"Weh... korang! Pengetua nak berucap weh." kata Azwa. Dia menoleh ke belakang. Mini sedang mengajar Wani manakala Aqilah sudah hanyut di dalam alam mimpi.
Pantas Wani mendongak melihat pengetua. Kepalanya ditepuk kuat oleh Mini.
"Tengok sini! Aku tengah ajar persamaan ni jadi sila fokus."
"Yelah aku tengok. Haish baru je angkat kepala dah kena ketuk. Dahlah Addmath ni bosan."
"Masa perhimpunanlah, korang nak belajar Addmath. Tu lagi sorang, sedap dia je tidur kat sini."
"Kita kena manfaatkan masa yang ada." Tersengih Wani.
"Oi jangan bising. Tutup buku tu!" Pengawas lelaki yang memakai tag nama Ikhwan menegur Wani, Azwa dan Mini.
"Haaa ni apa ni tidur masa perhimpunan. Kejut dia. Pengetua nak berucap tu." sambungnya lagi.
"Qilah... Qilah bangun. Pengetua nak bagi ucapan weh." Kejut Azwa.
"Hari ni khamislah. Bagi aku tidur kejap."
"Bangun!" sergah Ikhwan.
"Eh mak pengetua... jangan kacau aku tidur!" latah Aqilah kuat.
Semua mata memandang ke arahnya. Ramai yang tergelak. Mana tidaknya, dalam suasana yang senyap dan sudah bersedia menadah telinga mendengar ucapan, ada yang melatah.
Zariel tersenyum kecil. 'Apa-apa je dia ni.'
"Kalau dah sayang orang tu, apa yang dia buat semua nampak comel." Irfan mencelah.
"Asal kau kat sini?"
"Alaa... Tumpang kejaplah kat kelas kau. Aku nak tengok Azwa."
Zariel tidak membalas apa-apa. 'Lantaklah janji tak kacau Aqilah.'
Pengetua pura-pura tidak mendengar Aqilah melatah lalu memulakan bicaranya.
"Assalammualaikum dan selamat sejahtera. Saya tahu kehadiran saya ini tidak menyenangkan telinga pelajar-pelajar tetapi silalah memaniskan muka anda ye. Berdirinya saya di sini adalah untuk meminta maaf."
"Maaf?"
"Kat siapa weh?"
"Aku ke? Hari tu aku ada hias kereta pengetua dengan bunga raya tau. Lepas tu, pengetua suruh aku tolong Uncle Bala tanam pokok. Itulah denda aku lagi."
Keadaan di perhimpunan semakin bising dengan suara para pelajar itu.
"Dah dah. Shhh bagi saya yang cakap. Dahlah jumpa sekali seminggu je. Dapat jumpa hari ni kiranya beruntung tau."
Pelajar-pelajar sekolah itu masing-masing membuat muka menyampah.
"Saya nak minta maaf kepada pelajar yang bernama Nur Rania Aqilah dari kelas 4 Sains."
Pelajar yang mengenali Aqilah mula memberi tumpuan terhadapnya. Aqilah mengangkat kepalanya. Mata dia dan Encik Nasir bertembung.
Aqilah menundukkan kepalanya kembali. Perasaannya bercampur-baur. Dia sendiri tidak tahu apa yang berada di dalam hatinya.
Kejadian semalam di mana dia dimarahi oleh pengetua berlegar-legar di fikiran dan bayangan ditatap dengan pandangan benci oleh orang sekeliling. Dia turut mengingati saat dibaling telur dan tepung.
"Aqilah, cikgu minta maaf sebab marah dan percaya bulat-bulat gambar yang tersebar tu. Cikgu betul-betul minta maaf. Aqilah tak salah ye. Dia jadi mangsa penipuan. Jadi, pelajar sekalian tolong berhenti tuduh dia yang bukan-bukan.
YOU ARE READING
Aku Tetap Nak Kau!
Teen FictionHanya kerana semangkuk mi kari, hidup Nur Rania Aqilah berubah 360 darjah! Zariel Firdaus, pelajar lelaki yang Aqilah 'mandi'kan dengan mi kari meluahkan rasa sukanya walaupun itu merupakan perjumpaan kali pertama mereka. "Saya suka awak." - Zariel...