33

3.6K 161 3
                                    

" So, sekarang ni kau kena tolong abang cari budak lelaki tu " arah Farhan pada Farhad.

Melihat riak wajah serius Farhan, Farhad cuma mampu meneguk air liurnya . Nilah padah kalau cari masalah dengan satu-satunya puteri dalam rumah ni. Memang naye je.

" Hah okay. Jomlah. Kelas adik pun dah habis. Abang ada kelas lagi ke? " tanya Farhad sambil memandang jam di tangannya.

Farhan menggeleng kepala sebelum bangun. Mereka terus berjalan pergi dari kafe universiti itu.

Mata Farhad melilau mencari lelaki yang dia cukup kenal sejak zaman sekolah lagi tu.

Ting!

There!

" Tu bang . Nama dia Hafiy . Eh? Perempuan sebelah dia tu aku tak tahu siapa. " Farhad mengerutkan dahi. Tapi kenapa dia rasa Hafiy macam tak selesa je tu?

Melihat susuk tubuh itu,Farhan terus laju mendekati dua manusia itu.

" Kau, Hafiy? "

Hafiy yang ingin mengelak daripada Fatin itu terhenti. Dia memandang dua lelaki di hadapan dia. Okay, dia kenal dua manusia ni. Adik beradik Farha.

Cuma apa motif jumpa dia?

" Ye, aku. Kenapa? " meskipun pelik, Hafiy jawab sahaja dengan mesra.

" Boleh cakap kejap? " Farhan memandang Fatin di sebelah lelaki itu. Pemakaian dah lawa tapi perangai, Nauzubillah!

Hafiy mengangguk. Dia mengajak Farhan serta Farhad untuk keluar dari perpustakaan ini. Mesti ada kaitan dengan Farha ni.

" Eh Fiy. Jangan tinggalkan saya! "

Mata dijulingkan. Malaslah layan perempuan macam ni.

" Tak payahlah ikut . Kau bukan makwe aku weh sampai nak ikut mana aku pergi " rimas dia dengan perangai Fatin nilah.

Fatin terkedu. Baru sahaja ingin mengikuti Hafiy tapi lelaki itu macam rimas dengan dia.

Farhan dan Farhad cuma memandang.

" Oh by the way bro. Ni Fatin, perempuan yang menyebabkan Farha cedera masa game netball tu. " dengan nada sinis Hafiy terus lontarkan cerita sebenar.

Farhan dah tergamam begitu juga Farhad. Wtf?! Perempuan ni!? Yang menyebabkan puteri mereka tu sakit!?

" What's wrong with you, bitch? Kakak aku sakit sebab kau ke!? The hell ! " marah Farhad. Ingatkan Farha cedera sebab salah sendiri tapi ada orang sabotaj!?

Fatin menggeletar. Apa motif Hafiy beritahu hal sebenar ni? Jadi ini adik beradik Farha ke?

" Kau yang buat dia sakit? Damn! Kau ni memalukan kaum yang pemakaian sama macam kau tahu tak! Perangai teruk ! Aku taknak kau selangkah dekat dengan Farha, if not you will regret it ! I warn you ! " Farhan merengus geram sebelum pergi.

Farhad yang menyampah tengok muka perempuan itu turut mengikuti langkah Farhan begitu juga Hafiy. Tak padan dengan tudung labuh tapi hati busuk!

Sebaik sahaja sampai di taman yang berdekatan, Farhan melepaskan lelah di salah satu bangku di situ. Dia menarik nafas dalam. Patutlah Farha banyak termenung. Ya Allah, berapa lama kau abaikan adik kau ni Han ?

" Kenapa nak jumpa aku? "

Mendengar suara itu, Farhan membuka matanya. Dia memandang Hafiy yang kebingungan itu. Boleh tahan budak ni. Tapi kenapa Farha boleh terluka sebab budak ni?

" Why kau lukakan hati adik aku? "

Deg!

Pertanyaan dingin Farhan itu membuatkan Hafiy terdiam. Sejak bila dia lukakan hati Farha?

" Since when? Dia yang minta aku jauhkan diri daripada dia, so aku buat kalau itu boleh bahagiakan dia. Dia yang suruh aku lupakan dia, so aku buat even aku tak boleh. Bro, dia tak suka akulah. Sebanyak mana efforts aku tu, dia takkan pandang " ujar Hafiy hambar.

Hakikat dia yang menyakitkan Farha membuatkan dia rasa hambar sedangkan itu permintaan gadis itu sendiri. Kalau itu membuatkan Farha bahagia, apa itu masih salah dia?

" She loves you. "

" Tapi dia taknak jujur "

Pernyataan rasmi Farhad itu membuatkan Hafiy terngadah. Apa budak ni cakap?

Farhad mengangguk. Betullah apa dia cakap tu sebab dia nampak semua itu. Takkan dia nak bohong pula.

" Cuma dia overthinking sangat sampai seksa diri dia. Dia ingatkan kau bagi harapan dekat dia tapi tak serius "

Hafiy ternganga. What!? Apa sengal budak Farha ni! Kalau dia tak serius, takde makna dia nak kejar punya lama budak tu. Ya Allah Farha!

Tapi kenyataan bahwa Farha turut menyukai diri dia membuatkan Hafiy tersenyum lebar. Tak sangka usaha dia berjaya.

Puk!

Hafiy mengaduh sakit. Farhan pukul pakai botol air kot weh!

" Sengih-sengih ! Sekarang ni kau kena rawat balik hati dia. Budak tu dah boleh masuk hospital mental dah sebab kemurungan. Stress aku tengok dia. " Farhan bersandar pada bangku sambil memerhatikan sekeliling.

Rajin betul budak-budak ni study. Memanglah Han! Sekarangkan tengah study week. Kau tu otak lain, memang tak payah baca pun still dekan.

" Macam mana? "

Farhad tersenyum senget mendengar soalan Hafiy. Dia dan Farhan saling berpandangan sebelum menarik Hafiy untuk mendengar rancangan mereka.

What will they do ? For Farha's heart ?

Tbc

Triple FWhere stories live. Discover now