Part 26

225 11 1
                                    


Apabila mancis itu dijatuhkan api nya terpadam. Perkara ini membuatkan Pn Walker terkejut. Ash dan Amy memandang sesama sendiri. Pn Walker menyalakan mancis yang seterusnya tetapi perkara sama terjadi.



Api tidak menyala dari macis tersebut. Perkara ini membuatkan Pn Walker marah. Dia mencampakkan kotak mancis tersebut. Dia kemudian berjalan kearah almari berdekatan.





Ash memandang Sky. 'hello? Ash?' kata satu suara. Ash terkejut. Dia memandang kearah kiri dan kanannya. 'Siapa tu?!' kata Ash.





Suara itu menghembus nafas lega. 'Baguslah kau dapat dengar suara aku' kata Suara itu. Ash mula tersedar sesuatu. 'MERYYY?!!!' jeritnya didalam fikiran. Mery ketawa kecil.





'Ouh yea.. nie bukan masanya' kata Mery lagi. Ash memandang kearah Amy dan Sky. 'Waitt.. diorang tak dengar kau ker?' tanya Ash pelik.




'Tak.. kau sorang jer yang aku percaya buat masa sekarang..' kata Mery. Ash berasa pelik. 'Kenapa aku?' tanya Ash. 'Nanti lah aku cakap.. sekarang aku nak tau keadaan bawah tu' kata Mery.




Ash mula memberitahu segalanya yang berlaku. 'Kalau macam tu bersiap sedia' kata Mery. Ash mengerutkan dahinya. 'Sedia untuk apa?' tanya Ash.




Mery hanya ketawa kecil. Selang beberapa saat satu letupan berlaku. Perkara ini mengakibatkan gegaran sehingga bawah.



Pn Walker terkejut lalu berlari kearah telefon yang berada didinding. "Apa yang jadi kat atas sana tu?!" marah Pn Walker tetapi tiada sebarang jawapan.




Pn Walker menjadi marah. Dia mendekati pintu tetapi secara tiba-tiba pintu tersebut meletup mengakibatkan Pn Walker tercampak jauh.




Dia kemudian terhimpap dengan almari disitu. Pintu bilik tersebut terbuka. Kira serta Lena muncul. "Amyy!" jerit Lena lalu berlari kearah sahabatnya itu.




Dia melepaskan Amy serta Ash manakala Kira melepaskan Sky. "Korang okey?" tanya Lena. Amy dan Ash mengangguk. "Kita kena keluar dari sini!" kata Kira.




Mereka semua mengangguk lalu melepaskan gadis-gadis yang lain. Apabila selesai melepaskan gadis-gadis tersebut mereka memandang kearah Sky yang berdiri dihadapan ibunya yang dihimpap almari itu.




"Sky jom kita pergi" kata Ash. Sky menoleh. "Korang pergilah dulu, aku akan ikut sekejap lagi" kata Sky. Ash berasa pelik. "Korang!!" jerit Lena dari atas. Dia mula turun kearah Ash, Amy dan Kira.





"Kenapa?" tanya Amy. "Jalan kita dah kene tutup dengan api!" kata Lena. Mereka semua terkejut. Tiba-tiba kedengaran Pn Walker ketawa.





"Sekarang korang semua pun tak akan dapat keluar dari sini" kata Pn Walker. Mereka yang lain terkedu. "Siapa cakap macam tu?" kata satu suara. Mereka semua terkejut.




Kira mula berlari kearah satu meja yang berada berdekatan pintu. Dia mula menolaknya. Terdapat satu lubang yang besar. Dari situ Mery mula keluar.




"Yow!" kata Mery sambil tersenyum. Mereka semua berlari kearahnya. "Kau dah sampai!" kata Lena. "Nasib Kira tunjukkan aku jalan rahsia nie" kata Mery.




"Aaaaaaaaa!!!" Pn Walker menjerit. Mereka semua memandangnya. "Tak guna! tak guna! tak guna!" marahnya lagi. Dia mula mencakar lantai batu tersebut sehingga jarinya berdarah.




"Lepaskan aku!! aku kene bunuh diorangg!!" jeritnya lagi. Api mula tiba dibilik tersebut. "Korang!" kata Amy yang sedar apa perkara tersebut.




"Kita kene pergi!" kata Lena pula. Mery memandang Sky yang hanya diam dari tadi. "Sky? jom kita pergi" kata Mery. Sky mengeleng.




"Aku ada sesuatu nak buat.. korang pergi dulu" kata Sky tanpa menoleh.  Mereka yang lain mula pergi meninggalkan Mery yang masih teragak-agak untuk pergi.




Sky mengeluh lalu memandang Mery. "Jangan risau.. aku akan ikut korang sekejap lagi" katanya sambil tersenyum. Kira mula menarik Mery. "Mari kita pergi Cik Mery" kata Kira.




Mereka semua mula pergi meninggalkan mereka semua. Pn Walker tersenyum sinis. "So? kau nak tinggalkan diorang ker?" katanya. Sky tidak membalas. Dia menoleh lalu memandang Pn Walker. Pandangan Sky membuatkan Pn Walker terkejut. "Cukup lah dengan semua nie Ibu" kata Sky perlahan.


****************************

IM BACKJK\(◎o◎)/

Six senseWhere stories live. Discover now