Part 34 : Ego

381 48 0
                                    


Zupp!!

Seseorang berenang melintasi Seungwan dengan begitu pantas. Gadis itu menoleh ke sebelahnya. Ternyata, lelaki itu adalah Lee Taeyong. Tersenyum sinis dia melihat Seungwan. Senyuman gatal yang sama pernah lelaki itu tayangkan dulu. Dia terus membuka ikatan pada kaki Lisa dan menarik gadis itu naik ke darat.

Seungwan melihat Taeyong yang sedang menyelamatkan Lisa itu. Tanpa berlengah, Seungwan juga membuka ikatan pada kaki Sehun. Badan lelaki itu perlahan-lahan terapung naik keatas.

Dia menunggu pula ahli kumpulan Jennie datang untuk menyelamatkan gadis itu. Namun kelibat mereka masih tidak kelihatan. Seungwan baru teringat yang Chanyeol juga tidak kembali lagi setelah dikejar oleh duyung-duyung pengawal itu. Dia buntu. Mahu selamatkan Jennie atau Chanyeol?

"Aishh!"

Seungwan berlalu pergi untuk mencari Chanyeol terlebih dahulu. Dia biarkan dahulu Jennie, kerana mungkin Rose dan Junhoe lewat sebentar sahaja. Puas dia mencari di serata tasik tapi dia masih belum menemui Chanyeol.

Tiba-tiba, badannya ditarik oleh seseorang dengan kuat. Meronta-ronta dia cuba untuk melarikan diri.

"Ini akulah!" marah Chanyeol. Dia memusingkan kepala Seungwan dan mengarahkan gadis itu memandang ke hadapan. Tempat dimana para duyung-duyung berkumpul. Sepertinya makhluk menyeramkan itu sedang berbincang akan sesuatu.

"Kenapa lambat sangat?!" marah Seungwan. Marah bercampur dengan risau.

"Uyoo risaukan aku eh? Sorry. Takpe aku masih hidup. Masih sempat memberi kebahagiaan buatmu cewah!" usik Chanyeol. Dia menerima pelempang dibahagian belakang kepalanya. Orang tengah risau boleh pula dia bergurau?

"Saya dah lepaskan Sehun. Kita kena naik sekarang.." ujar Seungwan. Chanyeol mengangguk faham. Mereka segera berpatah balik dan menjauhkan diri daripada tempat duyung-duyung itu.

Sewaktu menghampiri tempat dimana para umpan diikat tadi, Seungwan ternampak yang Jennie masih lagi berada disana. Yang lainnya, badan gadis itu sudah hampir kejung. Hampir membiru. Wajahnya berkerut.

"Mana diorang?" getus Seungwan, dalam hati.

"Aku nampak batu permata tu!" jerit Chanyeol, riang. Sekiranya mereka berjaya mendapatkan batu permata tersebut, markah mereka akan dapat digandakan daripada pemenang pertama.

Dengan pantas Chanyeol berenang kearah permata itu. Sebaik sahaja dia mengambilnya daripada mulut tiram gergasi itu, siren berbunyi dengan nyaringnya. Tasik bergegar buat tiga saat. Hidupan air keluar dari tempat persembunyian. Mungkin terkejut dengan gegaran tadi.

Chanyeol menarik Seungwan untuk pergi namun gadis itu membantah.

"Jennie—"

"Nanti diorang sampai lah!"

"Tapi dia dah kehabisan oksigen tu!"

"Kita ada setengah jam je ni Seungwan! Masa dah nak tamat!"

Raut wajah Seungwan membuatkan Chanyeol berbelah-bahagi. Kenapalah kau ni baik sangat Seungwan? Adakah ini sifat sebenar manusia? Chanyeol ingatkan, manusia ni semuanya ego, kurang ajar, lemah, sombong dan tidak berperikemanusiaan.

"Fikirkan pasal sekolah kita dulu boleh tak?! Tak payah sibuk pasal orang lain yang tak penting!" marah Chanyeol.

"Senior! Senior tahu tak kenapa dunia ni makin rosak? Bukan sebab perbuatan orang jahat, tapi sebab orang baik yang berdiam diri!! Dan saya tak akan biarkan benda tu berlaku. Nyawa seseorang tu bukan satu hal yang boleh dibuat main!"

Balas Seungwan dengan kasar. Perkataan jahat itu begitu menusuk kalbu Chanyeol.

"Kau nak mati ke?! Tasik ni dalam! Kesan Gillyweed ni akan berakhir tak lama lagi!"

(C)Potter [EXOVELVET]Where stories live. Discover now