DAR 29

721 18 0
                                    

Amanda sudah siap berpakaian kemas untuk pergi ke kolej . Keadaannya juga sudah okay . Cuma parut kesan hentakan hebat dahulu oleh Harris masih kekal , tapi itu tidak menjejaskan kecantikkan Amanda .

" Hmmm

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

" Hmmm .. wanginya sayang . " Harris yang baru keluar dari bilik air menegur sang isteri yang sedang ralit membetulkan selendangnya . Amanda memberi senyuman nipis . Kalau cantik kenapa curang ?

" Harini Pak Mat hantar tau " Sambung Harris lagi . Amanda hanya memberikan senyuman .

" Abang tak kerja kenapa abang je tak hantar ? " Soal Amanda . Tak kerja patutnya dia la hantar .

" Abang ada hal kejap lagi .. lagipun Pak Mat tu driver sayang tau . Abang yang bayar gaji Pak Mat tu . " Sengaja Harris kata begitu , supaya Amanda memahaminya . Amanda hanya mengangguk lalu berlalu turun kebawah .

Ketika dia mahu menyentuh kuali untuk buat nasi goreng , Harris menegahnya .

" Eh eh , sayang nak buat breakfast eh ? Takpayah la , abang makan kat luar japgi dengan kawan kawan abang " Sekali lagi Amanda akur , malas mahu panjangkan cerita , tangan suaminya digapai lalu disalam . Sakit hatinya . Harris sepertinya sudah berubah .

•••••

" Selamat kembali ke kolej Puan Rose . " Ucapan pertama didengari . Ditoleh kekanan terserlah wajah Daniel yang ceria . Amanda tergelak kecil . Daniel , Daniel , Ada ada je .

" So , semuanya okay Rose ? Ada apa apa yang aku taktahu ke ? " Daniel bertanyakan kepada Amanda . Mati terus gelak tawanya . Terus teringat keadaan rumah tangganya . Senyuman nipis diukir .

" Nanti saya cerita , eh jom la awak tak tunjuk kat saya lagi mana kelas kita " Amanda mengajak Daniel . Sengaja dia mengalih topik , datang ke kolej bukan mahu bawa masuk masalah rumah tangga .

Rose , Rose . Kalau la dari dulu aku kenal kau , dah aku buat kau jadi bini aku . Wajah kau simpan banyak sangat masalah . Kau tak boleh sorok Amanda Rose . Desis Daniel dalam hati .

Sedang mereka menuju ke kelas , dari jauh terlihat dua gadis melambai lambai ke arah mereka . Itu Lily dan Ayra . Ya semuanya telah diceritakan kepada Ayra . Tentang dia berkahwin dengan Harris , tentang bapanya yang baru sahaja meninggal . Cuma tentang masalah rumah tangganya sahaja dia cerita kepada Daniel . Kalau dia cerita kepada Ayra , gadis itu tidak dapat berbuat apa apa , kerana 5 bulan dari sekarang dia bakal pindah ke luar negara dan sambung pelajarannya disana .

" Hoi ! Dating ehhhh .. " Usik Ayra . Amanda dan Daniel saling berpandangan lalu menampar bahu Ayra perlahan .

" Dating apa benda kat kolej ? Tak kerlasss langsung . Kami nak pergi ke kelas ni , tu yang jalan sekali " Daniel menyelamatkan keadaan . Kalau dapat dekat si Ayra dan Lily ni menyakat , sampai lusa pon tak habis .

" Ish kau ni Ayra , ada pula kata macamtu , si suami Amanda tu nak campak mana ? " Kata kata Lily meresap kedalam diri Amanda . Harris Harris Harris , buat apa ingat pasal dia ? Belum tentu dia ingat pasal Amanda

Daniel yang melihatkan perubahan muka Amanda , langsung cepat cepat minta diri . Tidak mahu Ayra dan Lily bertanya berlebihan .

" Ah korang kami gerak dulu la , nanti free free roger " Habis berkata , beg Amanda ditarik mengikuti langkahnya . Dia tahu lagi lama Amanda disitu , makin menerewang la pemikiran wanita itu .

•••••

Kelas tamat pada pukul 4:50 ptg . Amanda bercadang mahu pergi ke supermarket . Banyak barang dapur yang sudah habis . Duit yang Harris selalu tinggalkan dalam laci dapur jarang sekali digunanya . Memandangkan sekarang Harris sering busy , jadi terpaksalah dia sendiri yang pergi beli barang dapur .

" Rose , balik naik apa ? " Soalan yang diajukan oleh Daniel mendapat isyarat jari telunjuk dari Amanda . Sepertinya Amanda menunjukkan sesuatu kepada Daniel . Daniel hanya mengangkat kening , tidak faham .

" Ish awak ni , saya tunjuk kereta tu la . Sekarang ni Harris dah upah pemandu untuk saya . Tu dalam kereta tu namanya Pak Mat . " Ujar Amanda panjang lebar . Ha dah keluar celoteh isteri orang ni .

" Oh , hehehe aku tak faham . Apa apa nanti ada problem bagitahu aku Rose . Elok elok balik tu . Jumpa esok " Daniel melambaikan tangannya , dan disambut baik oleh Amanda sekali dengan senyuman manis diwajah wanita itu .

Amanda menuju ke kereta Pak Mat yang terletak dibawah pokok . Pintu hadapan dibuka . Ya Amanda tidak suka dia terlihat seperti anak orang kaya . Duduk di seat belakang , berlagak seperti ada pemandu peribadi gitu .

" Assalamualaikum Pak Mat , boleh tak bawak saya pergi Mid Valley sekejap , saya nak beli barang sikit "

" Waalaikumsalam , boleh Amanda . " Amanda yang menyuruh Pak Mat memanggilnya menggunakan nama sahaja . Tidak suka ada ' puan , cik ' . Dia bukan siapa siapa . Yang kaya suaminya sahaja .

•••••

Setibanya di Mall itu , kakinya mula bergerak ke grocery sebab nak cari barang dapur , bukan nak shopping .

Banyak juga barang yang dibeli oleh Amanda

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Banyak juga barang yang dibeli oleh Amanda . Stock lebih lagi bagus . Takdelah asyik nak keluar sahaja . Dia menuju ke tempat biskut biskut . Oreo digapai , tiba tiba tangan seseorang juga turut menggapai oreo yang sama . Amanda yang terkejut lantas menoleh . Senyuman dihadiahkan . Familiarnya muka ..

" Takpelah , auntie amiklah , saya boleh cari biskut yang lain " Usai berkata Amanda senyum lalu mengorak langkah ingin pergi . Tetapi tangannya digapai oleh auntie tadi . Ketika Amanda mahu berpusing , tubuhnya ditarik terlebih dahulu , tahu tahu sahaja dia sudah berada didalam pelukannya .

Amanda yang pelik hanya membiarkan sahaja . Mungkin begini cara makcik itu mengucapkan tanda terima kasih . Siapa tahu kan ? Lama mereka berkeadaan begitu . Amanda berdehem sedikit supaya wanita itu tersedar . Ya wanita itu baru tersedar lalu melepaskan pelukannya . Mata wanita itu merah dan penuh dengan air mata . Amanda yang masih pelik hanya senyum sahaja .

" Auntie okay ? Say-"

" Amanda .. " Wanita itu bersuara . Terkejut Amanda . Macam mana wanita itu tahu nama Amanda ? Nak kata pakai nametag takde pulak . Amanda memandang wajah wanita dihadapannya . Seperti dia kenal .. tapi ingatannya susah mahu berputar sekarang .

" Err macam mana tahu nam- " Sekali lagi kata kata Amanda dipotong . Tapi kalini membuatkan tubuh Amanda keras disitu dan darah dalam badannya seakan terhenti ..

" Amanda Rose , anak ibu .. " tubuh Amanda ditarik kedalam pelukan sekali lagi .. Amanda masih kaku . Bbetul ke apa yang didengarnya ?

" Ib—ibu ? Tt—akk .. Aman-da rinddu ibu .. ibu jan-jangan main main " Pelukan wanita itu dibalas . Ya patutlah wajah wanita itu seperti pernah nampak . Cuma yang membezakan wanita dihadapannya adalah , kini bewajah baru , memakai tudung .

" Ini ibu sayang .. ibu terlalu rindukan Amanda . " Pelukan dileraikan . Air mata dilap kasar , tidak mahu menampakkan kesedihan dihadapan seorang anak . Walaupun imej Amanda yang sekarang telah berubah , seperti ada parut kecil diwajah , tudung dikepala .. tetapi ibunya masih dapat cam wajahnya .

Dia , Amanda RoseWhere stories live. Discover now