" Tak , tak mungkin ! Tak guna kau Jayden Harris !! Apa kurangnya aku ?? Kau tunggu nasib kau , perempuan tu pon .. wait and see . Ni Diyana Ariesa . Korang tunggu !!! " Amuk Diyana sambil menghentak hentak stereng keretanya .
Flashback ..
" Menantu ? Tt–takk , ttakkk mungkin .. auntie ada anak lelaki lagi ke ? Kkenapa Di–diyana taktahu ?" Gagap sekali pertanyaan Diyana . Tak mungkinlah !
" Auntie takde anak lelaki lain , Harris sorang anak lelaki auntie . Amanda ni isteri Harris . Diorang dah kahwin nak masuk 2 bulan dah . " Jawapan Datin Rohana membuatkan jantung Diyana terhenti .
" Diyana , auntie rasa Diyana dah tak boleh bercinta dengan Harris macam dulu . Auntie bukan tak bagi , tapi Harris tu dah jadi suami orang . Amanda ni pon pilihan Harris . Kalau Diyana nak berkawan dengan Harris , auntie izinkan , tapi auntie harap tak lebih dari tu . " Sambung Datin Rohana lagi .
" Aun–auntie ? Aapa semua ni ? Auntie tahukan Diyana dengan Harris dah bercinta berapa lama ? Harris sayangkan Diyana . Diyana pon sayangkan Harris , tak mungkin kami nak putus . Auntie please don't do this to me . Diyana sanggup jadi isteri kedua Harris asalkan kami tak putus dari bercinta . " Ayat rayuan terakhir Diyana membuatkan Amanda dan Datin Rohana memandang Diyana . Tapi Datin Rohana saja yang memandangnya tajam .
" Apa you cakap ni Diyana ? Amanda takkan diduakan oleh Harris ! Only Amanda yang boleh jadi menantu i !! " Datin Rohana sedikit meninggi suaranya membuatkan Diyana yang merayu tadi terdiam .
" Fine ! I balik dulu . You ingat eh Amanda , you rampas milik i , i akan buat you menderita !! " usai berkata Diyana terus keluar dari rumah itu . Patutlah Harris senyap sejak beberapa hari yang lalu , mungkin dia dah mula sayangkan bini dia kot . Tunggu korang !
End flashback
•••••
" Assalamualaikum orang dalam rumah !! " jeritan dari Harris mengejutkan seisi rumah . Mak aii macamtu ke bagi salam ?
" Eh kamu ni Jay ! Terkejut kami . " Papa bersuara membuatkan Harris tersengih .
" Finally , kerja dah settle . Rasa macam dah bertahun tak balik . " Kata kata Harris membuatkan seisi rumah memandangnya pelik .
" Memang la macam bertahun , dah ada bini kat sini . Rindu la tu " Amanda sudah memerah muka apabila Jelita mengusiknya . Harris mengusap belakang kepalanya tanda segan .
" Jay , malam ni mama ada benda nak cakap dengan Jay . Now naik atas mandi , rehat . Amanda , ikut husband tu naik bilik " Arahan dari mama diterima oleh Amanda sambil menabik hormat . Tergelak besar mereka . Kecil besar je kau ni Amanda . Rindunya aku dengan perangai polos kau ni tiba tiba suara hati Harris bercakap .
Selesai mandi , dan solat , Harris mengajak Amanda bersembang dengannya diatas katil . Amanda tanpa membantah mengikuti sahaja . Dia mengambil tempat ditepi Harris .
" Amanda , aku rindu kau . Aku asyik terfikirkan kau je . Tak senang aku buat kerja . " Kata Harris dengan lembut . Amanda yang sedari tadi menunduk terus memandang Harris dengan mata yang bundar dan pipi yang blushing .
" Ap–apa ? awak rindu saya ? " Tanya Amanda gagap . Romantik tiba tiba ni kenapa ?
" Ya , aku dah mula sayangkan kau Amanda Rose . Izinkan aku menjadi suami kau yang sah ? " Harris mendekati Amanda lalu membaringkan Amanda . Dengan muka yang merah , Amanda mengangguk tanda setuju . Petang itu , bersaksikan perabot dalam bilik , mereka sah menjadi suami isteri yang sebenar .
Azan maghrib sayup sayup kedengaran . Amanda mencelikkan matanya dan mengerling jam di dinding . Sudah maghrib , dia menoleh kesisi , Harris disebelahnya memeluk pinggangnya . Kejadian petang tadi terlintas difikiran . Tersenyum Amanda sendirian .
" Kenapa sengih sengih sayang ? Pergi mandi , kita solat japgi " Harris sedari tadi pandang Amanda terus menegur isterinya itu . Malu tak dapat disorok , terus ditarik comforter menutup tubunya lalu berlari ke bilik air .
Selesai sahaja solat maghrib , mereka turun kebawah memandangkan tadi mama mahu berjumpa dengan Harris . Sebelum turun sempat Harris bersembang dengan Amanda .
" Amanda , start from now abang nak sayang panggil abang ' abang ' abang panggil sayang ' sayang ' . Sayang okay kan ? " Pertanyaan Harris membuatkan Amanda blushing . Lantas dagu Amanda didongakkan memandang Harris . Dengan rasa malu dan debaran didada , Amanda mengangguk tanda setuju .
Mereka turun kebawah dan mendapati satu keluarganya sudah ada dibawah .
" Ha Jay , baru turun ? Duduk sini , mama nak bercakap sikit . " Wajah mamanya tegang sekali . Tiada secalit senyuman pon . Amanda yang kecut perut terus melabuhkan punggung disebelah Harris . Kini Harris bertentangan dengan mama dan papanya .
" Apa mama nak cakap ? Macam serius je ? " Kata Harris dengan nada biasa .
" Memang serius Jay , Jay dah kahwin , dah ada Amanda , soon ada anak , why Jay still bercinta dengan Diyana ? Mama tak suka . Kalau dulu mama boleh terima even pakaian dia memang tak memuaskan . But now , mama tak suka dia . Mama nak Jay putuskan hubungan dengan dia ! " Marah Datin Rohana . Semua terdiam .
" Ma , jay dah lama tak contact dia ma . Last Jay jumpa dia pon Jay dah lupa . Fyi ma , Harris dah mula sayangkan Amanda . Walaupun dulu kitorang kahwin sebab benda memalukan , tapi tu semua salah Jay . And now Jay terima Amanda seadanya . Don't worry ma , mama tak minta pon , Jay sendiri yang memang nak putus dengan Diyana . " Kata Harris senada . Amanda yang dari tadi menundukkan kepala , terus memandang Harris . Aw malunya , cinta aku tak bertepuk sebelah tangan .
" Baguslah , mama sayang Jay , mama nak hubungan Jay dengan Amanda kekal sampai bila bila . Mama taknak ada menantu lain dah , kecuali Jelita la . Jelita boyfriend pon takde . " Ayat terakhir mamanya mendapat muncung dari Jelita lalu seisi rumah ketawa kecil melihat Jelita .
YOU ARE READING
Dia , Amanda Rose
RomanceStart ; 28 May 2020 End ; 25 Oct 2021 - " kalau jatuh kerana manusia , bangkitlah kerana tuhan . " " Amanda ! Apa lagi yang tak cukup !!? Kau gila jantan ke ?! Kau nak tengok gila jantan aku macam mana pulak ?!!! Kau memang cabar aku Amanda Rose...