Part 30 : Tanda tanya

391 47 34
                                    


Latihan renang berjalan dengan lancar beberapa jam tadi. Kini semua pemain sudah pun berada dalam pakaian kasual mereka. Semuanya sedang berehat disebelah kolam.

Ada yang sudah sampai ke bulan tanpa menggunakan gam. Ada pula yang sedang melahap. Faham-fahamlah, berenang memerlukan banyak tenaga. Jadi mereka kenalah isi perut lagi.

Seungwan mengeringkan rambutnya menggunakan tuala tanpa mempedulikan Chanyeol dan Sehun.. Kedua lelaki itu juga nampaknya tidak berminat untuk menganggunya. Mungkin masih penat.

Dia memerhati Rose yang sedang kelam-kabut mengemaskan barang-barangnya. Ucapan Jennie dan Lisa juga tidak dia hiraukan. Seketika, kelihatan Rose meminta diri untuk pergi. Seungwan jadi penasaran. Dia meletakkan tuala milik sekolah itu ke dalam bakul baju kotor dan mengekori Rose.

Gerak-geri musuhnya itu nampak mencurigakan. Tidak lama selepas itu, Rose naik ke tingkat dimana hospital sekolah berada.

"Dia nak jumpa siapa?" getus Seungwan sendiri.

Kelihatan Rose memasuki ruangan bilik pesakit, tempat dimana Cedric ditempatkan. Hanya lelaki itu sahaja pesakit yang ada disana. Lagipun dia masih koma.

Seungwan mencuri-curi pandang dari cermin disebelah pintu masuk. Rose mendekati katil Cedric dengan perlahan-lahan. Beg galasnya diletakkan disebelahnya manakala gadis itu duduk diatas kerusi. Dia mengeluarkan sesuatu dari beg galasnya. Seungwan sudah cemas.

Dia ingatkan Rose ingin mengapa-apakan Cedric namun jangkaannya salah. Rose mengeluarkan sekuntum bunga ros merah lalu diletakkan disebelah Cedric.

Gadis itu berbicara akan sesuatu namun tidak dapat Seungwan dengari. Rose juga beberapa kali menunduk seperti sedang menangis. Tangan Cedric dicapai dan digenggam erat.

Adegan itu menimbulkan rasa curiga Seungwan. Apa hubungan Rose dan Cedric? Kenapa Rose menangis? Dan sekarang, apa yang lebih dramatik adalah, Rose sedang memeluk tubuh Cedric seperti lelaki itu sudah meninggal.

Seungwan segera berdiri dan menjauhi pintu masuk. Dia berpatah balik agar tidak mengganggu dan tidak mahu tahu akan perkara itu. Dia akan siasat nanti sahaja. Yang pasti, Rose bukan ancaman kepada Cedric.

"Ke.. Cedric sebab diorang putus?" Seungwan mengomel sendiri.

"Siapa?" tanya seseorang menyebabkan Seungwan sedikit terkejut. Suara itu betul-betul disebelah telinganya. Nasib baik dia tak menjerit.

"Senior Jongdae..Ingatkan siapalah tadi. Senior buat apa dekat sini?" soal Seungwan.

Jongdae menunjukkan botol ubat yang diambilnya tadi.

"Steroid. Tambah otot aku.." jawab Jongdae selamba. Seungwan melongo.

"Joke joke. Ini ubat sakit urat. Aku selalu angkat berat tanpa panaskan badan. Tu yang seluruh badan asyik sakit-sakit. Kau bercakap sorang-sorang macam orang gila kenapa?" sambung Jongdae.

Dia menyimpan semula ubat tersebut ke dalam poket seluarnya.

"Itu monolog dalam hati je. Tak sangka boleh terkeluar. Kenapa? Tak boleh?" balas Seungwan.

Jongdae mengangguk kecil.

"Bukan tak boleh. Orang kata ciri-ciri awal gila adalah bercakap seorang diri.. Kekeke.." Jongdae sengaja mengenakan Seungwan.

'Nasib baik senior je dia ni..' Getus Seungwan dalam hati.

"Dahlah jom pergi. Kau tak nak berlatih ke?" ajak Jongdae. Seungwan mengangguk akur.

"Mestilah nak.." jawabnya.

"Good.."

Mereka terus beredar dari ruangan tersebut dan menuju kearah gim.

(C)Potter [EXOVELVET]Where stories live. Discover now