DAR 36

1K 18 0
                                    

" Ha ? Ap—apa ? Ha .. jap . Amanda ? Kenapa ? " Harris kelu . Apa kena bininya ni ?

" Amanda izinkan abang kahwin dengan Diyana . Diyana selalu datang sini . Lagipun abang berpegang tangan dengan dia tu . Dosa tahu tak ? Malam dulu tu , abang lupa apa abang buat dalam bilik Diyana ? Amanda tahu abang sayang sangat dekat Diyana . Jadi , Amanda rela bermadu . Lepasni Diyana boleh jagakan makan pakai abang . " Wajah suaminya diusap usap bersama genangan air mata .

Harris yang kaku tu hanya menganggukkan kepalanya sahaja . Patutnya gembira la bakal kahwin dengan Diyana . En en . Err .

Malam itu , Amanda tidur memeluk Harris , manakala Harris pula mengusap kepala Amanda .

•••••

" Morning all . Amanda dan Harris yang sedang bersarapan dimeja hanya mengukirkan senyuman sahaja . Sudah biasa dengan pakaian Diyana dalam rumah tu . Diyana mengambil tempat disebelah Harris .

" You ! Kenapa tak kejut i ! " Diyana menarik muncung . Seakan merajuk . Harris menggelengkan kepala sahaja .

" Sorry sayang . I nak pergi office cepat ni . " Harris mengusap jari jemari Diyana . Diyana hanya mengangguk sahaja . Amanda yang sedari tadi terasa seperti tidak wujud , lantas membawa pinggannya ke sinki . Selepas itu , begnya dicapai . Tangan suaminya disalam .

" Amanda pergi kolej dulu . Assalamualaikum " Usai berkata Amanda berlalu pergi . 

•••••

Ketika waktu rehat , Amanda tidak usik satu makanan pon dikantin . Daniel disebelah juga perasan dengan perangai Amanda . Apa lagi la masalah Amanda ni .

" Rose , makan la sikit . Kejap lagi kau ada appointment dengan Doktor Laila . Karang kau takde tenaga pulak " Daniel cuba memujuk Amanda untuk makan tapi , Amanda buat tidak tahu sahaja . Malas mahu memaksa , Daniel menyambung kembali menyuap makanan kedalam mulutnya .

" Dan , saya suruh Harris kahwin dengan Diyana "

Kunyahan Daniel terhenti , terus dipandang wajah Amanda . Dipusingkan Amanda menghadapnya . Amanda masih lagi termenung . Ditenung wajah pucat Amanda sedalam dalamnya .

" Kenapa kau buat macamtu ? Kau yang sakit nanti . Aku tak faham la dengan kau Rose . Tolonglah jangan korbankan perasaan kau untuk orang lain . Fikir pasal diri kau tu juga . Anak dalam perut kau tu jug–"

" Saya dah nak mati tak lama lagi !! Biarlah dia dengan Diyana . Nanti bila saya mati , Diyana boleh jagakan segalanya untuk Harris ! " Amanda seakan mengamuk . Banyak sangat perkara yang membebankannya . Air mata mengalir laju . Dadanya dicengkam kuat . Esakan kedengaran . Kepalanya ditunduk memandang kerusi kantin itu .

" Saya dah tak lama Daniel .. " Sekali lagi Amanda bersuara . Nadanya kalini cukup perlahan .

" No ! Masih ada masa lagi kau nak sembuh . Tolonglah kuat Rose . Aku sayang kau . Tolong . Keep strong Amanda Rose . " Kalini Daniel pula yang menitiskan air mata . Ya allah kenapa perlu macam ni ?

 Ya allah kenapa perlu macam ni ?

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Dia , Amanda RoseWhere stories live. Discover now