Laura sedang bertungkus lumus di dapur bagi menyiapkan sarapan untuk Zach dan dirinya dan terhasil lah beberapa keping roti bakar dan hot chocolate kegemaran Zach.
Zach turun ke bawah dengan memakai kemeja, kotnya disangkut di lengan. "Laura." Zach duduk di meja makan. Matanya memerhatikan Laura yang sedang menyapu jem strawberi di rotinya.
"Ya?" Laura mengangkat kepala. Dahinya berkerut. Kata cuti.
"Aku dapat emergency call, Ara kata ada masalah sikit. So aku kena masuk pejabat harini." Roti yang dihulur oleh Laura dimasukkan ke dalam mulut. Laura hanya menganggukkan kepalanya.
Hot chocolate dihirup sedikit dan Zach berdiri dari duduknya. Laira turut berdiri dan menyalam tangan Zach.
"Aku balik makan tengahari harini. Aku nak kau masak. Okay? Bye." Dahi Laura ditarik dan dicium. Bibir Laura juga dicium sekilas.
Laura dah tergamam. Bukan apa. Masak? Dia mana pandai masak! Habislah.
"Aku nak masak apa ni? Selama ni Damia yang masak kan untuk aku. Tu lah, haritu Damia suruh kau belajar masak kau tak nak. Lambat lagi nak kahwin lah apa lah. Tapikan kalau Zach tahu aku tak pandai masak macam mana? Dia akan ceraikan aku ke? Tak pun dia cari perempuan lain sebab aku tak pandai masak? Ha, aku tak nak ada madu! Mama, macam mana ni? Aha! Aku tahu. Pandai kau Laura." Kepalanya diusap.
Zach menghebus nafasnya, pintu kereta dibuka dan dia pun turun dari kereta.
"Lepas ni kena masuk pejabat semula. Malasnya." Zach berkata seorang diri sambil membuka kasutnya.
Kakinya dilangkah masuk ke dalam rumah. Perutnya dah buat konsert minta diisi. "Assalamualaikum." Salam diberi dan pintu ditutup dan dikunci.
Zach melangkah ke dapur setelah meletakkan kotnya di atas sofa. Dia menarik kerusi dan duduk di meja makan. Nasi sudah dihidang, tapi mana lauk.
Zach hanya sabar menunggu. Laura terkejut melihat kelibat Zach yang dah pun duduk di meja makan.
"Eh awak, bila masa awak balik? Saya tak perasan pun." Laura menanggalkan apronnya menandakan dia sudah siap memasak.
"Aku baru je sampai tadi. Kau masak apa? Aku lapar ni." Zach memandang Laura.
"Tunggu kejap." Laura pergi ke dapur untuk mengambil makanan yang dia dah masak tadi. Berkerut dahi Zach apabila melihat lauk yang dimasak oleh Laura. Telur je?
"Tada! Saya masakkan telur dadar untuk awak. Makanlah." Laura mengambil tempat di hadapan Zach. Wajah Zach dipandang dengan penuh gembira.
"Are you sure ni telur dadar? Apasal warna dia, hitam? Kau letak kicap ke apa?" Zach mencubit sedikit telur itu, kemudian dia memandang Laura yang sudah tiada senyuman di bibirnya.
"Need something to explain to me? Zach hanya tenang menunggu penjelasan dari Laura.
"Saya, saya." Laura mula tergagap, perkara yang tak nak terjadi. Apa dia nak cakap dengan Zach. Kalau dia cari perempuan lain macam mana?!
"Saya apa dear?" Zach mula berdiri dan mengambil tempat di sebelah Laura. Bahu Laura dipegang dan dipusingkan ke arahnya. Tangan Laura dipegang erat.
"Why? Kenapa kau nampak takut sangat ni? Cakap lah, aku tak marah." Rambut Laura yang menutup wajah gadis itu diletakkan di belakang telinga gadi itu.
"Saya tak pandai masak. Ni semua salah awak!" Zach makin berkerut dahinya. Salah dirinya?
"Awak ajak saya kahwin cepat sangat. Saya tak sempat nak belajar memasak dengan Damia." Laura menundukkan kepalanya. Zach pula tergelak. Haih comelnya lah isteri dia ni.
"Hey, aku tak cakap apa-apa pun. Aku tak marah pun lah kau tak pandai masak." Dagu Laura dipegang dan wajah gadis itu terangkat. Terkejut Zach melihat mata Laura yang berair.
"Kenapa ni? Cuba cakap dengan aku, apa yang kau risaukan sangat ni?" Air mata Laura yang jatuh itu dikesat menggunakan ibu jarinya.
"Nanti awak tinggalkan saya sebab saya tak pandai masak. Nanti awak cari perempuan lain. Perempuan yang pandai masak. Awak, saya tak nak ada madu!" Zach pula sudah terkejut dengan kenyataan Laura.
"Siapa yang ajar kau macam ni?" Zach tersangatlah memerlukan penjelasan. Jauh sangat isterinya berfikir.
"Selalunya dalam drama macam tu. Saya tak nak awak tinggalkan saya. Saya tak nak jadi janda." Esakan Laura makim menjadi-jadi.
"Hey, hey aku tak pernah pun terfikir nak duakan kau ke nak madukan kau ke. Aku tak kisah pun kalau isteri aku ni tak pandai memasak. Benda tu boleh belajar kan. Dah, dah tak nak lah menangis dah. Okay? Aku tak kan pernah tinggalkan kau." Tubuh Laura ditarik dan dipeluk. Erat.
Laura membalas pelukan Zach. "Janji, jangan tinggalkan saya."
"I promise." Lama juga mereka dalam keadaan begitu. Sehinggalah Laura tersedar sesuatu.
"Awak! Awak dah lambat nak masuk kerja semula. Saya, saya buatkan awak roti bakar okay tak?" Laura mengesat air matanya yang hampir kering itu.
"No need." Zach bangun dan mengambil telefonnya yang terletak di atas meja di ruang tamu. Nombor Ara dicari. Setelah jumpa, butang call ditekan.
"Hello Ara. Saya tak masuk kerja tengahari ni. Kalau ada apa-apa, semua tunda ke hari esok. Okay? Thank you." Telefonnya diletakkan kembali di atas meja. Zach kembali ke dapur.
Apron dicapai dan dipakai. Lengan kemejanya disinsingkan sehingga ke paras siku.
"Awak tak masuk kerja ke?" Laura mengikut langkah Zach yang melangkah ke singki itu.
"Tak. Takkan lah aku nak biarkan isteri kesayangan aku ni kebulur pula tak makan apa-apa." Tangannya dibasuh dan Zach mula melakukan kerja memasak. Terpegun Laura, macam pakej pula dia dapat Zach ni. Dah lah hensem, kaya, bekerjaya, pandai masak pula tu!
"Maafkan saya susahkan awak." Laura mula rasa serba salah. Zach pula memandang Laura yang berdiri di sebelahnya.
"Dear, tak susah pun. Apa lah sangat masak ni. Aku dah biasa dah memasak. Tak payah risau lah. Aku cuma nak kau rasa dan bagi komen je. Sebab selama ni aku masak untuk aku sorang je makan, aku tak tahu lah tekak orang macam mana kan."
"Awak jangan risau. Saya tak memilih pun kalau bab makan. Cuma saya tak makan sayur je." Laura tersengih apabila Zach mengusutkan rambutnya.
"Tak makan sayur patutlah pendek. Tak cukup zat."
"Awak!" Zach dan Laura sama-sama tertawa. Dapur itu meriah dengan suara mereka.
YOU ARE READING
L A U R A [✓]
RomanceLaura Hannaniah seorang gadis yang agak ceria, berumur 23 tahun tetapi memiliki sebuah kedai bunga peninggalan arwah mamanya. Papanya berkahwin lain dan membuatkan dirinya mempunyai seorang ibu tiri, disebabkan rasa benci terhadap ibu tirinya yang s...