Win

3.8K 315 81
                                    

"Assalammualaikum, majlis dah start ke?" tanya Puan Haslinda melalui panggilan telefon.

"Waalaikummussalam, belum mula lagi. Dah ramai yang datang tapi pengetua dengan YB tak nampak batang hidung pun." rungut Aqilah.

"Apa-apa pun, jangan takutlah. Dapat result baik ke buruk, kena bersyukur kat Allah! Jangan salahkan Dia."

"Okey, mak! Aqilah tak target lebih-lebih pun. Rasanya dapat 5A je."

"In Shaa Allah lebih 5A tu. Nanti call mak! Sorry tak dapat teman hari ni. Jangan marah naa."

"Mak! Mak janji tau jangan bagitahu sesiapa Aqilah dapat berapa! Jiran, kawan mak, sepupu sepapat ikan sepat, pakcik makcik, kucing, burung, semut yang ada kat rumah...."

"Iya, dah jangan bebel! Haish, mulalah tu merepek meraban nak tumbuh uban semua keluar. Okeylah, mak ada kerja ni. Bagitahu tau!"

"Hehehe, okey mak!"

Aqilah menapak menuju ke arah rakan-rakannya yang sedang duduk rancak berbual. Dia melihat keadaan sekeliling dewan. Ramai juga ibu bapa yang datang.

"Asal weh? Mak kau tiba-tiba nak datang ke?" Sharrmini memandang Aqilah dengan perasaan tertanya-tanya.

"Takdenye weh, mak akukan ada kerja kat hospital."

"Weh, ayah kau... Okay ke? Dia baik? Kalau dia ada belasah kau, bagitahu aku!" tanya Wani. Wajahnya yang serius menggambarkan dia bersungguh-sungguh dengan apa yang diperkatakan.

"Erm, sebenarnyakan... Kalau dia betul ada pukul aku, kau nak buat apa?"

"What? Eiii geramnya aku! Aku nak jumpa dia lepas tu belasah cukup-cukup! Kurang ajar betul! Dia belum kenal siapa Wani lagi!" Wani segera berdiri sambil kedua tangannya dikepal seperti penumbuk.

"Wah terharunya ada kawan macam kau! Haa pergilah!"

"Okey, aku pergi sekarang jugak demi kau!"

Aqilah dan Sharrmini tergelak apabila Wani sudah melangkah hendak meninggalkan dewan. Ketawa mereka semakin menjadi-jadi melihat Wani berpatah balik.

"Hmm... Weh, hehehe akukan perempuan. Badan kecil, muka comel pulak tu. Kau tak kesian ke kalau aku kena pukul dengan ayah kau?"

"Tadi beria kononnya nak jadi superhero hahaha sekarang, apa jadi dengan semangat waja kau tu?" sindir Mini dengan wajahnya yang seakan mengejek.

Wani mencebik. Mulutnya panjang memuncung.

"Takdelah weh, ayah aku okey je cuma... Aku takdelah rapat dengan dia macam adik aku. Baru tiga perkataan je, aku pernah cakap dengan dia."

"Kenapa? Tak boleh ngam ke?" tanya Mini.

"Entahlah... Hati aku macam mati nak terima mana-mana lelaki masuk dalam hidup aku. Mungkin aku dah terbiasa hari-hari takde ayah jadi aku tak perlukan kehadiran seorang ayah lagi. Setiap kali tengok dia, aku akan ingat balik apa abah aku buat dulu. Kau orang boleh anggap aku pentingkan diri tapi hati aku sakit weh... Sakit sangat. Kena senyum dan pura-pura okey depan mak aku tapi takpelah, janji mak aku hapyy."

Mata Sharrmini kemerahan menahan tangis manakala Wani sudah teresak-esak memeluk kerusi. Walaupun mereka tidak melalui apa yang Aqilah rasa tetapi rasa terluka itu dapat dirasai.

"Woi! Kau orang kenapa ni?" celah Azwa tiba-tiba. Terkejut dia melihat rakan karibnya. Ada yang sedang bercakap dengan serius, yang lain pula mata sudah berkaca dan seorang lagi seperti orang hilang akal.

"Huwaa! Aku sedih dengar cerita Aqilah pasal kerusi kesayangan dia jadi aku peluklah kerusi ni kuat-kuat!"

Sharrmini sudah berdiri bersalaman dengan ibu Azwa manakala Aqilah sedang menyedarkan Wani dari drama tidak berbayar.

Aku Tetap Nak Kau!Where stories live. Discover now