DAR 41

1.5K 24 1
                                    

Sudah sehari Harris pergi meninggalkannya di sini . Tapi tiada sebarang mesej pon yang Amanda dapat dari Harris . Bingkai gambar Harris dan dirinya diusap perlahan . Banyak gambar dia yang Harris tangkap senyap senyap , lalu dicucinya dan diletakkan dalam frame . Katanya nak buat kenangan kalau Amanda takde dekat rumah . Amanda tersenyum seketika . Air matanya jatuh perlahan lahan .

Kenapa aku yang harus diuji ? Aku cuba untuk redha , tapi aku tak mampu . Aku belum puas kenal Harris , aku belum puas jumpa ibu . Aku tahu masa aku dah tak lama , tapi aku dah jalankan satu tanggungjawab aku .. iaitu kahwinkan Diyana dan Harris . Supaya bila aku dah tiada nanti , ada orang yang mampu jaga kau ..

Amanda menuju ke cermin didalam bilik itu , wajah nya dipegang . Sudah cengkung walaupun dia tidak pernah tidak makan . Bibirnya juga pucat lesi . Diusap rambutnya perlahan lahan .. makin teruk gugurnya . Nafas ditarik perlahan . Bibirnya menggeletar menahan tangis .

Pintu bilik air dikuak oleh Amanda . Dicapai gunting lalu digunting rambutnya . 30 minit membersihkan diri , Amanda keluar dari bilik air dengan wajah baru . Kepalanya sudah tiada seutas lagi rambut . Licin ? Lebih kurang la . Terasa ringan sahaja kepala walaupun sakit kepala sering menyengat .

Sejak dari tadi perasaannya tidak enak , dicapai telefon pemberian Harris , lalu didail nombor Daniel

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Sejak dari tadi perasaannya tidak enak , dicapai telefon pemberian Harris , lalu didail nombor Daniel .

Tutt tutt .. tutt

" Hello Rose , ada apa ? " Tanya Daniel . Tiba tiba wanita itu telefonnya .

" Hai Daniel , boleh bawa saya keluar jalan jalan tak ? Harris dah berangkat ke Thailand semalam . Jadi saya ' takut ' tinggal sorang " Memandangkan hari ini hari Sabtu , Daniel tidak ada kelas di kolej .

" Okay Rose , siaplah . Lagi 30 minit aku ambil kau " Panggilan dimatikan oleh Amanda . Dia menuju ke wardrobe lalu dicapai sehelai blouse yang dibeli ketika keluar bersama Harris . Semuanya Harris . Haih rindunya ..

Amanda hanya mengenakan baju blouse hitam separas pinggang bersama seluar palazo hitam . Tudung selendang berwarna kelabu dililit kemas dikepala . Beg kecil disangkut dibahu kiri . Sandal tanpa tumit disarung . Lalu keluar dari rumah itu . Menunggu Daniel di pondok kecil berhadapan rumahnya sahaja .

•••••

" Rose , kau nak apa apa lagi ? Aku belanja . Kau cakap je " Sudah penat berjalan , mereka duduk disatu bangku kecil . Amanda yang sedang termenung itu ditegur oleh Daniel .

" Saya taknak apa apa dah . Kepala saya sakit la Dan " Amanda mengaduh kecil kepada Daniel . Daniel yang sedang menghirup air itu lantas menoleh ke Amanda . Dilihat wanita itu terpejam pejam matanya menahan sakit .

Dia , Amanda RoseWhere stories live. Discover now