"Baiklah.. saya harap kamu semua akan selamat dan sentiasa bersama kawan" kata pengetua Edward Roland High School pada perhimpunan pagi itu. "Pfftt.. dia ingat kita akan selamat kalau kita ikut arahan die?" kata seorang gadis sambil membetulkan kaca mata hitamnya.
"Entah lah Amy.. belum cuba belum tahu kan" jawab seorang lagi gadis sambil mendengar lagu dari headphonenya. "Tch.. kau tak bosan ke asyik dengar lagu jer Lena?" tanya Amy pelik. "Aku terpaksa.. and ia dah jadi rutin aku" jawab Lena selamba. Amy mengeluh. Dia kembali fokus pada ucapan guru dihadapan.
*****(Sorry for a quick time skip)******
Ding Donggg Dinggg
Loceng menandakan waktu rehat berbunyi. Amy dan Lena bangun lalu keluar dari kelas mereka dengan cepat sebelum diketahui oleh orang lain. (Yea sbb diorang kn femes kt skolah and org nk rapat dgn diorg... Back to the storeh) Apabila mereka telah jauh sedikit dari orang lain mereka berhenti. "Fuh... nasib sempat" kata Lena. Mereka menghela nafas lega. "Okey.. so apa masalah kali nie?" tanya Amy.
Lena mengeluarkan buku nota kecil dari poketnya. "Aku dengar cerita yang stor sukan tu berhantu and ramai yang kene kacau kat situ" kata Lena lalu menutup buku notanya. Amy mengeluh. "Pasal hantu lagi ker? Benci betul aku" katanya. Mereka berjalan kearah stor sukan yang dikatakan itu.
Apabila sampai mereka membuka pintu bilik itu. Amy dan Lena memandang sesama sendiri lalu masuk kedalam. Apabila mereka masuk pintu stor itu tertutup dengan sendirinya. "Kau ingat lawak ker?" kata Amy lalu membuka kaca mata hitamnya. Dia memandang sekeliling. Dia terhenti apabila terlihat seorang kanak-kanak lelaki berumur lingkungan 5 ke 6 tahun.
Amy menepuk bahu Lena. Seperti mendapat isyarat Lena membuka headphonenya lalu menutup matanya. "Kenapa adik ada kat sini?" tanya Amy. Mulut kanak-kanak itu berkumat-kamit seperti berkata sesuatu tetapi tiada bunyi yang keluar dari mulut kanak-kanak itu.
(Sbb Amy just bleh nampak hantu manakala Lena dpt dgr bunyi or suara hantu tu)
"Kenapa saya perlu jawab soalan kakak?" kata Lena. Amy mengeluh. "Dapat hantu degil pulak" katanya sambil mengosok kepalanya. "Adik tak perlu jawab pun.. cuma nie tempat kami dan adik dah buat kacau" kata Amy lagi. "Tch.. Bukan nya ada orang kesah pon" Kata Lena lagi.
Amy memandang Lena. "Kau pasti ker tu yang budak tu cakap?" tanya Amy pelik. Lena membuka matanya. "Kau ingat aku tak ada kerje ke nak buat?" kata Lena. "Yeah.. kau memang tak ada kerja..." kata Amy. "Jangang palau saya" kata Lena lalu mengetuk kepala Amy. "Au! sakit lah! kau pehal?!" marah Amy. Lena mengangkat bahunya. "Budak tu yang suruh aku buat macam tu" kata Lena selamba.
'Ughh... pehal aku setuju nak buat benda niee' kata hati Amy. Dia menarik nafas lalu menghembusnya. "Baiklah... Ada apa-apa yang adik perlu buat ker untuk 'pulang'" tanya Amy. Kanak-kanak itu memandang Amy pelik. Dia terdiam sejenak. "Kakak nak tolong saya ker?" tanya Lena. "Mestilah.. barulah tempat nie selamat" kata Amy perlahan. "Kalau macam tu saya nak ice cream" kata Lena. Amy memandang kanak-kanak itu. "Huh?!" kata Amy.
**(Another time skip)**
Amy,Lena dan kanak-kanak itu duduk dibawah pokok berdekatan padang sambil makan ice cream. "So? adik dah rasa tenang?" tanya Amy. "Yup... terima kasih kakak" kata Lena. Kanak-kanak tersebut menghabiskan ice cream nya lalu bangun. Dengan senyuman dia mula pudar sikit demi sedikit. "Baiklah kakak akan bagitahu dia" kata Lena secara tiba-tiba. Dia menulis sesuatu pada buku notanya.
Amy memandang Lena pelik. Apabila kanak-kanak itu tidak kelihatan dia kembali memakai kaca mata hitamnya begitu juga Lena yang memakai headphonenya. Mereka bangun lalu pergi meninggalkan tempat itu.
Dingg dongggg dinggggggg
"Kes ni dah selesai" kata Lena sambil menulis sesuatu di buku notanya. Mereka berjalan pulang ke rumah. "Kebanyakan kes yang berlaku kat sini semua pasal hantu.. bosan betul" keluh Amy. "Memang lah... Kalau bukan pasal hantu kes nya dah lama selesai" kata Lena pula. "Aku nak kes yang lebih mencabar" kata Amy lagi.
"Kes yang mencabar eh" kata Lena lalu berhenti. Dia menyelak buku notanya. "Kau cari apa tu?" tanya Amy lalu berhenti. Dia memandang sahabatnya itu. "Haahhh.... nie dia Kes pembunuhan yang melibatkan pelajar perempuan kat sekolah nie" kata Lena lalu menunjukkan buku notanya.
Amy mengambil buku nota Lena lalu membacanya. "Kes pembunuhan eh..." kata Amy perlahan. Dia menyerahkan buku nota tersebut kembali pada Lena. "Yang pengetua sebuk cakap pagi tadi tu ker?" tanya Amy. "Haah lah tu..." kata Lena lalu mengambil buku nya. "Tapi kalau kita berdua jer memang tak akan selesai kes nie" kata Amy lalu berjalan meninggalkan Lena.
"Memanglah and aku tau siapa orangnya" kata Lena. "Siapa?" tanya Amy. "Umm... kejap ehh.." kata Lena. Dia menyelak lagi buku notanya. "Haahh.. Nie dia.." kata Lena. Amy memandang buku nota Itu. "Budak tu pun ada six sense macam kita" kata Lena. "Ouh.. tapi mana kau tahu pasal dia?" tanya Amy pelik. "Itu sebab budak tadi.. dia bagi tau aku" kata Lena sambil memandang Notanya.
"Budak? ouh maksud kau roh budak tu?" kata Amy. Dia teringat sewaktu Lena bercakap sesorang tadi. Lena mengangguk. "Macam mana budak tu boleh kenal dia?" tanya Amy lagi. "Budak tu cakap yang dia pernah jumpa budak tu tapi tak dapat buat apa-apa sebab dia tak boleh nampak budak tu" kata Lena lagi. "So apa kelebihan dia?" tanya Amy. "Kelebihan budak tu ialah.........."
*****************************
*****************************
YOU ARE READING
Six sense
Mystery / ThrillerMengisahkan tentang lima orang gadis yang mempunyai deria keenam. Masing-masing mempunyai personaliti dan kelebihan yang berbeza. Mampukah kelima-lima gadis ini menyelesaikan kes-kes yang berlaku sekitar mereka.