah. Mataku melilau mencari sebuah kereta yang sesuai untuk aku.

"Abang nak beli kereta ke?" Afiq terlompat gembira. Tanganku dihayunkan. Wajahku dialih pada wajah Afiq.

"Kau pilih la yang mana". Afiq tersenyum lebar dan dia terus berlari serata tempat. Aku bersandar pada tiang sambil menatap skrin telefonku. Irsa baru saja block nombor aku. Mungkin dia tak nak diganggu lagi. Aku pun call sebab nak dengar suara dia saja.

Hah.. Bodoh kan?

"Abang Aris! Sini!" Afiq melompat sambil menunding jarinya ke arah sebuah kereta berwarna hitam. Terdapat seorang lelaki bersamanya di situ.

"Aku beli. Cash".

******

NO ONE POV

Irsa duduk termenung di bangku. Gambar Aris ditangannya ditenung lama. Air matanya jatuh lagi dan lagi. Telefonnya berdering. Panggilan daripada Rayqal ditolak. Sudah lama mereka tidak bertemu. Irsa masih perlukan masa dan ruang untuk dia berfikir.

"Hey! Laa kenapa nangis ni? Siapa buat kau? Bagitahu aku". Khai menggoncang lengan Irsa berkali kali. Irsa menyeka air matanya.

"Tak ada siapa. Khai aku nak cerita something dengan kau". Khai duduk dengan posisi yang selesa.

"Apa dia?"

"Kenapa dia datang balik dalam hidup aku? Aku dah cuba nak lupakan dia. Aku dah mula nak bencikan dia". Gambar Aris dilempar ke atas meja. Khai mengambil gambar itu. Dia tersentak.

"Wait Irsa. Dia ni ke Aris Daniel? Kawan kesayangan kau tu?" Khai seakan akan tidak percaya. Irsa mengangguk. Khai tersenyum lebar.

"Irsa! Memang betul la cakap orang. Kalau jodoh memang tak ke mana". Irsa terpinga pinga.

"Apa kau cakap ni?"

"Dia ni la Daniel yang aku ceritakan pada kau. Kawan aku. Aku baru jumpa dia dekat restoran tadi dengan seorang budak lelaki". Irsa tersentak mendengarnya.

"Betul ni? Kau jumpa dia? Dengan budak? Anak dia ke apa?" Bertubi tubi soalan keluar dari mulut Irsa.

"Betul. Aku serius. Budak tu dia cakap adik angkat dia. Entah macam mana boleh berangkat siap". Lengan Khai ditarik pantas ke kereta Irsa.

"Eh kau nak pergi mana?"

"Cari Aris".

THE END (4)Where stories live. Discover now