05 - De leerlingenkamer

625 22 0
                                    

Na een paar minuutjes lopen kwamen we al bij de ingang van de leerlingen kamer aan. De ingang bevond zich in de hoek aan de rechterkant van de keukens, verborgen achter een stapel vaten. 'Om de ingang te onthullen, was er geen wachtwoord vereist zoals bij Griffoendor en Zwadderich. In plaats daarvan moesten we op het tweede-na-onderste vat in het midden van de tweede rij, het ritme van "Helga Huffelpuf" tikken, waardoor er een deksel open zwaait en er een doorgang zichtbaar wordt die naar het souterrain leidt wanneer je er doorheen kruipt. Wanneer er op het verkeerde vat wordt getikt of als het verkeerde ritme wordt gebruikt, wordt de indringer overgoten met azijn en de toegang geblokkeerd' legde de jongen met blond haar en sproeten uit. Hij deed wat hij net had uitgelegd en de ingang werd zichtbaar. In een lange rij klommen we door de ingang.

Toen we allemaal binnen waren, ging de jongen verder met zijn verhaal. 'De slaapzalen van Huffelpuf bevinden zich in het souterrain en hebben perfecte ronden deuren, met veel kleine ondergrondse tunnels die van de leerlingenkamer af leiden. Eén van hen leidt naar de meisjesslaapzalen, de andere naar de jongensslaapzalen' en hij wees naar de ronde deuren. De jongen wenste ons succes en liep daarna weg.

Ik keek even goed door de kamer heen. De kamer was rond, aards, met een laag plafond, gastvrij, warm en zonnig. Er waren veel gele gordijnen, gepolijst koper en overvolle banken en fauteuils gestoffeerd in geel en zwart, en cirkelvormige ramen die een uitzicht bieden op 'kabbelend gras en paardenbloemen'. Er was een grote, honingkleurige houten haardmantel met daarop gravures van dassen. Dat zich bevindt onder een portret van de stichtster van de afdeling, Helga Huffelpuf.
Het afdelingshoofd, Pomona Stronk, doceert Kruidenkunde en brengt blijkbaar zodanig veel interessante planten mee om de leerlingenkamer te versieren (waarvan sommige danstte en praatte), door ze op de vensterbanken te plaatsen of aan het plafond te hangen, en moedigt op die manier de interesse in Kruidenkunde aan (de reden waarom de meeste Huffelpuffers er goed in zijn).

Nadat ik goed had rondgekeken, besloot ik maar om naar de slaapzaal te gaan. Ik liep door de aangewezen ronde deur en kwam uit op een prachtige slaapzaal. In de slaapzaal stonden vijf hemelbedden die waren bekleed met lapjessprei. De slaapzaal werd verlicht door warme koperen lampen en aan het eind van ieder hemelbed hing er een koperen kruik aan de muur, in het geval van koude voeten.

Net toen ik me in wilde draaien om weg te lopen, botste ik bijna tegen Maddie aan.
'Daar ben je,' zei ze opgelucht, alsof ik al uren weg was. 'Wil je misschien nog even een spelletje doen?'
'Ja hoor!' antwoordde ik vrolijk. We besloten een potje tovenaarsschaken te spelen. Het duurde wel een tijdje voor Maddie door had hoe het werkte, want ze is een muggleborn.

Rond tien uur besloten we naar bed te gaan. Maddie ging alvast naar bed, dit was de kans om weg te glippen. Toen de hele leerlingenkamer leeg was, sloop ik naar mijn woonkamer. Toen ik binnenkwam kreeg ik wat afgekeurde blikken van verschillende leraren, waarschijnlijk omdat ik veelste laat pas terug was. Zonder een woord te zeggen liep ik naar mijn slaapkamer, daar werd ik vrolijk ontvangen door Noxy. Ik aaide haar even en zo snel mogelijk maakte ik me klaar voor bed.

Our secretWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu