Bab3

453 32 0
                                    






Amy dan Lena berdiri dihadapan kelas Ash. Mereka berdua tersenyum kekok. 'Kenapa kitorang setuju untuk buat semua niee' kata hati mereka berdua. Semua pelajar kelas Ash memandang Amy dan Lena. Seorang pelajar perempuan bangun dari tempat duduknya. Kemudian seorang lagi bangun dan lama kelamaan ramai murid yang bangun. Para pelajar kelas itu kemudian berlari kearah mereka berdua. Sekarang mereka telah dikerumuni pelajar kelas Ash.

"Uuhhh..." kata Amy pelik. "Kau nie Amy dan Lena... kau budak femes sekolah nieee" kata pelajar perempuan itu. Mereka Semua fangirling dan fanboying. Amy dan Lena hanya tersenyum. "Ada apa-apa yang kami boleh bantu ker?" tanya Lena. "Sayaa.. saya nak bergambar dengan awakkkk" kata seorang pelajar. "Saya nak lepak dengan awakk.." kata seorang lagi pelajar. Amy dan Lena mula menjadi pening. "Waitt.... sorang soranggggg" kata Amy. Mereka mula dikerumini lebih ramai orang. Ash tergelak melihat mereka berdua.




******(Time skipp)*****






Amy dan Lena terduduk penat. Mereka berdua menarik nafas lega. "Aku tak sangka diorang macam tu?" kata Lena. "Tak sangka yang kita nie dikenali sangat" kata Amy sambil membetulkan kaca mata hitamnya. Ash memandang mereka berdua. "Baiklah..." kata Ash lalu duduk dihadapan Lena dan Amy. Mereka berdua memandang Ash. "Apa pertolongan yang korang nak aku buat?" tanya Ash lagi. Lena tersenyum gembira. "Aaaaaaa bagusnyaaa" sorak Lena.

"So? apa benda yang korang nak?" kata Ash lagi. "Kitorang nak selesaikan kes Pembunuhan" kata Lena. Ash mengerutkan dahinya. "Pembunuhan? korang dah umur berapa nak main detective nie" kata Ash lalu bangun. "Takk takk... bukan main-main tapi yang real punya" kata Lena lagi. Ash bertambah pelik. "Pembunuhan yang melibatkan pelajar perempuan sekolah kita" kata Amy pula. Ash terdiam. Dia memandang mereka berdua.

"Korang memang nak mati ker?!" marah Ash. Amy dan Lena terkejut. "Aku tak nak ada apa-apa kaitan dengan benda nie" kata Ash lagi lalu berjalan pergi. Amy menarik lengan baju Ash. "Tapi kau kene tolong kitorang jugak" kata Amy. "Why aku?" tanya Ash. "Sebab kau ada Kelebihan sama macam kitorang" kata Lena pula.

Ash memandang mereka berdua dengan pelik. "Korang pun?" tanya Ash. "Kau ingat aku suka-suka pakai speck hitam nie" kata Amy lalu membetulkan kaca mata hitamnya. "Tapi kenapa korang nak selesaikan kes nie?" tanya Ash. "Well apa guna kita ade kelebihan nie kalau tak guna" kata Lena.

Ash hanya diam. Dia seperti memikirkan sesuatu. "Boleh tak bagi aku masa untuk berfikir?" kata Ash. Amy dan Lena mula cemas. "Why? kitorang memang perlukan bantuan kau" kata Lena lagi. "Banyak sangat matlumat yang perlu aku hadam" kata Ash lalu berjalan pergi.

Lena mengeluh. "Kau rasa dia nak tolong kita ker?" tanya Lena. Amy memandang Ash yang semakin jauh. "Dia akan tolong kita.. aku pasti sangat" kata Amy.


Keesokannya....

Ash memandang Amy dan Lena. "Aku tak rasa yang aku patut tolong korang" kata Ash. "Kenapa?" tanya Lena. Ash hanya mampu tunduk. "Sebab aku pernah terserempak dengan orang tu" kata Ash. Amy dan Lena terkejut. "Apa maksud kau?! Siapa orang tu?!" kata Amy lalu memegang bahu Ash.

Ash menepis tangan Amy. "Aku.. tak dapat selamatkan dia" kata Ash. Kelihatan titisan airmata jatuh. "Aku tinggalkan kawan baik aku sendiri" kata Ash lagi. Dia terduduk lalu menangis. Lena segera memujuk Ash. "So? kau nak diam jer?" tanya Amy. "Aku tak mampu.." kata Ash. "Kau ingat kitorang nie mampu?" tanya Amy. Lena memandang Amy. "Sudah lah tu" kata Lena. "Kau nak ker orang lain rasa macam kau rasa?" kata Amy lagi. "Amy sudah.." kata Lena lagi.

"Disebabkan kau nyawa lain akan melayang" kata Amy lagi. "Amy Cukup!!" marah Lena lalu melempang Amy. Suasana menjadi sunyi seketika. Amy memandang Lena dengan tajam. "Kau pahal?!" marah Amy. "Kau kenapa jahat sangat?! Kau sedar tak apa yang kau cakapkan nie??!!" marah Lena. Amy terdiam. Ini adalah kali pertama Lena mengamuk.

"Aku dah tak tahan dengan perangai kau! Tolonglah hormat dengan perasaan die!" kata Lena lagi. Dia pergi kearah Ash. "Aku faham kalau kau tak nak tolong kitorang" kata Lena sambil menggosok belakang Ash. "Tapi... Kalau kau tolong kitorang, Kawan kau mungkin terselamat" kata Lena lagi. Dia kemudian bangun.

Ash menarik lengan baju Lena. "Aku akan tolong" kata Ash. Dia bangun lalu mengesat airmata nya. "Aku akan tolong korang selesai kan kes nie" kata Ash lagi. Lena tersenyum. "Terima Kasih" kata Lena lalu memeluk Ash. "Kitorang akan bantu kau selamatkan kawan kau tu" kata Lena. Ash hanya mampu mengangguk. Amy hanya diam memandang mereka berdua.







****************************

Six senseWhere stories live. Discover now