" Bagi saya 10 minit , saya nak bersiap . Tapi kita nak pergi mana ? " Soalan Amanda dibiar sepi . Terkejut Amanda bila dia bangun sahaja Harris sudah terpacak tepi katilnya dengan pakaian yang kemas . Katanya Harris mahu bawa dia keluar . Tapi tidak tahu mahu kemana .
Amanda mendandakan rambutnya kiri dan kanan . Mukanya tidak disolek melainkan bedak carry junior sahaja ditepek . Bibirnya pucat pucat pink . Tidak cerah tidak pucat . Dia memakai baju kurung pahang bersama sandal yang dibeli Harris sebagai tanda minta maafnya kepada Amanda sebulan yang lalu . Kerana dia telah menuduh Amanda mencalarkan keretanya padahal kucing jiran sebelah yang mencakar kereta dia . Kucing jiran sebelah selalu masuk rumah mereka . Dia teliti dirinya .. ok perfect .
( Imagine style Amanda )
Satu tangga , dua tangga belum sampai tangga ketiga Harris memandang Amanda tidak berkelip . Lah baju kurung je pon . Dah takde baju lain . Itu je baju yang Black bagi ketika dia dibawa lari ke KL ni sehelai sepinggang .
" Awak , jom la . Okay kan saya macam ni je ? " Tanya Amanda meminta kepastian .
" Okay je . Pakai ape pon sama gak macam pela—" kalini kata kata Harris dipotong oleh Amanda .
" Ha dah lambat dah ni . Jom jom " Tidak mahu kecik hati , Amanda cepat cepat melarikan topik .
" Awak kita nak pergi mana eh sebenarnya ? "
" Rumah parents aku "
" Eh awak , jangan la . Saya takut , saya sanggup dimaki , dimarah setiap hari dengan awak asalkan awak tak bawak saya ke rumah keluarga awak " Rayuan Amanda mengundang ketawa kecil dari Harris . Gila punya perempuan .
Sudah penat merayu , Amanda kembali senyap . Dalam 1 jam 30 minit mereka sampai di sebuah rumah bak istana . Penat kalau Amanda describe rumah ni . Kaki laju membontoti Harris .
" Assalamualaikum Mama , Jay ni " what ? Jay ? Hahaha ingat kau ahli gangster ke Harris ? Ejek Amanda dalam hati .
" Waala— , Ehem waalaikumsalam Jay , masuk la . " Salam yang dijawab terjeda seketika apabila ternampak seorang gadis ayu berbaju kurung . Lalu disambung kembali menjawab salam tersebut .
Suasana hening seketika . Yang ada di sofa itu hanya Harris , Amanda, Jelita , mama dan papa Harris .
" Apa yang Jay cakap , Jay harap takde siapa pon yang menyampuk sampai Jay habis cakap and , terima seadanya . " simple kata kata Harris , tapi penuh ketegasan .
" Okay .. " Nafas ditarik perlahan lalu menyambung kata katanya . " First , Jay dah kahwin dengan Amanda Rose , because satu insiden , second , jangan pandang jelek dari segi pakaian dia . Dia asal dari kampung . Bila ada masa yang sesuai , Jay akan cerita dari A sampai Z . Kami dah kahwin sebulan yang lepas , Now Jay nak semua okay je dengan Manda . " penerangan yang melegakan hati Amanda . Terlepas satu beban . Mana tahu lepas ni ada beban lagi ke ? Memang ada . Kot kot keluarga ibu mertua benci dia ke ? Tu bukan beban ke namanya ?
Apa yang Harris katakan tadi memberi kejutan satu keluarga itu kecuali Harris dengan Amanda la . Paling terkejut mamanya . Ayahnya berlagak biasa .
" Apa yang Jay dah buat dekat anak dara orang sampai kena kahwin ni ? " Firasat mamanya kuat mengatakan yang Harris berkahwin dengan Amanda mesti bukan disebabkan cinta . Mamanya tahu yang Harris dan Diyana bercinta , tapi tak mungkin Harris dengan Amanda boleh kahwin macamtu aja . Tambahan pula , keluarganya tidak dijemput malah perkahwinan itu disembunyikan hampir 1 bulan lebih .
" Maaf ma , nanti Jay cerita kemudian . " Harris sepertinya takut takut mahu memberi tahu perkara sebenar .
" Amanda , pergi salam mama tu . " Suruhan Harris kepada Amanda bagai terkena renjatan .. Terketar ketar Amanda menghampiri mama Harris .
Apabila tibanya didepan mama Harris , Amanda menghulurkan tangan ingin bersalaman . Dia tahu pasti tangannya akan ditepis , tapi itu ibu mertuanya , hormat itu mesti kena ada .
Lain yang difikir oleh Amanda , lain yang terjadi .
" Manisnya kamu . Berbaju kurung , sopan sangat . " Kata mama Harris tersenyum sambil menerima huluran dari Amanda .
Amanda terkejut . Tapi Harris bereaksi biasa sahaja kerana dia kenal dengan perangai mamanya yang baik itu . Walaupun dalam diam mama dia tidak puas hati dengan jawapan yang Harris bagi . Tapi mama dia tidak menyalahkan Amanda , baginya cara Amanda memang menunjukkan dia seorang gadis yang polos dan ikut sahaja apa orang kata .
" So Jay duduk rumah yang dekat kondo tu ke atau banglo persendirian Jay tu ? " Papa yang berdiam diri akhirnya bersuara . Keluarga Harris terima Amanda dalam keluarga mereka walaupun asal usul wanita itu belum diketahui sepenuhnya lagi .
" Duduk banglo Jay tu papa . Kenapa ? " Harris memulangkan pertanyaan kepada papanya semula .
" Tinggal sini sementara waktu ni , kami semua nak tahu apa yang terjadi antara kamu berdua and kami nak kenal Amanda lebih terperinci . " Jawapan papanya Harris bangkang .
" No papa .. err Jay kan cakap , ada masa yang sesuai Jay cerita semuanya . Jay datang sini just nak bagitahu hubungan kami ni je . " Sebenarnya Harris membangkang keputusan bapanya suruh tinggal disitu kerana selepas ini dia akan susah hendak berjumpa dengan Diyana . Walaupun keluarga nya okay sahaja dengan Diyana , tapi selepas mereka mengetahui yang Amanda itu isterinya , adakah keluarganya akan menerima Diyana sebagai kekasih Harris ? Mungkin keluarganya akan menerima Diyana sebagai kawan Harris sahaja . Dan yang pasti , kalau duduk dirumah keluarganya , balik kena ontime , memandangkan dia sudah punya isteri . Jadi , dia tidak ada masa mahu keluar bersama Diyana . Dan Diyana akan mencarinya di kondo , banglo miliknya dan rumah keluarga nya . Dia cukup kenal dengan Diyana .
" No excuse Jay ! Mama nak kenal dengan Amanda lebih dalam lagi .. just sebulan je tinggal sini . " Mamanya pula yang menyampuk .
" Fine ! Sebulan je kan ? Okay . Just one month . " Usai berkata , Harris masuk ke biliknya .
" Amanda pergilah mandi mandi dulu , pakaian nanti Jelita bagi . Bilik Harris tingkat 2 hujung belah kiri . " Kata mama Harris sambil tersenyum memandang Amanda . Kalau dinilai , Amanda jauh lebih sopan berbanding Diyana . Walaupun Amanda tidak bertudung , tapi pakaiannya tidak terdedah . Lain sekali dengan Diyana yang suka keluar dengan mama Harris then shopping dress yang singkat singkat .
Bilik Harris ? Aku tidur sekali dengan Harris ke ? Err Gumam Amanda sendirian .
" Amanda tidur sekali dengan Har–Harris sekali ke ma ? " Soal Amanda polos sekali .
" Dah kata suami isteri . Amanda tidur berasingan ke dekat rumah sana ? " Tanya mama nya balik .
" Eh tak mama , Amanda err Amanda saja je cakap macamtu , Amanda naik dulu " Jawapan Amanda tak logik sekali .
Bercicit dia berlari menaiki tangga mencari bilik Harris . Walaupun rumah itu ada lift . Dia tidak reti menaiki lift . Tambahan dia fobia .
YOU ARE READING
Dia , Amanda Rose
RomanceStart ; 28 May 2020 End ; 25 Oct 2021 - " kalau jatuh kerana manusia , bangkitlah kerana tuhan . " " Amanda ! Apa lagi yang tak cukup !!? Kau gila jantan ke ?! Kau nak tengok gila jantan aku macam mana pulak ?!!! Kau memang cabar aku Amanda Rose...