DAR 21

618 16 0
                                    

Apa kau dah buat ni Harris , dia cuma buang makanan tu je . Mungkin dia kecil hati dengan sikap kau . Tapi kau buat macam ni pulak kat dia ? Kau belasah dia separuh mati . Bodoh kau ni ! Suara hati Harris mula bersuara .

Tubuh isterinya yang terdedah itu , ditutupi dengan baju yang sudah terkoyak itu . Lalu dicempung Amanda menuju ke bilik mereka . Dia mengambil air sebekas dengan sapu tangan lalu diletak di meja sebelah katil itu .

Disarungkan baju tanpa lengan dibadan isterinya . Dahi yang berdarah itu dilap dengan kain basah . Sudah puas dia mengelap darah itu , tapi tiada tanda tanda seakan darah mahu berhenti . Terlihat koyakkan didahi Amanda . Telefon dipoket dicapai lalu mendail nombor sesorang .

" Okay okay , saya akan kesana sekarang " Ucap pemanggil sebelum mematikan panggilan .

Harris meneruskan mengelap sekitar mulut Amanda . Mulut Amanda pecah dek kerana makan penampar 3 das dari Harris . Tepi bibirnya pula membiru dan membengkak sedikit . Teruk rasanya Harris mengerjakan isterinya itu . Sedang mengelap sekitar bibir Amanda , matanya tertancap dekat lengan Amanda . Kelihatan memerah disitu . Ya , dia yang merentap lengan wanita itu . Sungguh kejam . Rambut serabai isterinya dirapikan .

Abang minta maaf sayang .

•••••

" So Harris , apa yang awak dah buat dengan dia ? Teruk ni . Macam kena belasah . Awak pukul dia lagi ke ? " Tanya doktor Hafsam itu .

" Saya tak sengaja , sss-saya ter-pukul dia . Arghh ! Dia yang buat saya naik angin ! " Harris memberontak . Kalau bukan sebab Amanda , tak adanya wanita itu dibelasah .

" Kalau memang salah dia pon awak tak patut belasah dia sampai macam ni , ni nanti kalau dia dah sedar bagi dia makan ubat tahan sakit ni . Risau dahi dia tu berdenyut nanti . Then , ni ubat demam . Dia demam sebab terkejut tu . Tampalan dekat dahi dia tu tukar setiap kali lepas mandi . " Usai berbicara doktor Hafsam keluar dari bilik itu untuk pulang kerumah .

Dahi Amanda diusap oleh Harris . Seketika telefon nya berdering menandakan ada mesej masuk .

Diyana
- Hi , you busy ke harini ? Teman i pergi Pavilion . I nak cari baju and macam macam lagi . Boleh tak ?

Harini Harris tidak pergi ke kerja , kerana dia mahu menjaga Amanda . Jadi , mustahil la dia hendak keluar dengan Diyana sebab dia sudah kata dia hendak jaga Amanda ,

Harris
- Sorry , but harini i tak masuk office and i tak boleh teman you . Wife i sakit . Maybe next time ?

Diyana
-Urgh ! Fine !

Malas mahu membalas mesej terakhir Diyana , telefon ditutup lalu tuala dicapai . Mahu mandi bagi segarkan badan .

•••••

Malam sudah melabuhkan tirai , Amanda sudah sedar , tapi dia masih tidur . Sakit mungkin . Di dapur , Harris menyiapkan bubur untuk Amanda . Dah buat salah kenalah pujuk balik .

Pintu bilik dikuak , suasana didalam kamar gelap sekali . Ditatang dulang yang berisi bubur dan air masak dengan penuh berhati hati . Diletakkan disebuah meja kecil dan dinyalakan lampu disebelah Amanda . Dikejutkan isterinya itu untuk bangun makan . Amanda yang tidak berapa larat itu hanya menggelengkan kepalanya sahaja .

Harris malas mahu memujuk , dipeluk isterinya itu lalu disandarkan di bucu katil . Sudah hampir masuk dua hari wanita itu tidak menjamah apa apa . Amanda yang separa sedar hanya memegang kepalanya yang terasa sakit .

Bubur dicedok dengan sudu lalu disua ke mulut Amanda

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Bubur dicedok dengan sudu lalu disua ke mulut Amanda . Meringis sedikit Amanda kerana bubur yang suam itu terkena bibirnya yang luka . Semangkuk bubur telah pun habis itu pun dipaksa oleh Harris . Dilihat Amanda sudah memejamkan mata dalam keadaan bersandar . Digendong isterinya itu menuju ke bilik air lalu membuka satu persatu pakaian yang terlekat dibadan Amanda . Dibasahkan sedikit badan isterinya itu bagi segar .

Setelah selesai segalanya , ditidurkan Amanda . Kepala wanita itu diusap penuh kasih sayang .

" Amanda , maafkan abang . Harini seharian abang tak dengar celoteh sayang . Amanda sakit sebab abang . Lusa isteri abang ni nak sambung belajar dah , so sayang cepat sembuh tau . Abang sayang Amanda . Selamat malam cinta " Usai berkata sendirian , Harris menutup lampu bilik lalu rebah disisi Amanda . Pinggang Amanda dipeluk erat .

•••••

Pagi itu , Amanda sudah kebah dari demam , cuma rasa sakit dan sengal sengal masih ada . Harris ? Amanda banyak mengelak dari Harris . Waktu breakfast Amanda cuma sediakan makanan sahaja . Tapi dia tidak teman Harris makan . Ya peristiwa semalam masih terngiang ngiang dikepalanya . Kenapa perlu samapai macam ni sekali ?

" Amanda , abang nak pergi kerja ni . Nanti abang janji abang balik awal , kita pergi beli barang yang sayang nak " Dilihat Amanda termenung di balkoni bilik itu . Terus dia mendekati wanita itu .

" Sayang , abang cakap tadi sayang tak dengar ke ? " Tangan Harris melingkar ke pinggang Amanda . Terkejut wanita itu . Tangan sasa Harris ditepis lembut , senyuman nipis diberikan , dan terus dia masuk semula kedalam bilik untuk mengutip baju kotor .

" Amanda dengar . Amanda tunggu abang balik . " Ujar Amanda sambil tangannya ralit mengutip baju kotor untuk dibasuh .

" Sayang , abang pergi kerja dulu ye . Maafkan abang " Tutur Harris dengan nada lembut lalu melabuhkan ciuman hangat didahi Amanda . Seraya memeluk isterinya yang separas dadanya itu .

4 minit berkeadaan begitu , kenapa 4 minit ? Sebab Amanda menangis . Dia sakit diperlakukan sebegitu oleh Harris semalam . Harris menenangkan Amanda . Semakin erat pelukan mereka .

Kasihan isterinya . Muka Amanda masih terpancar riak letih dan tidak sihat . Memandangkan Amanda masih lagi menangis , dibawa isterinya itu ke katil , lalu dibaringkan Amanda dan selimut ditarik hingga paras dada .

Kepala Amanda diusap supaya wanita itu tidur . Amanda masih tidak cukup rehat . Tapi sibuk mahu buat kerja . Tidak sampai 3 minit , Amanda sudah memejamkan mata . Tepi bibir wanita itu diusap perlahan , masih lebam . Esok dia sudah mula belajar , mesti wanita ini malu kerana wajahnya bengkak . Bibir isterinya dikucup sekilas lalu mengorak langkah untuk ke tempat kerja .

•••••

" Boss , harini kita ada meeting dengan syarikat JT Williams . Memandangkan meeting ni lepas waktu bekerja , sekitar pukul 5 , owner company tu ajak minum petang dekat cafe Rasta . " Terang P.A Harris ketika Harris minta wanita itu membacakan jadualnya harini .

" Cancel meeting tu .Saya ada hal . Tunda hari lain " Balas Harris . Dia sudah berjanji mahu keluar bersama Amanda . Isteri tercinta . Sudahlah semalam dia menipu wanita itu . Takkan harini dia mahu menipunya lagi ?

" Maaf Boss , tapi meeting ni penting . Bukan syarikat kita sahaja , syarikat ternama yang lain pon dipanggil sekali . " Syarikat JT Williams adalah syarikat paling terkenal . Lagi lagi syarikat itu paling terkaya , dan syarikat itu juga sering berurusan dengan company Harris .

" Haih , okay .. awak ikut sekali . No excuse . " Boss kena extend takkan P.A boleh balik pulak kan ? No way !

Dia , Amanda RoseWhere stories live. Discover now