Bab 7

335 24 0
                                    














"Well... Sky ada deria bau yang peka and aku pula boleh baca fikiran orang or senang kata telepati?" kata Mery selamba. Ash dan Lena mengangguk faham. "Sebab tu ker kau selalu pakai mask?" tanya Ash. Sky mengangguk. "Yea.. aku agak terganggu bila asyik terbau macam-macam" kata Sky. "And sebab tu ker kau tau pasal maklumat kitorang?" tanya Lena pada Mery.










"Yea.. aku kene lah check dulu orang yang Sky bawa pulang kerumah secara tiba-tiba" kata Mery sambil memandang Sky tajam. Sky hanya ketawa kecil. Mery mengeluh. "Lagipun nie bukan kali pertama dia bawa pulang orang kerumah tiba-tiba" kata Mery lagi. Ash dan Lena terkejut. Amy memandang Mery pelik. "Maksud kau dia pernah bawa balek orang lain?" tanya Ash. Dia sangat terkejut dengan perkara itu.







"Umm... boleh dikatakan dia selalu bawa sesuatu kalau pulang kerumah" kata Mery. "Sebagai contoh?" tanya Lena. "Well.. semalam dia bawa balek seekor kucing.. lepas tu kemarin dia bawa tupai yang cedera nak aku sambung ker?" kata Mery. "Kau tak boleh salah kan akuu!! Tupai tu buat aku teringat dekat kau sebab tu aku bawa balek!!" marah Sky. "Habis tu kucing tu buat kau teringat dekat siapa?!" marah Mery pula. "Tu sebab dia cedera!!" marah Sky lagi. Mereka berdua mula bergaduh.














Amy,Ash dan Lena hanya mampu diam. Selepas beberapa minit keadaan kembali tenang. Sky dan Mery mendiamkan untuk seketika waktu. "So.. dah berapa lama korang siasat kes nie?" tanya Amy secara tiba-tiba. Mery memandang Amy. "Dari mula kes tu jadi" jawabnya. Lena dan Ash terkejut. "Maksudnya dah lama lah korang siasat pasal hal nie?!" kata Ash. Mery hanya mengangkat bahunya.














"Boleh katakan begitu" kata Mery. Semasa mereka sibuk bersembang tiba-tiba telefon bimbit milik Sky berdering. Dia memandang skrin telefonnya. "Sorry korang.. Aku masuk bilik dulu tau.. Selamat malam" kata Sky lalu terus masuk kebiliknya.








Amy,Ash dan Lena hanya mengangguk faham. "Selamat malam" kata Mereka bertiga serentak. Mery mengeluh lalu bersandar disofa. "Aku pun dah ngantuk so selamat malam" kata Mery lalu mengeliat sebelum bergerak kebiliknya. Amy,Ash dan Lena memandang sesama sendiri. Mereka bertiga masuk kebilik tetamu yang disediakan oleh Sky tadi. 










*****(Time skipl)****










Amy dan Lena fokus memandang kearah guru yang sedang menulis sesuatu di papan hitam. Mereka sepertinya sedang memikirkan sesuatu. Tiba-tiba telefon bimbit mereka bergetar menandakan mesej masuk. Amy memandang skrin telefonnya. Terdapat mesej dari sky.






'Jumpa aku dekat perpustakan sekarang'






Amy dan Lena memandang sesama sendiri. Lena mengangkat tangannya. "Maaf cikgu tapi boleh tak saya ke bilik rawatan?" kata Lena sambil memegang kepalanya. Cikgu yang berada dihadapan hanya mengangguk. Amy bangun. "Biar saya teman kan dia cikgu" kata Amy pula. Cikgu itu hanya mengeluh tetapi hanya mengangguk. Amy memapah Lena keluar dari kelas. Sejurus pintu kelas ditutup mereka berdua terus berlari kearah perpustakaan.









Apabila mereka tiba dihadapan perpustakaan kelihatan Ash sedang berdiri seperti menunggu mereka. "Ash kau buat apa kat luar?" tanya Lena. Ash menoleh. "Sky suruh kita tunggu luar sekejap" jawab Ash. "Untuk?" tanya Amy pula. "Tah" jawab Ash pendek.










Mereka mula menunggu. Selepas beberapa minit Sky keluar dari perpustakaan. "Hai! sorry suruh korang tunggu lama.. Jemput masuk" kata Sky. Amy,Lena dan Ash masuk kedalam perpustakaan itu. Mereka terlihat Sky bersama dengan empat orang lelaki. "Baiklah.. mula-mula kita perkenalkan diri dahulu." kata Sky. Empat orang lelaki itu mendekati Amy,Ash dan Lena.














"Nama aku Benjamin clark and panggil aku Ben" kata salah seorang dari lelaki itu. Ben mempunyai rambut hitam serta memakai kot putih yang panjang. "Aku Alex james.. Korang boleh panggil aku Alex" kata Alex sambil tersenyum sinis. Dia mempunyai rambut blonde dan cara pemakaian dia agak tidak kemas. Sky mendekati Amy,Ash dan Lena. "Hati-hati sebab dia boleh dikatakan 'bad boy'" kata Sky. "Oii aku dengar lah" kata Alex sambil mengerling Sky. "Kesah pulak aku" kata Sky sambil menjelir lidahnya.









"Dah jangan gaduh" kata Ben. Sky tidak berkata apa-apa. Keadaan kembali tenang. "Okey.. Aku Marcus Cloud.. Panggil je Marcus" katanya. Marcus memiliki rambut berwarna brown dan berkaca mata. "And aku Lucas Grey.. Lucas for short" katanya. Amy, Ash dan Lena memandang rambut Lucas. Mereka seperti ingin mengetakan sesuatu. Tetapi dipotong oleh Lucas. "Yea.. Keluarga aku semua berambut kelabu.. Sebab tu nama aku grey" kata Lucas lagi sambil menggaru belakang kepalanya.  Mereka bertiga terkedu. "Sorry" kata Lena. "Tak per" kata Lucas. Keadaan menjadi sunyi seketika.










"Ouh yea.. Mana Mery? dia tak sekolah ker?" tanya Ash memecah kesunyian.. Sky ketawa kecil. "Aku lupa nak bagi tahu korang yang Mery memang tak pergi sekolah" kata Sky. Ash dan Lena terkejut. "Tak sekolah? serious?!" kata Ash. Sky menggangguk. "Sebab dia tak tahan dengar suara budak kat sekolah nie" kata Sky lagi. Mereka menganggukkan kepala tanda faham. "So now nak buat apa?" tanya Amy. "Kita akan  minta tolong diorang untuk dapatkan petunjuk untuk kes nie" kata Sky lagi.



















****************************



Six senseWhere stories live. Discover now